ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی پیرامون موضوعات مورد علاقه دو کشور و آخرین تحولات مربوط به فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها رایزنی و تبادل نظر کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه(۸ تیر) از گفت‌وگوی تلفنی خود با علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

«آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگویی تلفنی با «علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه ایران، خواستار کمک تهران برای جلوگیری از تشدید تنش در منطقه شد.

جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور در نخستین مناظره انتخاباتی بر سر ایران و قدرتش در منطقه با یکدیگر جدال لفظی کردند و بایدن گفت که در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.
ایران اعلام کرد که اقدام غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز کانادا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران تنش‌ها را افزایش داده و خطر حوادث و برخوردها بین نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح کانادا، به طور مستقل یا به عنوان بخشی از به اصطلاح ائتلاف، در منطقه‌ای که از قبل با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو است را افزایش می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت، توافق بزرگی میان روسیه و ایران در جریان است، توافقی که وزارت خارجه روسیه پیش‌تر آن را عامل «افزایش بی‌سابقه» روابط دو کشور توصیف کرده بود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفدهمین گزارش خود در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و برجام با بیان اینکه آمریکا تحریم ها را از سال ۲۰۱۸ تاکنون تعلیق یا رفع نکرده و همچنین معافیت‌های نفتی را تمدید نکرده است، گفت: من مجدداً از اعضای این توافق و آمریکا می خواهم که همه راه های موجود برای گفتگو و همکاری را دنبال کنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها به دلیل شکست در برابر مقاومت فلسطین در نوار غزه به شدت مورد انتقاد و تحت فشار قرار گرفته است، با لفاظی علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا از حجم این فشارها بکاهد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که حمله اسرائیل به لبنان، احتمال ورود ایران به درگیری‌ها و متعاقب آن گسترش تنش به منطقه را در پی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام غیرقانونی آمریکا در مصادره و فروش سهام پالایشگاه سیتگو که جزء اموال و دارایی‌های جمهوری بولیواری ونزوئلا بشمار می رود را مغایر حقوق بین‌الملل دانست و آن‌ را محکوم کرد.

مقامات امنیتی ایران و روسیه همکاری‌های دوجانبه در حوزه مقابله با تروریسم، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و همچنین مسائل راهبردی منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.

سرپرست وزارت امور خارجه به منظور دیدار و رایزنی با مقامات قطر به دوحه سفر کرد.