ایران سی‌امین کشور دنیا در تولید برق هسته‌ ای شد

ایران در سال میلادی گذشته ۶.۶ تراوات ساعت برق هسته‌ای تولید کرد و سی‌امین کشور دنیا از این نظر شد.
تصویر ایران سی‌امین کشور دنیا در تولید برق هسته‌ ای شد

به گزارش سایت خبری پرسون، موسسه انرژی در "گزارش مرور آماری انرژی جهان" که جدیداً منتشر کرده از رشد یک درصدی تولید برق هسته‌ای در ایران طی سال ۲۰۲۳ خبر داده است. ایران در این سال ۶.۶ تراوات ساعت برق هسته‌ای تولید کرده است که این رقم نسبت به سال قبل رشد یک درصدی داشته است.

تولید برق هسته‌ای ایران در دولت سیزدهم حدود ۵ درصد رشد داشته است. ایران در سال ۲۰۲۰ یعنی در سال آخر دولت دوازدهم ۶.۴ تراوات ساعت برق هسته‌ای تولید کرده بود.

ایران در میان معدود کشورهایی در جهان است که از تولید برق هسته‌ای برخوردار هستند. در سال ۲۰۲۳ تنها ۳۳ کشور جهان از جمله ایران برق هسته‌ای تولید کرده‌اند.

کل برق هسته‌ای تولید شده در جهان طی این سال برابر با ۲۷۳۷ تراوات ساعت بوده است. این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۲.۲ درصدی داشته است.

ایران با تولید ۶.۶ تراوات ساعتی برق هسته‌ای در سال میلادی گذشته در رتبه ۳۰ جهان از این نظر قرار داشته است.

آمریکا بزرگ‌ترین بهره‌بردار از انرژی هسته‌ای

سهم ایران از کل برق هسته‌ای دنیا در این سال تنها ۰.۲ درصد بوده است. آمریکا با وجود مخالفت با فعالیت‌های هسته‌ای ایران، خودش بزرگ‌ترین تولیدکننده برق هسته‌ای در جهان است و ۲۹ درصد از کل برق هسته‌ای دنیا در سال ۲۰۲۳ در این کشور تولید شده است. فرانسه نیز با سهم ۱۲.۴ درصدی پس از چین در رتبه سوم دنیا از این نظر قرار دارد. چین ۱۵.۹ درصد از کل برق هسته‌ای دنیا در سال میلادی گذشته را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم دنیا از این نظر قرار گرفته است.

امارات که اخیراً به باشگاه تولیدکنندگان برق هسته‌ای پیوسته است در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۲ تراوات ساعت برق از انرژی هسته‌ ای تولید کرده است. این رقم نسبت به سال قبل رشد ۶۰ درصدی داشته است.

منبع: ایرنا

693686