شهرهای پرتقاضا برای سفر و نکاتی برای تعطیلات پیش‌رو

دبیر ستاد سفر براساس رصدی که تا کنون انجام شده است، گفت: شهرهای شمالی، شمال غرب و مشهد در تعطیلات پیش‌روز پرتقاضاترین مقاصد سفر هستند. شهر مشهد از هفته گذشته تا کنون حدود سه میلیون نفر مسافر داشته است و با توجه به این حجم تقاضا برای سفر، پیش از حرکت محل اقامت رزرو شود.

تصویر شهرهای پرتقاضا برای سفر و نکاتی برای تعطیلات پیش‌رو

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در شرح آخرین وضعیت سفر در تعطیلات بلند نیمه شهریورماه ۱۴۰۳، استان‌های شمالی گیلان و مازندران و شهر مشهد را پرتقاضاترین مقاصد سفر اعلام کرد و از توجه ویژه مردم به استان‌های شمال غربی و غربی از جمله آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، کردستان و استان‌های در مسیر شهر مشهد، همچون خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان و گلستان خبر داد و گفت: حدود سه میلیون نفر از هفته گذشته تا کنون به مشهد سفر کرده‌اند و ظرفیت اقامتی در اطراف حرم امام رضا (ع) تقریبا تکمیل شده است. البته ظرفیت‌هایی مثل موکب‌ برای خدمات‌رسانی به زائران ایجاد شده است.

او اضافه کرد: وضعیت رزرو اقامتگاه‌ها در استان‌های خراسان شمالی و گلستان نیز نشان می‌دهد مردم ترجیح می‌دهند برنامه سفر زیارتی و سیاحتی را ترکیب کنند.

به گفته او، لرستان، ایلام، کرمانشاه در رتبه‌های بعدی توجه مردم برای انتخاب مقصد سفر در تعطیلات پیش‌رو قرار دارند.

فاطمی گفت: رصدها نشان می‌دهد توجه مردم به مرکز کشور به نسبت گذشته بیشتر شده و استان‌هایی زاگرس‌نشین از جمله چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد که در مسیر اصفهان قرار دارند، با تقاضای قابل توجهی مواجه شده‌اند که رزرو اقامتگاه در این مناطق را پیش از سفر ضروری می‌کند.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با توجه به حجم تقاضا برای سفر در آخرین تعطیلات بلند تابستان ۱۴۰۳ به مسافران توصیه کرد حتما پیش از حرکت به سمت مقصد، اقامتگاه مورد نظر را رزرو کنند، چرا که ظرفیت اقامتگاه‌ها در برخی شهرهای استان‌های شمالی، شمال غرب و غرب ایران و استان‌های در مسیر مشهد تقریبا تا ۹۰ درصد تکمیل شده‌ است.

فاطمی افزود: رصدها نشان می‌دهد زنجان، قزوین و همدان نیز به عنوان استان‌های گذری، با تقاضای مناسبی برای سفر مواجه شده‌اند و برای اقامت در این مناطق لازم است از قبل برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره مشکل تأمین ارزاق، سوخت و بنزین در برخی از استان‌ها، ‌گفت: مساله تامین ارزاق در استان‌هایی که گزارش شده بود، تقریبا حل شده است و برای تامین سوخت نیز قول‌هایی داده‌ شده است.

او درباره خطر غرق‌شدن در استخرهای کشاورزی، رودخانه‌ها و دریا هشدار داد و اظهار کرد: با آن‌که در استان‌های گیلان و مازندران طرح آزادسازی سواحل اجرا شده است اما سواحل آزادشده سامان‌دهی و مدیریت نشده‌اند و طرح دریا کامل اجرا نمی‌شود و نگرانی‌هایی درباره احتمال غرق‌شدگی مسافران وجود دارد، که ضرورت دارد مردم به این هشدار توجه جدی نشان دهند.

فاطمی در ادامه گفت: میل به طبیعت‌گردی و کمپ کردن در طبیعت به ویژه در تابستان نسبت به انواع دیگر گردشگری رو به افزایش است، درحالی که خطر گم‌شدن در طبیعت، سقوط از ارتفاع، آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها بیشتر شده است و چگونگی حضور در طبیعت به آموزش نیاز دارد.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر درباره کمبود ناوگان حمل و نقل به ویژه در تعطیلات نیمه شهریورماه ۱۴۰۳ گفت: به طور کلی ناوگان حمل و نقل با کمبود زیرساخت و امکانات مواجه است و این مورد یکی از چالش‌های جدی گردشگری به شمار می‌آید که در پیک سفر خود را بیشتر نشان می‌دهد. البته راه‌حل‌های پیشنهادی برای این مسأله وجود دارد، از جمله اجازه واردات خودروهای مناسب گردشگری و حذف عوارض ورود این خودروها تا سرمایه‌گذار بیشتر راغب‌ شود.

او اضافه کرد: مساله این است که بین صندلی و تخت توازنی وجود ندارد، از یک طرف ظرفیت اقامتگاهی ایجاد شده است ولی در مقابل با کمبود هواپیما، اتوبوس و قطار مواجهیم. برقرار کردن توازن بین این دو زیرساخت یکی از اصلی‌ترین مسائل گردشگری است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین به مسافران توصیه کرد: هواشناسی مقصد را پیش از حرکت بررسی کنند و متناسب با مسیر و مقصد ضروریات خودرو و پوشاک و دیگر وسایل ضروری سفر را همراه داشته باشند و رزرو اقامتگاه را به زمان رسیدن به مقصد موکول نکنند.

فاطمی تاکید کرد: حتما در محیط‌های روستایی الزامات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه میزبان را راعایت کنند و به طبیعت احترام بگذارند.

منبع: ایسنا

753267

سازمان آگهی های پرسون