میراث فرهنگی

جدیدترین اخبار میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران را در سایت پرسون بخوانید.

مسجد جامع یزد که قدمت آن به قرن ششم هجری قمری باز می گردد دارای بلندترین مناره جهان است. در این گزارش زیبایی این شاهکار معماری ایرانی اسلامی به تصویر کشیده شده است.
استاد طهماسب زارع از پیشکسوتان مرمت مجموعه جهانی تخت‌جمشید، که از سال 1337 در زمینه مرمت کاخ تچر، پله‌های آرامگاه کوروش و پله‌های کعبه زرتشت فعالیت داشته‌ است، مجسمه‌های شوش را در دهه پنجاه مرمت کرد که هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی از یگان‌های موفق در مقابله با جرایم و حراست از پیشینه تاریخی کشور است گفت: با تلاش همکارانم در این یگان ۴۹۰ سایت و صفحه اینترنتی متخلف شناسایی و مسدود شده است.

سرپرست پروژه بررسی روش‌مند باستان شناسی تل قلعه مرودشت گفت: یافته های عصر آهن شناسایی شده در این محوطه باستانی، با توجه به نزدیکی آن به شهر باستانی استخر و شهر هخامنشی پارسه، در ارتباط با ورود اقوام پارسی به منطقه فارس حائز اهمیت فراوان است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان عنوان کرد:

اجرای عملیات مرمت اضطراری سی‌وسه پل اصفهان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از اجرای عملیات مرمت اضطراری بخش‌های مختلف پل تاریخی سی‌وسه پل توسط گروه امانی این اداره کل خبر داد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در پیامی با تسلیت درگذشت «محسن منصوری‌فرد» پیشکسوت مرمت و احیا بناهای تاریخی کشور نوشت: او مدافع حفاظت بی چون چرای میراث تاریخی بود و در همه سال‌های خدمتش در جای جای این سرزمین کهن بی‌ادعا و پرتلاش حضور پیدا کرد.

در ایران و عراق بعد از انتشار تصاویری از فرو ریختن بخش دیگری از سقف طاق کسری که منابع عراقی اخیرا منتشر کردند، موجی از واکنش‌ها و نگرانی از احتمال فرو ریختن کامل آن به راه افتاد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اراک از مرمت بنای تاریخی امام‌زاده حواخاتون در روستای موت‌آباد با مشارکت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی خبر داد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری:

دو هزار طرح مرمت بنا در کشور فعال است

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه بیش از دو هزار طرح مرمت بنا در کشور فعال است گفت: با بهره برداری از این طرح ها ۲۵ هزار شغل در کشور ایجاد می شود.
کمانچه یکی از سازهای اصلی موسیقی ایرانی است و می‌توان گفت بعد از تار مهم‌ترین ساز موسیقی ایرانی است. کمانچه همچنین یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور‌‌‌‌زمین است. نخستین نشانه‌های تاریخی درباره ساز کمانچه با اقتباس از کتاب موسیقی الکبیر اثر ابونصر فارابی مربوطه به سده چهارم هجری است.

دکتر مونسان در نشست «گفت‌و‌گوی هفته» وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد؛

استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزی در طرح میراثبانان افتخاری/ بازدید دانش‌آموزان از موزه‌ها

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در وزارت آموزش و پرورش، گفت: استفاده از ظرفیت‌های مشترک می‌تواند در دستور کار این دو دستگاه قرار گیرد. به‌عنوان مثال در طرح میراثبانان افتخاری می‌توان از ظرفیت‌های دانش‌آموزی بهره برد.

آغاز هجدهمین گردهمایی باستان‌شناسان به صورت مجازی؛

باستان‌شناسان تا قبل از کرونا چه کردند؟

هجدهمین همایش باستان‌شناسی کشور در حالی به صورت مجازی فعالیت خود را از امروز (شنبه ۱۶ اسفند) و به مدت سه روز آغاز کرد که تنها نکته‌ کلیدی مورد توجه از سوی متولیانش توسط رییس موزه ملی ایران و لزوم پرداختن به میراث دیجیتال مطرح شد،اما هیچکدام از دیگر مسئولان حوزه باستان‌شناسی و میراث فرهنگی از آسیب‌های وارد شده به باستان‌شناسی در طول یک سال گذشته و نکاتی که باید در آینده به آن توجه شود، حرفی به میان نیاوردند.