نفت از صعود بازماند

قیمت نفت در معاملات پرنوسان سه شنبه تحت تاثیر نگرانی سرمایه گذاران نسبت به تقاضای کمتر چین برای سوخت و افزایش بیشتر نرخهای بهره آمریکا و اروپا، کاهش پیدا کرد.
تصویر نفت از صعود بازماند

به گزارش سایت خبری پرسون، بهای معاملات نفت برنت ۳۴ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۹۳ دلار و ۶۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۷ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد اوایل معاملات بیش از یک کاهش یافته و روند افزایشی خود در سه روز معامله گذشته را متوقف کردند.

هر دو شاخص قیمت نفت در دو سوی آتلانتیک، امسال تحت تاثیر ابهامات ناشی از جنگ میان روسیه و اوکراین، بیش از ۱۵ درصد رشد کرده‌اند. هزینه‌های انرژی به موازات کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا و تحریمهای غربی وضع شده علیه مسکو بر سر جنگ در اوکراین، افزایش پیدا کرده‌اند.

محدودیتهای کووید ۱۹ در چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی کمتر برای سوخت را تجدید کرد. شمار سفرها در سه روز تعطیلات فستیوال پاییزی، بیش از یک سوم در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کرد زیرا سیاست کرونا صفر پکن، مانع سفر مردم شد.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: قرنطینه‌های گسترده کووید و تست انبوه در چین، به دلیل نگرانیها پیرامون تقاضا، روی بازار تاثیر منفی گذاشت. بعلاوه، اگر شاخص قیمت مصرفی بالاتر از حد انتظار باشد، احتمالا بانک مرکزی آمریکا به افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره ادامه می‌دهد.

آمار شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا روز جاری منتشر می‌شود و در حالی که انتظار می‌رود نشان دهد نرخ تورم به اوج خود رسیده است، بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو آماده می‌شوند نرخهای بهره را برای مقابله با تورم، به میزان بیشتری افزایش دهند. سیاست مذکور، ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارزهای بزرگ را تقویت خواهد کرد و نفت را برای سرمایه‌گذاران گران‌تر می‌کند.

در این بین، نگرانی‌ها نسبت به ذخایر محدودتر، از قیمتها پشتیبانی کرد. آمار وزارت انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت استراتژیک آمریکا در هفته منتهی به ۹ سپتامبر، ۸.۴ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد و به ۴۳۴.۱ میلیون بشکه رسید.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای مقابله با قیمت بالای سوخت که به تورم دامن زده است، برنامه‌ای را به اجرا گذاشته که تحت آن، به مدت شش ماه یک میلیون بشکه در روز از ذخایر نفت استراتژیک، نفت برداشت می‌شود.

کشورهای صنعتی گروه هفت سقف قیمت برای نفت روسیه اعمال خواهند کرد تا درآمد نفتی این کشور را محدود کنند و همزمان، تضمین کنند که جریان نفت به اقتصادهای نوظهور ادامه خواهد داشت. با این حال، وزارت خزانه داری آمریکا هشدار داد تعیین این سقف، قیمت نفت و بنزین آمریکا را زمستان امسال بالاتر خواهد برد.

طبق نظرسنجی رویترز، ذخایر نفت تجاری آمریکا در هفته منتهی به ۹ سپتامبر، حدود ۲۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده که پنجمین کاهش هفتگی متوالی خواهد بود. گزارش موسسه امریکن پترولیوم روز سه شنبه و آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد تولید نفت در مناطق تولیدکننده نفت شیل این کشور در اکتبر، ۱۳۲ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۹.۱۱۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۲۰ است.

416305