اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

یک ماه پس از آنکه در یک گزارش با تحلیل شاخص‌های اقتصادی، کمین بحران در اقتصاد ترکیه را به تصویر کشید، حال رسانه‌های معتبر جهان از وخیم ‌شدن اوضاع اقتصادی این کشور خبر می‌دهند. «فایننشال‌تایمز»، «یورونیوز» و «رویترز» پیش‌بینی کردند، وضعیت نامساعد اقتصاد ترکیه باعث سرنگونی اردوغان خواهد شد. ارزش دلار در برابر لیر در پنج سال اخیر سه‌برابر شده و این رقم در سال جاری ۳۰ درصد رشد یافته است.
پکن طی درخواستی رسمی در ماه اکتبر از این شرکت صادرکننده برق روسیه خواسته بود صادرات برق به چین را ۵۵۵ کیلووات ساعت در ماه افزایش دهد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 28 سنت معادل 0.3 درصد افزایش به 84 دلار و 99 سنت رسید.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۲.۶۱ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۶۴۷.۰۸ واحدی بالا رفت.
با انتشار خبر آزادسازی ذخایر بنزین و گازوئیل چین؛

نفت برنت افت کرد

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۰.۳۵ درصد افت کرد و به ۸۳.۴۳ دلار رسید.
اقتصاد کانادا ۰.۴ درصد بزرگ تر شده که این رقم، ۰.۵ درصد بیشتر از رشد ثبت شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و ۰.۱ درصد بیشتر از رشد پیش بینی شده توسط کارشناسان بوده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۱۰۸ واحد بسته شد.
طی این مدت در حوزه تجارت خارجی، واردات آلمان ۱.۸ درصد و صادرات این کشور هم ۱.۴ درصد نسبت به فصل قبل بیشتر شده اند.
در بین بخش های مختلف، رشد بخش مخارج خانوار نسبت به سه ماهه قبل ۵.۰ درصد افزایش پیدا کرده است. تشکیل سرمایه ثابت با رشد ۱.۴ درصدی نیز دیگر عامل اثرگذار افزایشی روی نرخ رشد بوده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۸۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۱۱۲ واحد بسته شد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با ۶ سنت افزایش به ۸۴ دلار و ۳۸ سنت رسید.
عباداله محمدولی عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان طلا جواهر نقره و سنگ های قیمتی ایران به مهم ترین چالش صنعت طلا و جواهر کشور اشاره داشت.
بر اساس آمارهای خدمات گمرکی روسیه حجم تجارت بین آمریکا و روسیه بین ما ه های ژانویه تا اگوست ۴۸.۷ افزایش یافته و به رقم 23 میلیارد دلار رسیده است.
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۷۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۲۷۷.۶۲ واحد بسته شد.