ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور در نخستین مناظره انتخاباتی بر سر ایران و قدرتش در منطقه با یکدیگر جدال لفظی کردند و بایدن گفت که در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.
ایران اعلام کرد که اقدام غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز کانادا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران تنش‌ها را افزایش داده و خطر حوادث و برخوردها بین نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح کانادا، به طور مستقل یا به عنوان بخشی از به اصطلاح ائتلاف، در منطقه‌ای که از قبل با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو است را افزایش می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت، توافق بزرگی میان روسیه و ایران در جریان است، توافقی که وزارت خارجه روسیه پیش‌تر آن را عامل «افزایش بی‌سابقه» روابط دو کشور توصیف کرده بود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفدهمین گزارش خود در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) و برجام با بیان اینکه آمریکا تحریم ها را از سال ۲۰۱۸ تاکنون تعلیق یا رفع نکرده و همچنین معافیت‌های نفتی را تمدید نکرده است، گفت: من مجدداً از اعضای این توافق و آمریکا می خواهم که همه راه های موجود برای گفتگو و همکاری را دنبال کنند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها به دلیل شکست در برابر مقاومت فلسطین در نوار غزه به شدت مورد انتقاد و تحت فشار قرار گرفته است، با لفاظی علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا از حجم این فشارها بکاهد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که حمله اسرائیل به لبنان، احتمال ورود ایران به درگیری‌ها و متعاقب آن گسترش تنش به منطقه را در پی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام غیرقانونی آمریکا در مصادره و فروش سهام پالایشگاه سیتگو که جزء اموال و دارایی‌های جمهوری بولیواری ونزوئلا بشمار می رود را مغایر حقوق بین‌الملل دانست و آن‌ را محکوم کرد.

مقامات امنیتی ایران و روسیه همکاری‌های دوجانبه در حوزه مقابله با تروریسم، جرایم سازمان یافته، مواد مخدر و همچنین مسائل راهبردی منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.

سرپرست وزارت امور خارجه به منظور دیدار و رایزنی با مقامات قطر به دوحه سفر کرد.
دومین نشست هیات اجرایی برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در عراق روز چهارشنبه با هدف بررسی زمینه های برگزاری باشکوه این دوره از انتخابات با حضور وبیناری رییس ستاد انتخابات خارج از کشور در بغداد برگزار شد.

نماینده کاخ سفید در بحبوحه نگرانی های فزاینده از درگیری بزرگ بین دو طرف گفت که ایالات متحده برای جلوگیری از جنگ بزرگتر بین اسرائیل و حزب الله تلاش می کند. عاموس هوخشتاین روز سه‌شنبه در جریان سفر به لبنان گفت که ایالات متحده فوراً به دنبال آرام کردن درگیری است که از زمان شروع آن در اکتبر همواره بیم تشدید آن وجود داشته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه عنوان کرد که گمان نمی‌کند ایران، لبنان و حزب‌الله به دنبال گسترش جنگ غزه به جنگی منطقه‌ای باشد.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات وین از مانع‌تراشی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای جمع‌بندی گفت‌وگوها درباره از سرگیری اجرای برجام انتقاد کرد و هشدار داد که هر چه توقف مذاکرات طولانی‌تر شود، احتمال رسیدن به نتیجه دلخواه کمتر می‌شود.