«جهانی شدن» بدون پشتوانه میراث‌ فرهنگی ماندگار نیست

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اظهارداشت: ایران به عنوان تمدن کهن و دارای تاریخ هفت هزار ساله که بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد، برنامه‌های گسترده‌ای را برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی دارد
تصویر «جهانی شدن» بدون پشتوانه میراث‌ فرهنگی ماندگار نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، علی دارابی که برای شرکت در چهارمین اجلاس ائتلاف برای حفاظت از میراث فرهنگی آسیا به چین سفر کرده، در سخنان خود در اجلاس عمومی ائتلاف به نقش و قدرت موزه ملی در توسعه دیپلماسی عمومی و گسترش صلح و مناسبات کاهش منازعات و اختلافات و ارتقاء سواد میراث اشاره کرد و از اعضای ائتلاف درخواست کرد در کنار «سفیران جوان» و «تشکل‌های مردم نهاد»، کمیته روسای موزه‌های ملی کشورهای عضو تشکیل شود.

«جهانی شدن» بدون پشتوانه میراث‌ فرهنگی ماندگار نیست

دارابی افزود: جهانی شدن بدون پشتوانه میراث فرهنگی ماندگار نخواهد بود و آسیا کانون و مهد فرهنگ و تمدن باستانی بوده است باید در عرصه توسعه و بسط مناسبات و روابط بین‌الملل و فرهنگی اهتمام بایسته داشته باشد.

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اظهارداشت: ایران به عنوان تمدن کهن و دارای تاریخ هفت هزار ساله که بیش از ۳۵ هزار اثر تاریخی ثبت شده دارد، برنامه‌های گسترده‌ای را برای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی دارد و از هر اقدامی که موجب حفظ و توسعه میراث فرهنگی در جهان شود، حمایت خواهد کرد.

ائتلاف برای میراث فرهنگی آسیا توسط جمعی از کشورها از جمله ایران بنیان‌گذاری شد.

چین، ایران، ارمنستان، کامبوج، جمهوری دموکراتیک خلق کره، قرقیزستان، پاکستان، سوریه، امارات متحده عربی، یمن، آذربایجان، میانمار، سریلانکا اعضای موسس این ائتلاف و بنگلادش، سنگاپور، تاجیکستان، ازبکستان و ویتنام اعضای ناظر آن هستند.

این ساز و کار همکاریِ بین‌دولتی است که در راستای اجرای طرح آسیایی برای حفاظت از میراث فرهنگی که توسط کشورهای آسیایی مطابق با اصول مشارکت داوطلبانه، برابری، احترام متقابل و منافع متقابل ایجاد شده است و هدف آن افزایش ظرفیتِ حفاظت و استفاده از میراث فرهنگی در و هماهنگی طولانی مدتِ حفاظت از میراث فرهنگی در سراسر آسیا همراه با توسعه‌ی اقتصاد، جامعه، فرهنگ، گردشگری و حفاظت از محیط زیست است.

تقویت ارتباطات مستقیم مردم به مردم بین کشورهای آسیایی، تسهیل کردن انتقال تمدن‌های آسیایی و ایجاد جامعه‌ای با آینده‌ی مشترک برای آسیا و مقر است.

منبع: ایرنا

482238