میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از ثبت هفت اثر ملی منقول آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: یکی از این آثار،«منبر مسجد جامع ارومیه» بوده که قدمت آن به دوران قاجاریه بر می‌گردد.
پدیده آلود‌‌گی‌هوا و معضلات آن پدیده‌‌ای نو‌‌ظهور نیست، اما به دلیل پیشرفت و تغییر سبک زندگی شهر‌ی و گسترش صنایع، مشکلات ناشی از آن چند برابر شده و بیشتر به چشم می‌‌آید و تبعات آن دامنگیر همه اقشار اجتماع نیز شده است. بنا‌بر‌این با توجه به شرایط موجود و زندگی ماشینی، قرار گرفتن در معرض آلود‌گی‌‌ هوا اجتناب‌‌نا‌پذیر است.

پروژه حفاظت و مرمت اضطراری ایوان قدمگاه، واقع در کوه مهر (رحمت) و در محدوده جغرافیایی شهرستان ارسنجان، از آثار تاریخی برجای مانده دوران تمدنی هخامنشیان با هدف صیانت از این اثر ارزشمند، آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر عنوان کرد: پنج اثر تاریخی منقول این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مسئول حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از صدور رأی محکومیت برای فردی که اقدام به نگهداری اشیای تقلبی کرده بود، خبر داد و گفت: این متهم به تحمل حبس و ۴۸۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم و اقلام مکشوفه به نفع میراث‌فرهنگی ضبط شد.

یکی از مالکان خانه پدری احمد محمود:

از این خانه‌ها زیاد است!

یکی از مالکانی که خانه پدری احمد محمود را خریداری کرده است با اشاره به جلسه‌ امروز مالکان این خانه با مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: این جلسه درباره تخریب این ساختمان و در واقع نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

کسی نظارت نمی کند؟!

پارکور در تخت جمشید!

به تازگی فیلمی از پرش یکی از نوجوانان پارکور کار در فضای مجازی پخش شده که نشان می دهد این فرد بدون ممانعت درحال پریدن از روی ابنیه تاریخی مجموعه جهانی تخت جمشید است!

حالا که میراث فرهنگی و مدیران استان خوزستان از غافلگیری و نگرانی درباره تخریب این خانه می‌گویند، خواهرزاده محمود این واکنش‌ها را نمی‌پذیرد: «ما سال‌ها تلاش کردیم این خانه حفظ شود، ولی هیچ کاری انجام نشد. چرا هیچ نامی از احمد محمود در این شهر نیست؟ مگر قرار نبود میدانی در این شهر به نام محمود شود، اما نام دیگری برایش انتخاب شد. اگر می‌خواستند هر کاری انجام‌شدنی بود، اما نخواستند».
کشف دروازه کوروش، صدور مجوز فعالیت کاخ سلیمانیه، تشخیص عدم نفاست یک خانه تاریخی در کرمان و برگزاری تورهای گردشگری ابوموسی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
این دروازه از مواد و مصالح خشت و آجر بنا شده است و سرتاسر نمای داخلی و بیرونی آن مزین به آجر‌های رنگین بوده است. بخش پایین و ازاره دیوار‌ها مزین به گل‌های لوتوس، بدنه و نمای دیوار‌ها مزین به انواع پنل‌های رنگین از حیوانات اسطوره‌ای، نماد‌ها و سمبل‌های اعتقادی ایران باستان، هخامنشیان، عیلامیان و اهالی بین‌النهرین بوده است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری خبر داد:

کشف مدفن زکریای رازی صحت ندارد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ری گفت: «خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی‌بر کشف محل دفن زکریای رازی بعد از ۱۱۰۰ سال در قبرستان امام‌زاده شعیب(ع) صحت ندارد و کشفیاتی صورت نگرفته است.»

نقض حریم بافت تاریخی جوباره و خانه‌های ارزشمند این منطقه همچنان بی‌پاسخ مانده است، مجتمع مسکونی با سه طبقه بدون استعلام از میراث فرهنگی در جوار آثار باستانی‌ترین بافت اصفهان از شهرداری مجوز گرفته و بدون آنکه رسیدگی شود سریع حال پیشروی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان ‌غربی گفت: در آذربایجان‌غربی ۱۲ اثر تاریخی به ثبت ملی رسید و این آثار شامل
7 اثر گرده‌سوره، شب آقا، صوفیان، گردمزرا از اشنویه، جهودلر تپه سی از شاهین‌دژ، بیقوش تپه‌سی از چالدران و روستای ترمنی از ارومیه بوده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این وزارتخانه در حال آماده کردن پرونده برای ثبت جهانی سیراف و چند بندرنوار ساحلی جنوب کشور است در همین ارتباط مردم منتظر اعلام خبر ثبت این بندر مهم تاریخی باشند.

مونسان گفت: پروژه‌هایی به مبلغ هزار و ۴۱۵ میلیارد تومان را در یازده استان افتتاح می کنیم که براساس آن ۳ هزار و ۵۰۰ تخت به ظرفیت اقامتی کشور افزوده می شود.