رفاهی

مهمترین اخبار معیشتی و رفاهی جامعه در سرویس رفاهی پرسون بخوانید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه مبلغ یارانه برای دهک‌های پایین نفری ۱۲۶ و برای دهک‌های بالاتر ۹۰ هزارتومان پیشنهاد داده است.
میانگین خط فقر در کشور برای یک خانواده 4نفره 4 میلیون تومان تعیین شده که این میزان برای شهرهای بزرگ مثل تهران بین 4.5 تا 5 میلیون تومان برآورد می‌شود این سخنان معاون اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده خط فقر به معنای حداقل هزینه‌های مورد نیاز زندگی بوده و با استاندارد نرمالی که در اذهان عمومی وجود دارد متفاوت است.
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر به طور میانگین در کشور برای خانوار ۴ نفره را حدود ۴ میلیون تومان و برای شهر تهران کمی بیشتر و نزدیک به ۵ میلیون عنوان کرد.
وزیر اقتصاد خبر داد:

تسهیل روند پرداخت وام به مردم

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در هفته آینده موضوع اعتبارسنجی و جایگزینی نظام فعلی انجام می شود عنوان کرد: این موضوع موجب نارضایتی افراد شده و بسیاری را از دریافت وام محروم کرده است.
گفته‌اند «الآن یک کارگر با یک سوم مزد روزانه می‌تواند برای ناهار حداقل یک چلوکباب بخورد. اما زمانی که در ایران دلار 7 تومان بود یک کارگر با یک سوم مزد فقط می‌توانست نان و پنیر و انگور بخورد. اگر معیارتان شکم است این را هم بگویید!» معیار سنجش اما درآمد سرانه است. نه قیمت چلوکباب، نه کرایه تاکسی، نه سکه و همچنان بالاترین درآمد سرانه مربوط به سال 1356 است با عدد 2545 دلار که در تمام سال‌های پس از انقلاب تنها در سال‌های 80 و 81 به آن نزدیک شدیم و شگفتا که در همان دو سال همین تریبون‌ها مدام از اقتصاد و معیشت می‌گفتند!
نایب رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بهتر است که دولت حذف ارز 4200 برای دارو را نگه دارد و یا پلکانی افزایش دهد. اینکه بخواهد به صورت یک دفعه‌ای این کار را انجام شود آسیب سنگینی به بیمه‌ها خواهد زد و بیمه‌ها هم توانایی اینکه تعهدات خود نسبت به بیمه‌شدگان را انجام دهند، نخواهند داشت.

بودجه سال آینده، بحث داغ این روزهاست و بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف در تلاش‌اند علاوه بر اقناع مسئولان، بودجه تخصصی خود را افزایش دهند و اکنون گلایه‌های جامعه معلولان موجب شده، باری دیگر این موضوع را از منظر کارشناسی در بوته نقد و بررسی قرار دهیم.
دو روز پیش در گزارشی با عنوان "بهانه جدید بانک‌ها برای نپرداختن وام ازدواج" به این موضوع پرداختیم که برخی بانکها برای پرداخت وام به متقاضیانی که ازدواج مجدد کرده‌اند و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند، مانع‌تراشی می‌کنند. این موضوع با توضیحات بانک مرکزی مواجه شد.
در حالیکه بانک مرکزی به تازگی در نامه‌ای به بانک‌ها نسبت به بررسی و اعطای وام ازدواج در چارچوب اخذ وثایق وفق قانون مربوطه تاکید کرده و خواستار تسریع در این امر شد، برخی بانک‌ها بهانه جدیدی برای نپرداختن این وام پیدا کرده‌اند و زوج‌هایی که ازدواج دوم آن‌هاست را به این بهانه که ازدواج اولی‌ها در اولویت پرداخت هستند، معطل می‌کنند.
پرسون از اقدام عجیب یک بانک گزارش می دهد؛

واریز وجه نقد فقط تا سقف 10 میلیون!

از یک دهه پیش که کارت بانکی و سیستم پرداخت در کسب و کارهای خرد و کلان در کشورمان به اوج خود رسید، خداحافظی با جابه جایی وجه نقد بین هموطنان مان رقم خورد.
همواره طرح‌هایی که برای نجات صندوق‌های بازنشستگی در ایران ارائه شده به دلیل مخالفت‌ها در سطح جامعه و حوزه قانونگذاری مسکوت مانده و به محاق رفته است. بسیاری از این طرح‌ها به سال‌های دور باز می‌گردد، سال‌هایی که صندوق‌ها این چنین زیان‌ده نبودند و هنوز می‌توانستند زیربار فشارهای اقتصادی قامت راست کنند.
معاون روابط کار وزیر کار با بیان اینکه تا کنون سه جلسه تخصصی کمیته مزد برگزار شده است، گفت: تا اسفند ماه 8 تا 9 جلسه برگزار می‌شود.
بررسی پژوهشی کودکان کار در تهران نشان می‌دهد که بیش از ۷۷ درصد از کودکان کار، تجربه سوء استفاده در محل کار را دارند و سوء استفاده عاطفی و بی‌توجهی شایع‌ترین انواع سوء استفاده از آنان بوده است.
در لایحه بودجه سال آینده پرداخت ۴۲۸ هزار میلیارد ریال یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار و ۳۱۰ هزار میلیارد ریال برای طرح حمایت معیشتی خانوارها پیش‌بینی شده است.