کربی:

انتظار پیشرفت مذاکرات برجامی در آینده نزدیک را نداریم

جان کربی اعلام کرد که مذاکره برای احیای برجام در حال حاضر اصلاً در دستور کار نیست.


تصویر انتظار پیشرفت مذاکرات برجامی در آینده نزدیک را نداریم

به گزارش سایت خبری پرسون، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت که رئیس جمهور بایدن انتظار حصول پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک را ندارد.

به نوشته نیوز ویک، کاخ سفید تأیید کرده است که دولت بایدن به دنبال پیشرفت در مذاکرات احیای برجام در آینده نزدیک نیست و هشدار داده که ایالات متحده در حال آماده شدن برای دنبال کردن گزینه‌های جایگزین جهت اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

وی ادامه داد: پیشرفتی در رابطه با برجام صورت نگرفته است و ما انتظار حصول پیشرفت درخصوص این توافق در آینده نزدیک نداریم.

علی‌رغم تاکید همیشگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این‌که برنامه هسته‌ای کشور ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد، این مقام کاخ سفید افزود: با این حال، رئیس جمهور بایدن درخصوص نیازهای امنیتی ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای کاملا جدی است.

کربی با بیان این‌که «کاخ سفید در حال آماده شدن برای سایر گزینه‌های احتمالی است» افزود: رئیس‌جمهور همیشه گفته است که اگرچه مسیر دیپلماتیک و صلح‌آمیز را برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ترجیح می‌دهد اما دیگر گزینه‌ها را از روی میز حذف نخواهد کرد. ما باید مطمئن شویم که منابع، توانایی‌ها و آمادگی‌های لازم را برای دستیابی به این نتیجه از طریق راه‌های دیگر در اختیار داریم.

مقامات آمریکایی علی‌رغم ادعاهای مکرر این کشور در گذشته و در جریان مذاکرات وین مبنی بر تلاش واشنگتن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به تازگی آشکارا تائید می‌کنند که روی احیای برجام متمرکز نیستند و این توافق چندین ماه است که در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد. با این حال، کماکان ایران را به کوتاهی در مذاکرات متهم می‌کنند.

مذاکرات ایران و سایر طرف‌های برجام برای رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به این توافق از چند ماه پیش تاکنون به دلیل زیاده‌خواهی و کارشکنی طرف آمریکایی و قصور اروپایی‌ها برای پیشبرد مذاکرات و رفع موانع متوقف شده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارند که آماده بازگشت بر سر میز مذاکره و از سرگیری این مذاکرات هستند.

459672