ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ایالات متحده آمریکا در راستای ادعاهای مطرح شده مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین، مدعی شد که ده‌ها نیروی نظامی روسیه برای استفاده از سیستم موشک بالستیک کوتاه برد در ایران آموزش دیده اند.

جان کربی قبلا گفته بود که آمریکا نمی‌تواند ادعا‌ها درباره ارسال موشک از ایران به روسیه را تایید کند، اما حالا یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که این اقدام به معنی حمایت ایران از جنگ متجاوزانه روسیه است.
رسانه‌های ارمنستانی گزارش دادند که مقامات ارشد این کشور از جمهوری اسلامی ایران به دلیل تکرار مخالفت شدید خود با گشایش خطوط حمل‌ونقل بین جمهوری آذربایجان و منطقه نخجوان از طریق ارمنستان تشکر کردند.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می گوید: ما خواهان آن هستیم که جمهوری اسلامی ایران حقوق مهاجرانی که در آن کشور هستند را رعایت کند و البته که آنها را تشویق می‌کنیم تا به افغانستان بازگردند. اعمال فشار به نظرم جواب نمی‌دهد اما موضوع اصلی این است که اگر افغان‌ها جرائمی را انجام می‌دهند و زندانی می‌شوند، براساس مذاکراتی که میان ما و جمهوری اسلامی ایران انجام شده، آنها را به افغانستان استرداد دهند تا بقیه محکومیت خود را در کشور سپری کنند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که برای ملاقات با دولت جدید ایران و ازسرگیری گفت‌وگوها برای رسیدن به نتایج واقعی درباره مسائل باقی‌مانده پادمانی آمادگی دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به ادعای دادستان کل آمریکا مبنی بر اقدامات تهاجمی برخی کشورها از جمله ایران برای تاثیرگذاری بر روند و نتایج انتخابات آمریکا گفت: یک بار دیگر این ادعاهای تکراری را بی‌اساس، مغرضانه و دارای مصارف سیاسی داخلی در آمریکا دانسته و چنین اتهاماتی را مردود اعلام می‌کنیم.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی به لفاظی علیه ایران پرداخت و مدعی شد: محور «شرارت» ایران خواهان نابودی اسرائیل است وحدت ما تنها راه پیروزی بر این محور است.
روزنامه کویتی «الجریده» نوشت یک کشتى ایرانى در آبهاى کویت غرق شد. تاکنون پیکر ۳ نفر پیدا شده و جستجو برای یافتن ۳ جنازه دیگر ادامه دارد.
شبکه خبری بلومبرگ به نقل از «افراد آگاه» ناشناس گزارش داد که انتظار می رود ایران در آینده نزدیک اقدام به تحویل موشک بالستیک به روسیه کند.
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با ادعای اینکه «به دنبال دشمنی با ایران نیست»، مدعی شد که «اگر جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، اسرائیل از بین خواهد رفت».
لاوروف با بیان اینکه ترور اسماعیل هنیه در تهران اقدامی برای تحریک ایران بود، افزود: درحالیکه غربی‌ها به دنبال تحریک کردن ایران هستند اما ایران نمی‌خواهد تسلیم اقدامات تحریک‌آمیز شده و قاطعانه قصد ندارد وارد یک جنگ بزرگ شود.
اگر خانم کامالا هریس به کاخ سفید راه یابد، طبیعی است که به ادامه سیاست های اوباما و بایدن تمایل دارد و آمادگی بیشتری دارد که مشکلات را حل کند. در ایران هم نرمش هایی در صحبت مسئولان دیده می شود.
سازمان آگهی های پرسون