آژانس باید مستقل عمل کند

سفر آقای گروسی نیز نشان خواهد داد که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصمیم‌گیری مستقل است یا تحت تاثیر فضاسازی‌های آمریکا و غرب تصمیماتی علیه ایران اتخاذ خواهد کرد یا اینکه آقای گروسی می‌خواهد به‌طور مستقل در مورد فعالیت‌های اخیر ایران داوری کند.
تصویر آژانس باید مستقل عمل کند

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: در آستانه سفر قریب‌‌ الوقوع آقای رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای دیدار با مقامات ایرانی و کمک به از سرگیری روند مذاکرات بین ایران و کشورهای 1+4 در وین تروئیکای اروپا که از سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان تشکیل شده به اضافه آمریکا که اخیرا هم جریان‌سازی‌هایی را علیه ایران شروع کرده و تحریم‌های زیادی را به صورت یکجانبه علیه ایران آغاز و اعمال کرده تا قبل از سفر گروسی به تهران به نوعی ایران را به اتخاذ یک موضع دفاعی وادار کنند.

به همین دلیل یکسری اتهام زنی‌هایی را علیه ایران مبنی بر اینکه ایران در فردو اقدام به غنی‌سازی نزدیک به 60 درصد کرده و به بازرسان آژانس اطلاع نداده است مطرح می‌کند. در حالی که ایران همکاری لازم را با آژانس داشته و تمام فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس است و بازرسان نیز بارها سلامت فعالیت هسته‌ای ایران را مورد تایید قرار دادند. این جریان‌سازی‌ها نیز بدین خاطر است که روند مذاکرات را تخریب کنند و ایران را وارد کنند که در برابر خواسته‌های کشورهای اروپایی و آمریکا در هر مذاکره احتمالی تسلیم شود و از ایران امتیاز بگیرند.

این اتهام‌زنی‌ها موجب خواهد شد که ایران سازوکارهای خود را تعریف کند. لذا اکنون توپ در زمین کشورهای اروپایی و آژانس است. سفر آقای گروسی نیز نشان خواهد داد که آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصمیم‌گیری مستقل است یا تحت تاثیر فضاسازی‌های آمریکا و غرب تصمیماتی علیه ایران اتخاذ خواهد کرد یا اینکه آقای گروسی می‌خواهد به‌طور مستقل در مورد فعالیت‌های اخیر ایران داوری کند.

به نظر می‌رسد که این جریان‌سازی‌ها به نفع طرف‌های اروپایی نیست زیرا ایران سازوکارهای بسیار زیادی برای مقابله با این جریان‌سازی‌ها دارد. یکی از این سازوکارها که ایران می‌تواند در دستور کار داشته باشد این است که غنی‌سازی را تا 60 درصد افرایش دهد و حتی ممکن است که از N. P. T نیز خارج گردد.

فلذا به نظر می‌رسد که ایران در طول سال‌های گذشته همکاری‌های خوبی با آژانس و کشورهای 1+4 داشته و به تعهدات خود عمل کرده است. اما ظاهرا هدف این است که ایران را به یک عکس‌العمل شتاب‌زده وادار کنند تا جریان سازی‌های بعدی را علیه ایران تشدید کنند. آنچه مسلم است این نوع اقدامات به نفع کشورهای اروپایی نیست و ایران هم در واقع در جریان سفر قریب‌الوقوع آقای گروسی به تهران در این خصوص حرف نهایی خود را به مدیرکل آژانس خواهد زد.

منبع: آرمان ملی

461126