میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مسجد سلطانی یکی از بناهای تاریخی دیدنی شهر بروجرد است که در مرکز شهر و در کنار راسته بازار قاجاری سنتی بنا نهاده شده‌است.
این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار بر روی ویرانه‌های مسجد کریم خانی ساخته شد و یکی از بزرگ‌ترین مسجدهای تاریخی کشور می‌باشد. بسیاری این مسجد را یادگار سلسله قاجار در لرستان می دانند. در حالی که در شناسنامه اثر و کتاب تاریخ دورنمای بروجرد اثر استاد حسین حزین ساخت این مسجد را به دوران زندیه نسبت داده اند. مسجد سلطانی بروجرد در دوران فتحعلی شاه قاجار بازسازی و مرمت شد که دو کتیبه سنگی موجود در این بنا سند دستوری شاه قاجار برای مرمت و بازسازی بنای مذکور می باشد.
مسجد سلطانی بروجرد به لحاظ فرم معماری از نوع مساجد چهار ایوانی است و پلان آن همانند مسجد امام و مسجد نبی قزوین است اما از آن‌ها بزرگتر و قدیمی تر است. مسجد سلطانی بروجرد با بیش از ۷۰۰۰ متر مربع وسعت، بزرگترین مسجد تاریخی غرب ایران است.
چهارشنبه سوری میراثی از پیشینیان که تا به امروز ماندگار است؛

چهارشنبه‌های رنگی آذربایجان‌غربی آب و آتش و باد و خاک

نوروز بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین عید مردم کشورمان است و رسم‌ها و آیین‌های نوروزی که در گوشه و کنار کشور برگزار می‌شود، بخشی از میراث معنوی و همچنین یکی از بزرگترین جاذبه‌های فرهنگی هر منطقه به شمار می‌رود.
مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با اشاره به آغاز کار پروژه مرمتی و حفاظتی در محوطه تاریخی شهر استخر، ابراز امیدواری کرد که این محوطه نیز در آینده به یک پایگاه پژوهشی و حفاظتی دائمی تبدیل شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از یک سماور و ظروف ورشوسازی با قدمت حدود ۸۰ ساله در غرفه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان رونمایی کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: حضور بارز فعالان گردشگری استان در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی تهران، جلوه های جهانی این استان را به مخاطبان معرفی می کند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قائنات گفت: به همت مسئولان و خیران، دو اثر تاریخی شامل مسجد جامع سده و آب‌انبار روستای بسکاباد قائن مرمت شد.

رئیس موزه ملی فرش ایران گفت: در چهل و سومین سال تأسیس موزه فرش ایران، طبق سنت پایه‌گذاری شده امسال نیز چهره جاویدان موزه، معرفی خواهد شد.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی گفت: با توجه به پیش‌بینی کارشناسان هواشناسی مبنی بر وقوع بارش باران و برف‌ در روزهای آینده، آثار و بناهای تاریخی استان حفاظت و پایش شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از وجود و در دسترس بودن ۴ هزار جلد کتاب و مجله در حوزه‌های باستان‌شناسی، تاریخ، حفاظت، مرمت، هنر و معماری با تمرکز بر دوره‌های هخامنشیان، ساسانی و اسلامی، در کتابخانه تخصصی میراث جهانی تخت جمشید، خبر داد.

چند روزی است زمزمه حصارکشی به دور تئاترشهر را می‌شنویم. واقعا کار عاقلانه‌ای نیست و به دور از هر گونه تفکر مردم‌مدار و شهرسازانه‌ای است. کجای دنیا برای ورود به تئاترشهر باید از نرده و حصار رد شد. کجای دنیا قسمتی از یک پارک عمومی را حصار می‌کشند؟
موزه بریتانیا یک متصدی برای تحقیق درباره تاریخچه آثار این موزه که آثار بحث‌برانگیزی با تاریخچه مرتبط با برده‌داری و دوران استعماری را شامل می‌شوند، تعیین کرده است.

محققان می‌گویند شواهد جدید نشان می‌دهد فرعون مصری که با نام تائو دوم شناخته می‌شود در میدان نبرد کشته شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مانه و سملقان از همکاری مشترک با بنیاد علوی در راستای اجرای طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی این شهرستان خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از اتمام مرمت خانه حاتمی بروجرد بااعتباری بالغ‌بر یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال خبر داد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به ثبت هفت اثر میراث ناملموس خوراک و غذاهای محلی آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی گفت: اخیرا در جلسه شورای ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی، هفت اثر در فهرست ملی قرار گرفت.