اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۳۴ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۳۲۶.۹۷ واحد بسته شد.
قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۶۱ سنت معادل ۰.۷۴ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۶۶ سنت رسید.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۸۵۷ دلار و ۹۶ سنت رسید.
نرخ تورم در اسپانیا افزایش پیدا کرده است؛ به گونه‌ای که تورم سالانه این کشور تا پایان ماه اکتبر با ۱.۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۵.۴ درصد رسیده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۵۸ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۵۹ سنت رسید.
وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد کسری بودجه این کشور در ماه اکتبر به ۱۶۵ میلیارد دلار رسیده که این رقم، ۱۱۹ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در مدت مشابه سال قبل بوده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۵.۱۱۲ واحد بسته شد.
آیا اقتصاد جهان در ۲۰۲۲ به حال عادی باز خواهد گشت؟ بر اساس گزارش «اکونومیست» پیش‌بینی این بود که در سال ۲۰۲۱، عوامل اثرگذار در رشد اقتصادی پایین و تورم بالا موقتی باشند، اختلالات زنجیره عرضه فروکش کند و قیمت انرژی نیز کاهش یابد و کارگران نیز به کار قبلی خود بازگردند.
یک دلیل ساختاری عمیق‌تر برای تورم وجود دارد، دلیلی که به نظر می‌رسد در حال بدتر شدن است: تمرکز اقتصاد آمریکا در دستان تعداد نسبتاً معدودی از شرکت های بزرگی است که قدرت افزایش قیمت‌ها را دارند
علاوه بر هواوی و زد‌تی‌ای، شرکت‌های چینی دیگری که از سوی ایالت متحده به عنوان تهدیدات امنیت ملی معرفی شدند شامل شرکت ارتباطات Hytera، شرکت فناوری دیجیتال هایک ویژن هانگژو و شرکت داهوا تکنالوجی می‌شود.
قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات با ۷۰ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۱۷ سنت رسید.
بهای هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۲۸ دلار و ۴۰ سنت رسید.