رفاهی

مهمترین اخبار معیشتی و رفاهی جامعه در سرویس رفاهی پرسون بخوانید.

خبرنگار پرسون از دغدغه دریافت وام مستاجرها گزارش می دهد؛

دردسر تسهیلات بانکی خانه به دوشان / سرابی به نام وام مستاجری

یکی از آخرین اقدامات دولت گذشته ارائه وام برای مستاجران بود تا از این طریق کمک حالی برای ودیعه مسکن شان باشد؛ اما این روزها گرفتن این وام با مشکلات ریز و درشت گوناگون مواجه است و بسیاری از متقاضیان بهره مندی از این تسهیلات را به لقایش بخشیدند.
ترافیک در کلانشهرها به ویژه تهران یکی از معضلات برای شهروندان به حساب می آید؛ اما بسیاری از شهروندان با معضل ترافیک کنار آمده اند و به نوعی جزو ملزومات شهرنشینی شان شده است، در این بین برخی از مشاغل هستند که ترافیک گریبان گیر آنها شده است.
چندی پیش گزارشی با عنوان: « بنزین جلیلی در راه است؟» منتشر شد که در آن گفته شده بود « دولت و مجلس بارها اعلام کرده‌اند که قرار نیست فعلا قیمت بنزین تغییری کند اما شواهد نشان می‌دهد گفته‌های مجلس و دولت خیلی هم مصداق عینی نخواهد داشت؛ تغییر سهمیه بندی بنزین و افزایش یارانه نشانه‌هایی است که قابل تامل است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری از مشخص شدن نتایج ثبت نام اینترنتی مرحله نخست وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی این صندوق که در آبان ماه امسال انجام شد، خبر داد.

مدیر برنامه درمان ناباروری وزارت بهداشت با بیان اینکه تحلیل‌ها، سرشماری‌ها و اعداد و ارقامی که در زمینه جمعیت برآورد شده، نشان داده که ما در یک شرایط بحرانی هستیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرح این وزارتخانه برای افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه ای جدید خبر داد.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بیان کرد: عده‌ای که هشت سال در برابر آب رفتن سفره مردم روزه سکوت گرفته بودند حالا شبهه انگیزی می‌کنند و البته که این افراد هیچ‌وقت از توضیحات قانع نخواهند شد.
پرسون از تردد پر خطر شهروندان در میدان آزادی تهران گزارش می دهد؛

تعطیلی نامعلوم زیرگذرعابر پیاده

یکی از مهم ترین و پر تردد ترین میادین پایتخت میدان آزادی است، معبری در غرب تهران که روزانه هزاران خودرو و هموطنان از آن تردد دارند.
«امروز وظیفه همه ما آن است که آن‌قدر با صمیمیت و دلسوزی کار کنیم که گره‌ها از زندگی مردم باز شود؛ راه دیگری نداریم. اگر امروز که مردم نسبت به حل مشکلات امیدوار شده‌اند، این اتفاق نیفتد دیگر چه زمانی مشکلات حل خواهد شد؟». این را ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار نمایندگان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، بوشهر و فارس گفته است.
در شرایطی که متقاضیان وام ازدواج باید برای دریافت این وام مدت‌ها برای ثبت‌نام در سامانه مربوطه معطل باشند تا بتوانند اطلاعات هویتی خود را ثبت و بانک عامل را انتخاب کنند؛ یک سایت با پشتیبانی ۲۴ ساعته روند ثبت‌نام در سامانه وام ازدواج را با هزینه‌ای تقریبا ۳۰۰ هزار تومانی انجام می‌دهد.
قیمت‌گذاری اقلام و کالاها یکی از معضلات اقتصاد ایران است، ‌از این جهت که دولت‌ها در دوره‌های مختلف برای مدیریت بازار و کمک به مصرف‌کننده‌ها همیشه سعی داشتند تا با قیمت‌گذاری دستوری کالا را به‌دست مردم برسانند و برای اجرای این سیاست اشتباه یارانه هم پرداخت کنند. به‌عبارت دیگر قیمت‌گذاری دستوری و ضابطه‌ای روی کالاها و خدمات از سوی دولت در طول چهار دهه گذشته تا امروز هیچ ثمری برای نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده نداشت است.
بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه و بخشنامه سازمان اداری و استخدامی در راستای شفاف سازی پرداخت‌ها تمامی دستگاه‌ها باید اطلاعات خود را در سامانه حقوق و مزایا ثبت می‌کردند اما براساس لیست منتشر شده ۱۳۰۰ دستگاه همچنان اطلاعات خود را وارد نکرده‌اند.
در سال‌های اخیر سیاست‌های حمایتی متفاوتی با هدف کمک به خانوارهای کم‌درآمد برای تامین نیازهای اساسی به‌کار گرفته شده که «تخصیص دلارهای ترجیحی»، «تثبیت قیمت انرژی به بهانه حمایت از تولید» و «اعطای یارانه‌های نقدی و غیرنقدی» بخشی از این موارد بوده است. اما اثر این سیاست‌های حمایتی در بودجه خانوارها چگونه بوده و کدام خانوارها توانسته‌اند بیشترین منفعت را ببرند؟