ریزش نفت آمریکا به ۸۰ دلار

قیمت نفت روز جمعه به دلیل نگرانی نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در چین و افزایش نرخ بهره آمریکا، حدود دو درصد سقوط کرد و دومین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

تصویر ریزش نفت آمریکا به ۸۰ دلار

به گزارش سایت خبری پرسون، بهای معاملات نفت برنت با دو دلار و ۱۶ سنت معادل ۲.۴ درصد کاهش، در ۸۷ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۶ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش، در ۸۰ دلار و هشت سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت برای کل هفته حدود ۹ درصد و وست تگزاس اینترمدیت حدود ۱۰ درصد کاهش داشت.

قوی شدن ارزش دلار آمریکا که نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد، باعث پایین رفتن قیمت نفت شد. ساختار بازار هر دو شاخص به شکلی تغییر کرده که منعکس کننده نگرانیهای عرضه است.

قیمت نفت اوایل سال میلادی جاری پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و نگرانی نسبت به مختل شدن عرضه، به بالاترین رکورد بیش از یک دهه گذشته صعود کرده بود. نگرانیهای مذکور اکنون برطرف شده اند و برای نخستین بار از سال ۲۰۲۱، وست تگزاس اینترمدیت اکنون با تخفیف نسبت به ماه بعدی معامله می‌شود. این شرایط به نفع خریدارانی است که به دنبال ذخیره سازی نفت برای استفاده در مقطع دیگری هستند؛ به خصوص که ذخایر در سطح اندکی قرار دارند. اما بهای معاملات نفت برنت برای تحویل فوری، همچنان گران‌تر از معاملات آتی مانده است.

چین که منابع آگاه می‌گویند به دنبال کاهش واردات نفت از بعضی از منابع است، با افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ روبرو شده است. در این بین، امیدواری بازار به ملایم شدن روند افزایش نرخ بهره در آمریکا با اظهارات مقامات فدرال رزرو، رنگ باخت.

بر اساس گزارش رویترز، چشم انداز آغاز اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه، همچنان عاملی است که از قیمتها پشتیبانی می‌کند. اما بازار نفت هفته گذشته با وجود چشم انداز محدود شدن عرضه با اجرای این تحریم و کاهش تولید اوپک پلاس، بیشتر نگران وقوع رکود و تاثیر منفی آن بر تقاضا بود.

418222