اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

«دولت برای تامین بودجه از بانک مرکزی استقراض نکرد.» این گفته سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه است که نشان می‌دهد دولت سیزدهم برای تامین بودجه به فروش اوراق یا اموال دولتی روی آورده است
عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه نگرانی‌های موجود نسبت به گرانی کالاهای اساسی، بی‌ربط به حذف ارز ترجیحی است، گفت: میلیاردها دلار به ارز ترجیحی اختصاص داده شده است، اما گرانی و تورم همچنان ادامه دارد.
دست‌کم در اخبار دو، سه هفته گذشته و همچنین گمانه‌زنی بعضی از نزدیکان دولت، خاندوزی اولین اخراجی احتمالی کابینه سیزدهم لقب گرفته‌ است. این احتمال در هفته‌های گذشته براساس خبری غیررسمی مبنی بر تذکر ابراهیم رئیسی به خاندوزی درباره شرایط بورس بود و حالا ریشه آن به مجلس و سخنان بعضی از نمایندگان مرتبط با حوزه اقتصادی برمی‌گردد.
واحد اطلاعات اکونومیست چشم‌انداز متغیرهای اقتصادی را تا پنج سال آینده به‌روز کرد. از نگاه تحلیلگران، در نیمه نخست سال آینده میلادی به احتمال زیاد تحریم‌های نفتی برداشته می‌شود و یک توافق حاصل خواهد شد. این توافق، زمینه را برای افزایش رشد اقتصادی تا محدوده ۹درصد و کاهش نرخ تورم در سطح ۲۳درصد در سال آینده فراهم خواهد کرد.
یک اقتصاددان گفت: بنگاه‌های کوچک و متوسط به دلیل اینکه به لحاظ فنی و زیرساختی در کشور ما توسعه پیدا نکرده‌اند و بنیه مالی قوی ندارند، عمدتا قدرت چانه‌زنی ندارند تا بتوانند از بانک‌ها تسهیلات بگیرند.
یک اقتصاددان بیان کرد: کار کردن با حقوق یک یا دو میلیونی برده‌داری محسوب می‌شود و بدتر از کشورهای آفریقایی است، البته که برده‌داری از شرایط فعلی اشتغال در ایران بهتر بود، زیرا آنها در ازای کار، سرپناه و غذا برای خوردن و امکان بچه‌دارشدن داشتند، در حال حاضر کار با این دستمزد سرکوب شده، ارزشی ندارد.
«من ارز ترجیحی را برای کشور مفید نمی‌دانم، ارز ترجیحی در این چند سال فنر قیمت‌ها را متراکم نگه داشته است و متاسفانه بخش عمده ارزی که با مجوز مجلس در سال ۱۴۰۰ تخصیص داده شده بود، هزینه شده است.» این‌ها صحبت محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در پی حواشی مربوط به حذف ارز 4200 تومانی است که روز یکشنبه در آیین افتتاحیه ۲۵۵۰ پروژه محرومیت زدایی سازمان بسیج مستضعفین مطرح شد؛ پیش از این هم وزیر بهداشت به فساد زا بودن ارز ترجیحی در حوزه دارو اشاره کرده بود و اقتصاددانان هم چند سالی است که سر منشاء تورم افسارگسیخته را ارز ترجیحی می‌دانند.
تنها کور سوی امید در ابتدای شروع به کار دولت، مثبت بودن رشد اقتصادی بود. البته هرچند رشد اقتصادی مثبت بود اما با وجود یکه‌تازی کرونا، تورم، کسری بودجه، کاهش سرمایه‌گذاری و مواردی از این دست، امید زیادی به افزایش و تداوم آن وجود نداشت.
افزایش ارتباط ایران با پاکستان به‌عنوان همسایه یک امر غیرقابل اجتناب است، برخی نیمه کاره ماندن خط لوله صلح در این کشور را به دلیل عدم تامین سرمایه‌گذاری این کشور را نشانه‌ای از عدم تمایل همکاری‌ با ایران می‌دادند، درحالی‌که امروز سرمایه‌گذاران بین‌المللی در جهان هستند که در پروژه‌های بین‌المللی مشارکت می‌کنند.
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مباحث مربوط به حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی را تکذیب کرد و گفت: تا پایان سال جاری این ارز حذف نمی‌شود.

یک کارشناس بانکی گفت: یکی از مشکلاتی که در سیستم بانکی وجود دارد، بدهی‌های معوقه‌ای است که به بانک و سیستم قضایی مربوط می‌شود و هر دو طرف یکدیگر را دراین زمینه متهم می‌کنند، در حالی که تنها بخشی از آن به سیستم بانکی برمی‌گردد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: رشد اقتصادی، نرخ سرمایه‌گذاری، نرخ پایین بهره‌وری و افزایش تورم در سال‌های گذشته دارای نوسان و غیرقابل قبول بوده است، دولت تلاش دارد ثبات، امنیت و اطمینان را به اقتصاد کشور برگرداند.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۰۷۵ واحد بسته شد.
در روزهای اخیر، سیداحسان خاندوزی، وزیر اموراقتصادی و دارایی از رونمایی کلیت نقشه‌راه دوسال‌ آتی برای رونق تولید همزمان با کاهش تورم خبر داد. در این نقشه‌راه برای مهار تورم در سه حوزه سیاست پولی، سیاست‌ ارزی و سیاست‌های بودجه‌ای اقدامات قابل‌توجهی مطرح شده است.
روز پنجشنبه بود که خبرهایی از توافق بر مبنای تجارت پایاپای ایران و پاکستان منتشر شد اما در این خبرها هیچ توضیحی در خصوص اینکه مبنای این تجارت‌های پایاپای چیست داده نشده است. این در حالی است که چندی پیش مقامات پاکستانی پیشنهاد تهاتر نفت ایران با برنج پاکستان را مطرح کرده بودند که با واکنش‌های منفی بسیاری هم همراه بود و حالا مشخص نیست که منظور پاکستان از تجارت پایاپای که قرار است به منظور حل مشکل نبود کانال‌های بانکی صورت بگیرد همان ماجرای تهاتر است یا مسئله دیگری در میان است؟
در ابتدای نخستین روز هفته، بازار ارز با قدرت‌نمایی فروشندگان آغاز به کار کرد. با این حال، پس از اینکه در مقطع کوتاهی دلار به زیر محدوده ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان رفت، خریداران وارد بازار شدند و اجازه ندادند که دلار از مرز حساس ۲۸ هزار تومانی پایین برود. مقاومت معامله‌گران در مرز حساس ۲۸ هزار تومانی و افزایش خریدها موجب شد اسکناس آمریکایی تا ساعت ۳ بعدازظهر تا محدوده ۲۸ هزار و ۱۶۰ تومان بالا بیاید. این قیمت ۱۰ تومان بالاتر از قیمت روز پنج‌شنبه بود.
یک کارشناس نظام بانکداری گفت: افشای اطلاعات مشتریان، طبق قوانین موجود، خلاف قانون است، البته تنها شامل حال ایران نمی‌شود، در دیگر کشورها هم چنین روش‌هایی مجاز نیست و همین نکته می‌تواند بانک‌های ما را از استانداردهای بین‌المللی دورتر و مشتریانشان را به خارج از کشور فراری دهد.