غرب می‌داند، ایران تسلیم نمی‌شود

جمهوری اسلامی بر لبه تیغ علم هسته‌ای رسیده و هیچ مانعی برای فعالیت خود نمی‌بیند و اگر غرب بخواهد در مذاکرات آینده با مردم ایران سر مقابله و زورگویی داشته باشد حتما جمهوری اسلامی ایران مقابله به مثل خواهد کرد. اروپا و آمریکا بعد از فشارهای خود مشاهده کردند که ایران نه تنها تضعیف نشد بلکه بر مواضع خود ایستاده است. از این منظر غرب به مذاکره روی خواهد آورد.
تصویر غرب می‌داند، ایران تسلیم نمی‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در لبنان در یادداشتی نوشت: غرب همواره در یک استاندارد دوگانه در عرصه بین‌المللی با مسائل سیاسی با کشورها مواجه می‌شود. در برابر ایران نیز همین سیاست را در نظر گرفته‌اند.

از یک طرف با تهدید تحریم با ایران برخورد می‌کند و از طرف دیگر در تلاش است در باغ سبز را، در سایه آن تهدید‌ها از خود نشان دهد. چماق و هویج سیاستی است که آنها در مورد تهران در نظر دارند. ایران در قضیه برجام نشان داد که متعهد است تا در یک بازی برد- برد، یک همکاری گسترده بین‌المللی را از خود به نمایش بگذارد اما غرب با سیاست توام با نفاق خود به تعهدات خود عمل نکرد و امضای خود را زیر پا گذاشت.

ترامپ اگرچه وقیحانه از برجام خارج شد اما اروپایی‌ها با وقت‌کشی‌ فرصت‌ها را تبدیل به چالش کردند. در دور جدید مذاکرات قرار بر این شد که بر اساس تعهداتی که در درون برجام وجود دارد، غرب تعهدات خود را انجام دهد. از جمله اینکه تحریم فروش نفت ایران را بردارد، بانک‌های بین‌المللی را مجاب به برقراری رابطه با ایران کند و سرمایه‌گذاران را به منظور سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب کند اما غرب به هیچ کدام عمل نکرد و در مرحله بعد جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی که مطابق برجام است، را بردارد و برجام احیا شود و تضمین‌هایی نیز غرب باید در این زمینه به ایران بدهد اما زیاده‌خواهی غرب موجب شد که مذاکرات جدید به نتیجه نرسد.

از این رو و با ایجاد تحولات داخلی به سمت فشار بر ایران حرکت کردند به امید آنکه نظام ایران تحت فشار قرار گیرد اما سیاست‌های آنها به هیچ وجه به نتیجه نرسیدند. بعد از اینکه هیچ نتیجه‌ای از تحولات درونی ایران نگرفتند به مذاکره روی آورده‌اند و خواستار ادامه مذاکره با ایران در زمینه هسته‌‌ای شدند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده هیچ گاه تحت فشار از منافع عمومی ملت خود کوتاه نمی‌آید و تحت فشار حاضر به امتیاز دادن و حتی مذاکره نیست. با این وجود اگر در دوره جدید جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه برسد که غرب در مذاکرات و انجام تعهدات برجامی جدی است، آنگاه ایران به مذاکرات روی خوش نشان خواهد داد.

مسیر عاقلانه نیز این است که در صورت به وجود آمدن شرایط از همان جایی که مذاکرات کنار گذاشته شده مذاکره مجددا آغاز شود و آمریکا و اروپا به تعهدات خود عمل کرده و با راستی آزمایی و انجام تعهدات خود ایران نیز گام‌های بعدی را بر خواهد داشت. اگر در چنین چارچوبی غرب قبول کند که وارد مذاکره شود، احتمال توافق وجود دارد اما اگر غرب بخواهد بر حرف‌های قلدرمآبانه خود ایستادگی کند، ایران به غرب و مذاکره روی خوش نشان نخواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران در جای مستحکمی ایستاده است و فعالیت هسته‌ای خود را انجام داده و این فعالیت‌ها رو به پیشرفت است و اگر روزی جمهوری اسلامی ایران اورانیوم 3درصدی را غنی می‌کرد امروز توان غنی سازی اورانیوم 60 درصدی را دارد.

جمهوری اسلامی بر لبه تیغ علم هسته‌ای رسیده و هیچ مانعی برای فعالیت خود نمی‌بیند و اگر غرب بخواهد در مذاکرات آینده با مردم ایران سر مقابله و زورگویی داشته باشد حتما جمهوری اسلامی ایران مقابله به مثل خواهد کرد. اروپا و آمریکا بعد از فشارهای خود مشاهده کردند که ایران نه تنها تضعیف نشد بلکه بر مواضع خود ایستاده است. از این منظر غرب به مذاکره روی خواهد آورد.

اقدام اخیر اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست تروریستی بسیار گران تمام شد. جمهوری اسلامی ایران این حرکت‌های زشت اروپایی را در ذهن خود نگاه خواهد داشت. به نظر می‌رسد در بسیاری از مواقع اروپا بسیار وقیحانه‌تر از آمریکا در دشمنی با مردم ایران گام برداشته است و اروپا باید بداند که اگر منطقه ناامن شود حتما شاهد اثر مستقیم آن بر امنیت خود خواهد بود.

منبع: آرمان ملی

461575