یادداشت‌ها

مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم نکته‌ای فرمودند که تکلیف و مسئولیت را بر مجلسی که مدال انقلابی گرفته است، سنگین نموده و چنانچه در این مورد قصور یا تقصیری صورت پذیرد، نقطه‌ضعفی در کارنامه مجلس شورای اسلامی پدید می‌آید.
نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که کودکان کار دارای آسیب‌های فراوانی هستند. اعتیاد، تجاوز به خصوص در مورد دختران کار و دزدی از آسیب‌هایی است که این کودکان به آن دچار هستند.
سیاست خارجی در ایران قطعا دارای اشکالاتی است که اگر نبود منجر به این نمی شد که یکی از کشورهایی که ادعای دوستی با ایران می کند ادعاهای مخالف حاکمیت ایران را مورد تایید قرار دهد. این نشان می دهد که ایران در سیاست خارجی خود با اشکالاتی مواجه است و نیازمند تغییر است. اما اینکه این اشکال را در دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه متمرکز کنیم آدرس غلط دادن است.
ملت ایران و همه شیعیان و بلکه مسلمانان با روشن‌بینی و آینده‌نگری از عاشورا یک فرهنگ ساخته‌اند. نشانه‌های این فرهنگ در ادبیات و موسیقی و سنت‌های عزاداری به روشنی دیده می‌شود.
هدف صهیونیست‌ها، آغاز موج اهانت به قرآن از جانب افراد لاابالی و بی‌اعتقاد در اقصی نقاط جهان است. یهودیان افراطی در رژیم صهیونیستی یکی از شیوه‌های فرار از فشارهای اخیر مقاومت را توهین مستقیم به اسلام می‌دانند. یک مقام امنیتی صهیونیست اخیرا اذعان کرده وضعیتی که اسرائیل از حیث‌ امنیتی در آن به سر می‌برد فاجعه‌بار و بی‌سابقه است. اما به فضل الهی، حماقت صهیونیست‌ها در راه‌اندازی این بازی خطرناک، به تسریع در نابودی آنان و محو شدن اسرائیل از روی کره زمین منجر خواهد شد.
با توجه به کاهش مصرف خانوارهای ایرانی از محصولات لبنی این موفقیت صادراتی لزوما خبری خوب نیست. اول باید محصولات لبنی در داخل مصرف می‌شد و ما به استانداردهای جهانی می‌رسیدیم و بعد صادرات انجام می‌شد. بنابراین نه تنها باید از این خبر خوشحال نشد، بلکه آن را باید یک خبر منفی تلقی کرد؛ چرا که این موضوع به این معناست که جامعه ایران چون قدرت خرید ندارد، شرکت‌ها به جای عرضه محصولاتشان در داخل، آن را به بازار خارج عرضه کرده‌اند.
به تازگی متن احکامی را که در مورد کشف حجاب از سوی ۲ قاضی محترم صادر شده بود، ملاحظه کردم. از آنجا که صدور این احکام از سوی قوه قضائیه تکذیب نشده است، ضروری دیدم نکاتی را با توجه به تخصص خود متذکر شوم.
با مواضع قاطعی که جمهوری اسلامی ایران درباره موضع گیری چین و روسیه اتخاذ کرد، این مساله برای همه مشخص شد که ایران بر این سیاست ثابت و بر این اصول استوار ایستاده است و هیچ گاه بنا نیست که از مسائل مربوط به حاکمیت ملی خود کوتاه بیاید.
سازمان لیگ با صدور اطلاعیه ای عملا به همه تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال هشدار داد قبل از ثبت قرارداد لازم است ابتدا فرم بودجه را به این سازمان ارائه کنند تا قرادادها ثبت شود.
چرا برای سیاستگذاران ما تعیین قیمت به یک موضوع حیثیتی و حیاتی تبدیل شده و با وجود ایجاد بسیاری از مشکلات، دولت باز سعی می‌کند که دست بالاتر را در تعیین قیمت داشته باشد؟ پاسخ این است که سیاستگذاران با قیمت‌گذاری، «واقعیت‌ها» را پنهان کرده و «آرزوهای» خود را تحمیل می‌کنند.
اینکه تلاش می‌شود در برخی محافل به جای عرضه معارف ناب و بیان راه و رسم انسان‌ساز مکتب اهل بیت علیهم‌السلام، یا به جای ترویج ‌اشعار پرمغز و حماسی و تربیتی، جوانان هیئتی به موسیقی و آهنگ و فلان سبکِ سبُک در مداحی و ‌اشعار سطحی کم محتوا و تصویرپردازی‌های آنچنانی و چشمگیر شبیه کنسرت سرگرم شوند یا اینکه در برخی محافل به جای بیان مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بین‌المللی و منطقه‌ای یا پاسخ به شبهات اعتقادی پمپاژ شده، بیان این موضوعات و مسائل روز عیب شمرده شود و همه چیز منتهی به ظاهر عزاداری شود می‌تواند نشانه‌هایی نگران‌کننده از تلاش دشمن برای تغییر مسیر و ذائقه‌ها در هیئت‌ها و مجالس مذهبی باشد. موضوعی که هوشیاری خطبا، مداحان، شعرای آئینی و عزاداران را می‌طلبد.
اگر رابطه با کشورهای شرقی یعنی روسیه و چین داریم، اگر در طرف مقابل با غربی ها رابطه خوبی نداشته باشیم گرفتار تحمیل های طرف شرقی خواهیم شد لذا این سیاست را غلط می دانیم که صرفا روابط خود را با قدرت های شرقی داشته باشیم. بلکه باید روابط خارجی را متناسب و متوازن با هر دو طرف بر اساس احترام متقابل برقرار کنیم. این اصل مهمی است که برای تامین منافع ملی بتوانیم با همه کشورها و قدرت های دنیا روابط متعادل و متوازن برقرار کنیم.
دولتی که همراهی کامل قوای مُقنّنه و قضائیه را برای اجرای طرح های توسعه مسکن به همراه دارد، طبق بدبینانه ترین برآوردها می بایست ظرف دوسال گذشته حداقل یک چهارم خانه های وعده داده شده را می ساخت، اما در این مدت حتی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور ساخته نشده و روند احداث مسکن همچنان به دلیل افزایش هزینه ها و کمبود اعتبارات با کُندی روبروست.
ابهامات و دورنمای احتمالی پیش روی پروژه مولدسازی یک بار دیگر در فضای اقتصادی و رسانه‌ای کشورمان مطرح شده است و انتقادات و نگرانی دلسوزان کشور را در بر داشته است. هرچند مانند بسیاری از طرح‌های نافرجام و مفسده‌زای دیگر، برای این پروژه هم اهداف و چشم‌انداز‌های روشنی تصویرسازی شده است، اما خروجی یک چنین پروژه‌ای بدون تردید مشکل‌ساز خواهد شد.
آن قدر طی این چند روز محتوا علیه حجاب و عفاف و بیانیه ساده پلیس تولید شده، آن‌قدر در همین چند روز، واژه جعل شده که دود از کله آدم بلند می‌کند. آیا همین دستپاچگی، این نگرانی و این حجم واکنش دسته جمعی و از سر ترس، اهمیت مسئله حجاب و عفاف را نشان نمی‌دهد؟ آیا آنها واقعا مسئله حجاب و عفاف را صرفا «یک تکه پارچه» می‌بینند؟ آنها بهتر از من و شما می‌دانند، تهِ این راه کجاست!
به انگیزه چهلمین سالگرد ارتحال مرجع مجاهد، حضرت آیت الله العظمی سید عبدالله شیرازی (رض)

استقامت در مبارزه

آیت الله شیرازی قریب هشتاد سال از عمر با برکت خود را در تحصیل و تدریس و بیان معارف دین و جهاد و مبارزه با استعمارگران در هر عصر و دوران گذراند و از این جهت کمتر کسی را می توان یافت که از اواخر دورة‌ قاجار با دست نشاندگان انگلیس و رژیم های پهلوی و بعث عراق تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس ازآن در تداوم نهضت و به بار نشستن آن جهاد و تلاش کرده باشد.
کمتر کسی است که درباره وجوب امر به معروف و نهی از منکر و ضرورت آن در تحقق جامعه متعالی اسلامی، اطلاعی نداشته باشد، علل و حکمت‌های وجوب امر به معروف و نهی از منکر، شرائط و مراحل این واجب، از امور مهمی است که آگاهی از آنها موجب تقویت جایگاه و عمل به این واجب توسط کسانی می‌شود که ضرورت ترویج فرهنگ این حکم الهی را از الزامات تحقق جامعه اسلامی می‌دانند؛ ادله‌ی فقهی که شامل دلائل عقلی و شرعی می‌ شود نیز ضرورت اقامه این واجب را تبیین می‌ کنند.
تنزل احزاب و کارکرد آن به انتخابات سبب می شود مردم نگرش مثبت خود به احزاب را از دست دهند زیرا کارکرد آن ها را فقط انتخاباتی قلمداد می کنند. شــوربختانه باید اذعان کرد که احزاب جز در موارد خاص، کارکردی جز کارکرد انتخاباتی از خود بروز نمی دهند و حتی گاهی کار به جایی می رســد که عده ای وانمــود می کنند که احــزاب در انتخابات آسپیراسیون می کنند.
منابع طبیعی عامل مهمی برای رشد اقتصادی است و رشد اقتصادی را به میزان قابل توجهی آسان می‌کند. البته باید توجه شود به‌ دلیل حکمرانی نامناسب اقتصادی در کشوری مثل ایران این وفور منابع ضمن اینکه تکیه‌گاه اصلی رشد بوده است، ولی به خاطر نوسان درآمد ناشی از صادرات آن یا به‌دلیل نوسان قیمت جهانی نفت یا تحریم‌های صادرات نفت نتوانسته است رشد پایداری را به ارمغان بیاورد.
در سیستم آموزشی ایران نیز ارزیابی بدون امتحان به عنوان یکی از روش های ارزیابی، مثل ارزیابی پایان نامه ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، از این نوع ارزیابی استفاده می شود. همچنین، در برخی دروس، از پروژه ها و تحقیقات بدون امتحان به عنوان یکی از روش های ارزیابی استفاده می شود. در این نوع ارزیابی، فراگیران باید با استفاده از دانش و مهارت های خود، پروژه تحقیقاتی را تهیه کنند و نشان دهند که چقدر درک دارند و چقدر مهارت های خود را به کار گرفته اند.
سیاست باید انعطاف‌پذیر باشد و در مسیر خود همواره امکان دوربرگردان را در نظر بگیرد. حتی اگر سیاست اولیه اشتباه نباشد، از آنجا که ممکن است در طول زمان به دلایل پیش‌گفته دچار تغییر شویم و اصلاح سیاست ضروری شود، پس باید دوربرگردان در دسترس باشد نه آنکه مجبور شویم تا پایان راهی را برویم که هزینه‌زا است.
واقعیت این است که دولت و حکومت سال‌هاست بدون هیچ منطق کارشناسی، به دلیل امنیتی شدن بی‌دلیل تعدیل قیمت یک کالای مورد نیاز جامعه، به نوعی خود و مردم و مملکت را در حالت آچمز نگه داشته و قدرت تصمیم‌گیری یا هر نوع اتخاذ تصمیمی را به دلیل واهمه از تبعاتش از دست داده است و در مقابل خود را در مقامی یا موقعیتی نمی‌بیند که بتواند در برابر ابر چالش‌های کشور با مردم رک و صریح و دلسوزانه و همدردانه گپ بزند و در رفع آن بکوشد و این هیچ خوب نیست