ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی ضمن تبریک عیدسعید قربان به روسای مجالس کشورهای اسلامی تاکید کرد که تقویت فضای گفتمان سازنده میان مجالس کشورهای اسلامی، نقش موثری در کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای دارد.

سفارت تونس در ایران در بیانیه‌ای درباره مصوبه جلسه اخیر هیات دولت این کشور آفریقایی در ارتباط با لغو روادید برای سفر شهروندان ایرانی به تونس، توضیحاتی را در شبکه اجتماعی فیس بوک ارائه کرد.

به نظر می رسد که اگر در انتخابات ایران این امکان فراهم شود کسانی که رویکرد نرم و دیپلماتیک در سیاست خارجی دارند روی کار بیایند و این جریان صاحب پست ریاست جمهوری شود، مذاکرات ابتدا با آژانس و سپس با اعضای برجام شروع خواهد شد.
باقری در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه عراق:

کشورهای اسلامی باید برای توقف جنایات اسرائیل اقدام کنند

باقری گفت: کشورهای اسلامی باید از توان خود برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه استفاده کنند. نسل کشی در غزه باید بدون قید و شرط متوقف شود. صهیونیست‌ها به دلیل شکست در غزه ممکن است اشتباه دیگری مرتکب شوند و دامنه تجاوزات خود را گسترش دهند.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی رایزنی و گفت وگو کرد.

سید افقهی گفت: فشار افکار عمومی دنیا باعث شد تا سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را نخستین بار به فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان اضافه کند. آنها تازه متوجه نشدند که این رژیم کودک می کشد بلکه دارند آبروی نداشته خودشان را حفظ می‌کنند.

سرپرست وزارت امورخارجه ایران با اشاره به اینکه بریکس هسته مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکاست، گفت ایران می‌تواند در کنار دیگر قدرت‌ها، در تعیین مسیر آینده جهان سهیم باشد.

رئیس قوه قضاییه در دیدار با شورای عالی قضایی قطر گفت: همکاری‌های دو کشور ایران و قطر در حوزه مسائل سیاسی و منطقه‌ای، مطلوب و روبه پیشرفت است و این امر طی سالیان اخیر و در دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان، برجسته‌تر بوده است.

نماینده سازمان ملل در امور یمن با مشاور ارشد وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کردند تا روند گفت‌وگوهای صلح با قوت ادامه یابد و بر تداوم گفت‌وگوهای سیاسی به‌منظور حل و فصل اختلافات و امضای توافق صلح نیز تاکید کردند.

وزیر امور خارجه روسیه بر تعهد این کشور در تکمیل روند نهایی‌سازی توافق جامع همکاری با ایران تاکید کرده و گفت که پس از حل شدن برخی مسائل قانونی مرتبط با این توافق از سوی ایران، توافق آماده امضا خواهد بود.

چگونه اروپا گوی سبقت را از ایران ربود؟

تحریم‌ها؛ سد راه گسترش همکاری‌های تهران ـ بغداد

علیرغم پیگیری سیاست همسایگی در دولت سیزدهم، تحریم های امریکا به مانع بزرگی برای گسترش همکاری های ایران و عراق تبدیل شده و عراق را متقاعد کرده تا شراکت با اروپا را به ایران ترجیح دهد. اما چرا سهم اروپا از اقتصاد عراق بیشتر از ایران شده است؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.
سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به مفاد ضدایرانی بیانیه (نقشه راه) مشترک رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه واکنش نشان داد و مفاد ضدایرانی این بیانیه را بی‌پایه و اساس و دارای اهداف و انگیزه‌های سیاسی و در ادامه سیاست‌های شکست‌خورده پیشین دانست.
سه دولت انگلیس، فرانسه و آلمان با ارائه قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران نیز چندان کمکی به قطع جنایات جنگی علیه مردم فلسطین نمی‌کنند. در چنین شرایطی «بایدن» نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دچار بحران شده و آینده خود را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گروگان استمرار جنایات جنگی نتانیاهو، کرده است؛ به ویژه که دولت‌های روسیه و چین نیز با پیشنهاد سه دولت اصلی اروپایی همسو نشدند.
کشورهای همسایه افغانستان در دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای با تاکید بر راه حل ابتکارات سازنده و منطقه‌ای برای برون رفت از مشکلات افغانستان، خاطرنشان کردند که توسعه و سازندگی در افغانستان تنها در گرو همکاری و همگرایی منطقه‌ای امکان پذیر خواهد شد.