اقتصاد بین الملل

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری درباره اوضاع اقتصادی جهان را در حوزه اقتصاد بین الملل پرسون بخوانید.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران گفت: در کشور دیدگاه‌های واقع‌گرایانه‌ای در مورد خودکفایی و حمایت از تولید داخل وجود ندارد. همین موضوع باعث شده سهم کشور ما از اقتصاد جهانی نسبت به ۴۰ سال قبل نصف شود و جایگاه ایران در انتهای زنجیره ارزش آسیا باشد.
روزنامه رسمی دیلی‌صباح ترکیه امروز نوشت: این کشور گفتگوهای مفصلی را برای واردات گاز از کشورهای دیگر و تامین نیاز داخل انجام می‌دهد.
نرخ تورم که ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ مورد انتظار قبلی و بالاترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در ۱۳ سال اخیر بوده، بیش از همه تحت تاثیر افزایش قیمت بخش انرژی قرار گرفته؛ به گونه ای که تورم بنزین به ۲۴.۸ درصد رسیده است.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۰۴۷ واحد بسته شد.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۱.۰۱ درصدی تا سطح ۲۸ هزار و ۴۲۱.۹۲ واحدی بالا رفت.
صادرات چین به دلار در ماه سپتامبر ۲۸.۱ درصد نسبت به سال قبل جهش کرد و به ۳۰۵.۷۴ میلیارد دلار رسید.
با احتمال سوئیچ کردن نیروگاه‌ها از گاز به نفت:

نفت برنت گران تر شد

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۰.۷۷ درصد رشد کرد و به ۸۳.۸۲ دلار بازگشت.
ماینرها به شکل انبوه از چین فرار کردند و به سوی ارزانترین منابع انرژی در جهان رفتند که به مهاجرت ماینینگ عظیم معروف شد. بسیاری از این ماینرها به آمریکا رفتند.
برخی تحلیلگران و اعضای پارلمان اروپا روسیه را متهم کرده‌اند عمدا عرضه گاز به بازار اروپا را در هفته‌های اخیر محدود کرده تا بحران گاز در این منطقه تشدید شود و قیمت گاز افزایش یابد.
با کمبود ریزتراشه برقی؛

فروش خودرو در چین نزولی شد

اطلاعات انجمن تولیدکنندگان اتومبیل چین نشان می‌دهد 2.07 میلیون خودرو در ماه سپتامبر در این کشور فروخته‌شده است.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۰.۰۸ درصد افت کرد و به ۸۳.۳۵ دلار رسید.
پیش بینی صندوق بین المللی پول:

قیمت نفت از 60 درصد فراتر خواهد رفت

تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول بر این باورند که در بلندمدت قیمتهای نفت کاهش پیدا می کند و در سال ۲۰۲۶ به ۵۶ دلار و ۳۰ سنت می رسد.
پس از گزارش صندوق بین المللی پول:

بورس های جهانی ریزش کردند

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۴۱۱.۳۵ واحد بسته شد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۵۲۸ واحد بسته شد.
برخی خریداران آسیایی تقاضای افزایش عرضه بالاتر از سطح قراردادهای بسته‌شده را کرده‌اند که نتیجه قیمت‌های جذاب نفت عربستان برای ماه نوامبر است.
قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۱٫۷۵۸.۲۰ دلار رسید.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۲۶ سنت یا ۰.۳ درصد افت کرد و به ۸۳.۳۹ دلار بازگشت.
نرخ برابری لیر با دلار آمریکا در معاملات امروز تا ۸.۹۷۵۰ واحد سقوط کرد.
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۳۲۸ واحد بسته شد.