ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

دولت چین از جمهوری اسلامی ایران خواسته مانع اقدامات انصارالله یمن علیه کشتی‌ها شود. براساس همین خبر، چین ایران را تهدید کرده است که اگر انصارالله را به خودداری از حمله به کشتی‌ها تشویق نکند، روابط ایران و چین دچار مشکل خواهد شد.
«بر اساس گفته‌های منابع مطلع، آمریکا بر این باور است که سیاست خارجی منطقه‌ای ایران، نشانه‌هایی از پیشروی بیش از حد نشان می‌دهد. یکی از مقامات آمریکایی به حمله ایران به کردستان عراق اشاره کرد».
وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان گفت که ازسرگیری فعالیت سفارت این کشور در تهران به تکمیل روند تحقیقات و تصمیم‌گیری نهایی درباره ماجرای حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و تامین امنیت سفارت‌خانه بستگی دارد.
ایالات متحده در طول سه ماه گذشته بارها با مقامات ارشد چین گفت‌وگو کرده و از آنها خواسته است تا با استفاده از روابط خود با ایران، از این کشور بخواهند که انصارالله یمن را که مورد حمایت تهران هستند، کنترل کند.
اگر جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه روابط نزدیک دارد، این به منزله آن نیست که این دو کشور اجازه داشته باشند در سیاست داخلی و خارجی ایران دخالت کنند یا منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را نادیده انگارند.
ناامنی از دو طریق به جامعه تحمیل می‌شود، یکی شرارت‌های داخلی و دیگری مداخلات برون‌مرزی. نوع دوم که تحت عنوان «امنیت ملی» تعریف می‌شود، شامل جنگ نیز هست ولی در مواردی بدون آنکه جنگ به وجود بیاید، اغراض خاصی ممکن است انگیزه بعضی دولت‌ها برای ناامن ساختن مرزها یا حتی داخل کشور شوند.
ایران تاکنون به دلایل داخلی و بین المللی خویشتنداری کرده است اما اسرائیلی ها به نظر تحرکات را علیه ایران بیشتر می کنند و با زدن مراکزی در سوریه که موجب شد تعدادی از اعضای مستشاری سپاه در آن مکان بودند شهید شوند، مجددا به دنبال افزایش تنش هستند که پای ایران را به درگیری ها باز کنند.
«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد ایران در حال تنبیه این نهاد بین‌المللی بابت اقداماتی است که آمریکا و کشورهای اروپایی مرتکب شده‌اند.
ایران بعد از تذکرات و پس از آنکه در همین هفته‌های اخیر از سوی این گروه‌های اجیر متحمل خساراتی شد، چه کاری باید انجام می‌داد؟ از آنجا که اقدام ایران علیه یک گروه تروریستی ایرانی بوده و نه علیه اتباع پاکستان، قاعدتاً باید مورد استقبال اسلام‌آباد و ارتش آن قرار می‌گرفت و البته اظهارات گرم روز جمعه وزیر خارجه و رئیس شورای عالی امنیت آن کشور هم نشان داد، اقدام ایران را یک مشکل امنیتی برای خود ارزیابی نمی‌کنند.
موشک هایی که به مقر سوریه و داعش خراسان شلیک شد، قطعا هدف اصلی ایران از شلیک این موشک ها جدا از اینکه قرار بود تئوریسین هایی که طراحان حملات تروریستی کرمان بودند را مورد هدف قرار دهد، ولی پیامی هم به اسرائیل و حامیان اسرائیل بود که توانایی موشکی ایران و توانایی بازدارندگی ایران در قبال اقدامات اسرائیل و آمریکا به نمایش گذاشته شود.