از موضع گیری جامعه بوم گردی تا اما و اگرهای سفر به مصر

میراث فرهنگی و گردشگری در هفته ای که گذشت

خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از جمله کشف مبهم سنگ نگاره ساسانی در فرودگاه لندن، پایان سفرهای نوروز ۱۴۰۲، اعلام آمار سفر و بازدید موزه ها در هفته ای که گذشت.
تصویر میراث فرهنگی و گردشگری در هفته ای که گذشت

به گزارش سایت خبری پرسون، در این هفته که اوایل آن با اواخر تعطیلات نوروزی همراه بود، مسافران کم کم از سفرهای نوروزی خود برگشتند. در این مدت افراد مختلفی از ستاد خدمات سفر دیدن کردند از جمله محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری که روز دوازدهم فروردین به جلسه این ستاد رفت و ایمانیه استاندار فارس در حضور او به افزایش ۱۴ درصدی بازدید از اماکن تاریخی این استان اشاره کرد و افزود: این استان بیشترین آمار بازدیدکننده اماکن تاریخی را به خود اختصاص داد. زیارت حرم‌های مطهر، حافظیه، تخت‌جمشید، سعدیه ارگ کریم‌خان و پاسارگاد به ترتیب بیشترین بازدید کننده را داشتند.

اسکان در تمامی مدارس، بافت‌گردی و قدم زنی در بافت تاریخی شیراز برای مقابله با هجمه‌هایی که در درباره از بین بردن بافت تاریخی شیراز طی ماه‌های گذشته‌صورت گرفته بود، پرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای خرید از ۷۰ غرفه‌های صنایع‌دستی مستقر در حافظیه، توزیع هفت هزار روسری به‌صورت رایگان، اجرای برنامه‌های فرهنگی در حرم‌ها، استقرار ۵۶ «کمپین شصت‌سی» در سی کیلومتری ورودی شهرها به‌منظور کاهش خواب‌آلودگی از دیگر نکات مورد اشاره استاندار فارس بود.

وی با بیان اینکه در جاده‌های برون شهری ۳۳ فوتی کم‌تر از سال گذشته داشتیم، ادامه داد: شیراز بعد از کرمان بیشترین کاهش را نسبت به سال گذشته داشت.

اجازه ندادیم در مازندران حتی یک مسافر در خیابان بخوابد

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران نیز در این جلسه از طریق ویدئوکنفرانس در سخنانی گفت: استان مازندران از دیرباز مقصد گردشگری بوده و در طول سال میزبان گردشگران است. بیش از ۹۵ هزار ویلا در این استان در ایام مختلف سال میزبان گردشگران هستند و حتی در نوروز در بعضی از شهرها تا پنج برابر جمعیت یک استان شاهد حضور گردشگران هستیم.

وی افزود: ۲۱ درصد جمعیت کشور با فاصله ۳ ساعت به استان مازندران می‌رسند و این استان به‌عنوان تنفس‌گاه کشور قلمداد می‌شود از این رو ما با حجم انبوهی از گردشگران هستیم. امسال اجازه ندادیم حتی یک نفر به‌عنوان مسافر در نوروز در خیابان شب‌خوابی داشته باشند، مسافران نوروزی در اماکن مختلف مانند مدارس اسکان داده شدند.

حسینی‌پور افزود: تأمین ارزاق عمومی از جمله گوشت و مرغ با قیمت مناسب یکی از مهمترین اقدامات در نوروز امسال بود این در حالی است که موضوع کاهش ترافیک در جاده‌های اصلی ورودی به استان اقدامات تأثیرگذاری انجام شده است.

موضع گیری جامعه بوم گردی به سه اتفاق اخیر نوروزی

در این هفته جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی کشور درباره پخش تصاویری از مدیریت بوم گردی در یک سریال تلویزیونی، سهم بوم گردی‌ها و پلمب برخی از این نوع اقامتگاه‌ها در گردشگری واکنش نشان داد.

در بیانیه این انجمن آمده: متأسفانه در از یکی از شبکه‌های تلویزیون سریالی پخش می‌شود که جایگاه واقعی خانه‌های بومی با ادبیات دور از شأن مورد آسیب قرار می‌گیرد، این سریال در شبکه یک پخش شد که چهره‌ای مخدوش، غیرواقعی و دور از اخلاق حرفه‌ای از اقامتگاه‌های بوم گردی به نمایش گذاشت. به طور قطع فرهنگ بومی ایران زمین بسیار غنی و دارای جایگاه ویژه بوده و تولید محتواهای هنری باید با ظرافت و دقت نظر و مطالعه بیشتری صورت گیرد.

و دیگر آنکه فعالان بوم گردی و گردشگری خوان‌های بسیار طی می‌کنند تا برای فعالیت مجوزی دریافت و یا تمدید کنند در حالی که فعالیت مراکز بدون مجوز و با نام‌های مختلف و بدون نظارت صورت می‌گیرد.

اخیراً آماری توسط یکی از مسئولان ارائه شده که سهم خانه‌های بوم گردی را از گردشگری نوروزی کشور تنها یک درصد می‌داند که این خود بی ارزش کردن مجوزهای ارائه شده و همچنین دستگاه‌های نظارتی و تشکل‌های تخصصی محسوب می‌شود.

جامعه انجمن‌های حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی کشور آمادگی خود را با نگاه گفت وگو محور و تعاملی و درجهت دستیابی به راهکارهای مناسب در راستای تفاهم بیشتر اعلام می‌دارد.

۲۶۱ هزار نفر از تخت جمشید دیدن کردند

درباره میزان بازدیدهای نوروزی هم در این هفته مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گفت: تخت جمشید با ۲۶۱ هزار نفر بیشترین بازدیدکننده را طی نوروز به خود اختصاص داده است.

رضا سامه ادامه داد: استان‌های فارس، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، خراسان رضوی به ترتیب بیشترین تعداد بازدید کننده از پایگاه‌های میراث ملی و جهانی را دارا بوده‌اند. استان‌های فارس، اصفهان، کرمان، کرمانشاه و کرمان و خراسان رضوی به ترتیب پانصد و بیست و یک هزار و نهصد و دوازده نفر، چهارصد و سی و هفت هزار و دویست و بیست و سه نفر، یکصد و پنجاه و سه هزار و پانصد و چهار نفر، یکصد و سی و چهار هزار و دویست و هشت نفر و یکصد و سی و سه هزار و دویست و پنجاه و نه نفر پنج استان برتر به لحاظ بیشترین میزان بازدیدکننده هستند.

سامه گفت: در میان پایگاه‌های ملی و جهانی در سراسر کشور نیز پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با ۲۶۱ هزار و چهل و نه نفر بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. پس از آن به ترتیب مجموعه میراث جهانی میدان امام (ره)، میراث جهانی باغ فین کاشان و میراث جهانی پاسارگاد قرار دارند.

اقامت در هتل‌های کشور ۳۵ درصد کاهش یافت

در این هفته که مملو از آمارهای ارائه شده از سفر بود، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران کشور گفت: هفته اول با ۲۵ درصد کاهش اشغال هتل‌ها در ایران رو به رو بودیم و هفته دوم با ۳۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل. این آمار که تا کنون به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد مردم نسبت به سال گذشته اقامت کمتری در هتل‌ها داشته‌اند.

ساعت کاری موزه‌ها تا پایان ماه رمضان اعلام شد

این هفته مرتضی ادیب‌زاده، مدیرکل موزه‌ها درباره تغییر ساعت کاری موزه‌ها عنوان کرد: در تعطیلات نوروزی ساعت کاری موزه‌ها به ۱۰ صبح تا ۲۱ تغییر پیدا کرد و مردم تا این ساعت می‌توانستند از موزه‌های سراسر کشور بازدید کنند.

ادیب‌زاده ادامه داد: با پایان تعطیلات نوروز و با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان، ساعت کاری موزه‌های زیرمجموعه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از امروز دوشنبه ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعدازظهر خواهد بود و این تغییر ساعت تا پایان ماه مبارک رمضان تداوم خواهد داشت.

اختصاص وام مرمت و مقاوم‌سازی برای بافت‌های تاریخی

این هفته خبر رسید: در راستای حمایت از مردم و ساکنان بافت‌های تاریخی کشور که حدود ۳۳ هزار هکتار از پهنه‌های شهری را در بر می‌گیرند و به جهت حفاظت و احیا این بافت‌ها، برای اولین بار با توافق حاصل شده بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی از بانک مرکزی خواسته شده در ساختار نظام بانکی کشور وام مرمت و مقاوم سازی بناهای واقع در بافت‌های تاریخی تعیین و پرداخت شود.

با پیگیری‌های انجام شده توسط معاونت میراث فرهنگی و شرکت بازآفرینی شهری و در راستای تحقق قانون حمایت از بافت‌های تاریخی مقرر شد کلیه تسهیلات بانکی موجود برای نوسازی در محدوده‌های هدف باز آفرینی شهری و قانون جهش مسکن، با ضریب ۸/۰ به بناهای واقع در محدوده بافت‌های تاریخی با هدف مرمت و مقاوم سازی اختصاص یابد و در دوره مرمت، تسهیلات بانکی اسکان موقت نیز به ساکنان این بناها تعلق گیرد. این پیشنهاد پس از تصویب شورای پول و اعتبار، در نظام بانکی کشور لازم الاجرا خواهد بود.

ارسال پرونده گلاب‌گیری سنتی به یونسکو

در این هفته خبر رسید که پرونده میراث فرهنگی ناملموس «تولید سنتی گلاب و سنت‌های اجتماعی و فرهنگی وابسته به آن» از سوی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس به یونسکو ارسال شد.

علاوه بر پرونده گلاب‌گیری سنتی، ایران ۲ پرونده جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رباب را نیز به صورت چند ملیتی در سال جاری برای یونسکو ارسال کرده است.

پرونده جشن مهرگان به صورت مشترک با کشور تاجیکستان و پرونده هنر ساختن و نواختن رباب به صورت مشترک با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان پس از انجام اصلاحات و تکمیل مدارکی که مورد نظر برای ثبت بوده، دوباره برای یونسکو ارسال شده است.

این ۳ پرونده برای آذرماه ۱۴۰۳ در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار خواهد گرفت و ایران برای آذرماه امسال (۱۴۰۲)، چهار پرونده میراث ناملموس زیارت رضوی، سنت افطاری، هنر تذهیب و جشن سده را در دستور کار کمیته میراث فرهنگی ناملموس یونسکو دارد.

سفر به مصر هنوز برای ایرانی‌ها امکان پذیر نیست

در روزهای اخیر احمد عیسی وزیر گردشگری و آثار باستانی کشور مصر در یک نشست خبری، تسهیلات جدیدی که این کشور به گردشگران می‌دهد را اعلام کرد و برای هر یک از ملیت‌ها تسهیلات جداگانه ای در نظر گرفت به عنوان مثال بخشی از این تسهیلات شامل چینی‌هایی می‌شد که می‌توانستند بدون شرط سفر گروهی با تور گردشگری وارد این کشور شده و ویزای فرودگاهی دریافت کنند.

احمد عیسی درباره تسهیل سفر ایرانیان نیز گفته بود که ایرانی‌ها می‌توانند به منطقه جنوب سینا در محدوده شرم الشیخ سفر کنند شرط سفر آنها نیز تأیید برنامه تور گردشگری شرکت‌های مسافرتی از سوی مصر است.

این خبر موجب شد ایرانی‌هایی که سال‌ها قصد سفر به مصر را داشتند از شنیدن آن خوشحال شوند. در این میان برخی از دفاتر خدمات مسافرتی نیز در صفحات مجازی خود اعلام کردند که آماده برگزاری این تورهای گردشگری به مقصد مصر هستند.

خوشنودی ایرانی‌ها از سفر به مصر از آنجا نشأت می‌گیرد که از سال‌ها پیش روابط بین ایران و مصر تاریک بوده و هیچ سفارتخانه‌ای بین دو کشور وجود ندارد بنابراین تبادل مسافر میان این دو کشور انجام نمی‌شود.

در این باره الخشن مدیر دفتر حافظ منافع مصر در ایران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر صدور ویزای سینا در مصر برای ایرانی‌ها را منوط به اجرایی شدن آن در روزهای آینده دانست بنابراین در حال حاضر ویزایی برای ایرانی‌ها صادر نمی‌شود.

اما از آنجا که برخی از سوداگران از این شیفتگی ایرانی‌ها قصد سواستفاده دارند، به صورت دو پهلو اقدام به تبلیغ برای سفر به مصر کرده‌اند اما حالا در جدیدترین اخبار، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی اطلاعیه‌ای صادر کرده و درباره تورهای گردشگری مصر هشدار داده است.

در این اطلاعیه آمده است: نظر به اینکه در حال حاضر روابط سیاسی رسمی بین دو کشور ایران و مصر برقرار نیست، بنابراین تا زمانی که امکان سفر به آن کشور از طریق مبادی قانونی اعلام نشده و وضعیت حقوق گردشگران ایرانی و نحوه پیگیری آن در مقصد مشخص نیست، برگزاری هرگونه سفر گروهی و اجرای تور گردشگری به مقصد مذکور توصیه نمی‌شود و مورد تأیید نیست.

مراتب از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری بوده و در صورت تأیید به اطلاع دفاتر خدمات مسافرتی و عموم خواهد رسید.

بنابراین در شرایط کنونی و تا مشخص شدن وضعیت، عواقب و پیامدهای احتمالی برگزاری هرگونه سفر گروهی به مقصد کشور مصر، به عهده دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی مجری و مسافران این تورها خواهد بود.

استرداد و کشف سنگ نگاره ای که محل قرار گیری آن مبهم است

روزنامه آبزرور دیروز گزارشی درباره سنگ‌نگاره ای دو هزار ساله نوشت که متعلق به دوران ساسانی در فرودگاه استنستد لندن هنگام قاچاق به بازار سیاه کشف و توقیف شده بود.

در ژانویه سال ۲۰۱۶ (۲۶ دی ۱۳۹۴) مأموران نیروی مرزی با دیدن بسته بندی شلخته آن مشکوک شده و احتمال دادند قاچاقچیان می‌خواستند با چنین بسته‌بندی وانمود کنند این یک شیء بی‌ارزش است. درحالی که این مجسمه تقریباً دو هزار سال پیش تراشیده شده و اثر مهمی است که اگر امروز در بازار هنر ظاهر شود می‌تواند بیش از ۳۰ میلیون پوند به فروش برسد اما این یک اثر باستانی است که قبلاً ثبت نشده و هرگز نمی‌توان آن را فروخت. اثر یادشده که ارتفاعش کمی بیش از یک متر است، مستقیماً از دل کوه یا به اصطلاح انگلیسی آن از «سنگ زنده» بریده و جدا شده است.

سفارت ایران در لندن بعد از بیش از ۶ سال پیگیری حقوقی توانست ضمن اثبات مالکیت و تعلق این اثر باستانی به ایران، مقدمات بازگشت آن را به کشور فراهم کند. دلیل این تأخیر نیز طولانی شدن مراحل حقوقی و اداری آن در بخش پلیس جنایی انگلیس و موزه بریتانیا بود که البته شیوع کرونا نیز مزید بر علت شد.

«سنت جان سیمپسون» باستان‌شناس ارشد موزه بریتانیا گفت که تاکنون ندیده در قاچاق آثار باستانی کار تا جایی پیش برود که قطعه‌ای را از دل صخره یا کوه جدا کنند.

این پرونده بر اساس گزارش آبزرور، توسط پلیس اینترپل و آژانس ملی جرایم جنایی در دست بررسی قرار دارد اما تاکنون کسی دستگیر نشده است، البته روی بسته بندی مشخصات فرستنده، گیرنده و مقصد قید شده است.

این نشریه انگلیسی افزود: موزه بریتانیا از دولت ایران اجازه نمایش آن را به مدت سه ماه دریافت کرد و سپس آن را به موزه ملی تهران ارسال خواهد کرد.

اما حالا بعد از چند روزی که از اعلام این خبر گذشته برخی از افراد نسبت به محل کشف آن تردید دارند چرا که معتقدند این سنگ نگاره نمی‌تواند از یک صخره جدا شده باشد بنابراین احتمال می‌رود که از مخزن موزه‌ای دزدیده شده باشد بنابراین با توجه به اینکه بزرگترین مخزن موزه‌ای در اختیار موزه ملی ایران است و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز مسئولیت استان فارس را در زمان قاچاق این اثر به عهده داشته، نوک پیکان پاسخگویی به سمت این دو نفر رفته تا آنها پاسخ بدهند که این اثر چگونه و چطور از کشور خارج شده و در کجا قرار داشته است.

منبع: مهر

479698