اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۹۴ واحد بسته شد.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت، تا ساعت ۷:۲۹ به وقت تهران ۰.۳۹ درصد افت کرد و به ۸۶.۰۶ دلار رسید.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۰.۱۵ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب رشد کرد و به ۸۶.۱۲ دلار رسید.
بانک اچ اس بی سی سوییس برای چهاردهمین سال متوالی اقدام به رتبه بندی بهترین کشورهای جهان برای زندگی و کار اتباع خارجی در جهان کرد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۸۱۲ واحد بسته شد.
قطر انرژی اجازه اکتشاف در آب‌های عمیق 450 کیلومتری ساحل نیوفاندلند و لابرادور را خواهد داشت. شرکت اکسون موبیل کانادا بقیه سهام این اکتشاف را در اختیار دارد.
محبوبیت بسیار بالای سریال «بازی مرکب»، درست در آستانه تعطیلی هالووین، باعث شده است نقطه روشنی برای صنعت پوشاک کره‌جنوبی که با مشکلات زیادی روبرو شده بود، به وجود بیاید.
طبق اعلام مرکز آمار کانادا، تورم ماهانه با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۰.۲ درصد رسیده است. هسته تورمی نیز که تغییرات قیمتی انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی گیرد تا پایان این ماه با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل خود به ۳.۲ درصد رسیده است.
وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت:« فکر نمی‌کنم کنترل تورم از دست ما خارج شود. آمریکایی‌ها اخیرا چنین تورمی را در بلندمدت تجربه نکرده‌اند ولی انتظار داریم با برگشتن شرایط به سطح طبیعی، این تورم هم پایان ‌یابد».
قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۳۰ درصد افزایش یافت و به ۱٫۸۰۱.۶۰ دلار رسید.
بانک جهانی جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز بازارهای کالایی را منتشر کرد. در این گزارش که دو بار در سال منتشر می‌شود، سمت‌وسوی بازارهای مهمی چون نفت، طلا، محصولات فلزی و کشاورزی پیش‌بینی می‌شود. بعد از همه‌گیری کرونا، «اختلال در عرضه و تقاضا»، «شرایط نامساعد آب و هوایی»، «بحران کانتینرها»، «تولید پرنوسان انرژی» و «محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری»، پنج چالشی بود که بازارهای جهان با آن روبه‌رو بودند.
سهام شرکت اسپاک با استقبال فوق‌العاده سرمایه‌گذاران مواجه شد و در دومین روز معاملات خود ظرف چند ساعت ۲۸۴ درصد جهش کرد و در انتها با از دست دادن بخشی از این رشد با جهشی ۱۰۷ درصدی بسته شد
کاهش شدید نرخ بهره؛

ارزش پول ملی ترکیه کاهشی شد

بانک مرکزی ترکیه در تصمیمی که بر خلاف نظر اقتصاددانان و برخی نمایندگان مجلس این کشور انجام شد، علی‌رغم افزایش تورم نرخ بهره را تحت فشار رجب طیب اردوغان ۲۰۰ صدم درصد کاهش داد و به ۱۶ درصد رساند.