یادداشت‌ها

بر این اساس به نظر می‌رسد، مشکلات زیست‌محیطی در ایران و منطقه از قابلیت تبدیل شدن به یک موضوع حاد امنیتی برخوردارند. در نتیجه، مدیریت منابع طبیعی و حفاظت از محیط‌زیست در کشور و منطقه غرب آسیا ضرورتی بسیار حیاتی است؛ امری که در عرصه داخلی مستلزم مطالعات و بررسی‌های بی‌طرفانه و علمی و برنامه‌ریزی راهبردی است و در عرصه منطقه‌ای نیز همکاری بین کشورها و اتخاذ سیاست‌های مشترک برای مدیریت منابع و تغییرات آب و هوایی را می‌طلبد.
درکتاب ابتدایی قدیم دو نفر در یک روستا قصد غارت مردم را داشتند؛ یکی تصویر ماری را کشیده و دیگری نوشته بود (مار) و مردم را به قضاوت خواسته بودند. روستاییان نقاش تصویر مار را مورد حمایت قرار داده و گروهی کمتر نویسنده مار را تصدیق می‌کردند درنهایت نویسنده به تحریک نقاش با سنگ و کلوخ مورد حمله واقع شد و پا به فرار گذاشت. در حوادث مشابه ارزیابی کنیم؛ حامی نقاش هستیم یا پشتیبان نویسنده.
اگر به مصوبات ماه‌های اخیر کنست نگاه بیندازیم می‌بینیم رأی مثبت در همه موارد مربوط به ائتلاف نتانیاهو است که بدون استثنا از سوی همه 64 عضو این ائتلاف مورد تأیید قرار گرفته و رأی منفی در همه موارد مربوط به ائتلاف مخالف نتانیاهوست که آن هم بدون استثنا از سوی همه 56 عضو آن رد شده‌اند. این همان مفهوم قانون حزب در برابر قانون ملی است. مقامات ارشد رژیم این را نشانه قرار گرفتن اسرائیل در وضعیت فروپاشی دانسته‌اند.
اینکه یک دانش آموخته مدیریت در دهه هفتاد و پس از یک دوره طولانی فعالیت سازمان تامین اجتماعی را یک سازمان ناآرام نامیده شاید از بابت منازعات و مناقشات داخلی ناشی از اختلاف بین اتحادیه انجمن های اسلامی و انجمن اسلامی مرکز و اتصال آنها به برخی تشکل های مربوط به شرکای اجتماعی و احزاب و نحله های سیاسی بوده است وگرنه از نظر پایداری مالی و مدیریت منابع و تامین نقدینگی سازمان تامین اجتماعی در آن مقطع مشکل جدی نداشت و حتی در محیط پیرامونی هم در دهه هفتاد سازمان به سبب مدیریت عالی آن نزد سران سه قوه و مقامات و مسئولین از جایگاه ویژه ای برخوردار بود
اگر به نقش بخش خصوصی تولید و اشتغال و تامین مالی دولت، تلاش این بخش در دوران اقتصادی سخت تحت شرایط ناکارآمدی و تحریم و همچنین ماهیت اعتمادساز این بخش برای نظام سیاسی توجه شود، این نکته خودنمایی می‌کند که کمترین انتظاری که بخش خصوصی از دولت دارد این است که دولت در مناسبات درونی صرفا اقتصادی آنها دخالت نکند.
تجربه جمهوری کره در بازپرداخت بدهی‌اش به ایران، چه واقعی باشد و چه بهانه که مشکل دولت آمریکا است، برای ما باید درس و تجربه شود تا در تنظیم قراردادها و روابط مالی ـ اقتصادی با هر دولت دیگری پیش‌بینی‌های لازم و ضروری با درک شرایط بین‌المللی و به ویژه در حوزه سیاسی ـ امنیتی دیده شود.
امسال با وجود پرحجم‌ترین حملات، سراسر شهر‌ها و روستا‌های کشورمان، شاهد پر‌رونق‌ترین محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان، و پرشورترین سوگواری‌ها برای سالار شهیدان‌(ع) در دهه اول محرّم بود. آنها که در این مصاف از ملت ایران سیلی خوردند، نه سفلگان پروژه بگیر سیاسی و رسانه‌ای، بلکه کارفرمایان‌شان در ناتوی فرهنگی- اطلاعاتی بودند. هر چند «آرایش جنگی» دشمن غلیظ‌تر شده، اما منحصر به امروز نیست و هر‌قدر شدت یابد، سند محکم‌تری است بر این مدعا که تمدن وحشی غرب به عنوان امتداد حرکت شیطان، قافیه را باخته است.
انتخاب مدیر بســیار مورد اهمیت اســت و در تمامی دولت ها ایــن چالش انتخاب مدیران بر مبنای شایسته ســالاری را داشــتیم. یعنی انتخاب هایی صورت گرفتــه که برای یک وزارتخانه از افرادی استفاده شده که تخصص در حوزه دیگری داشتند و وزارتخانه ها متفاوت بوده است.
دریغ از اندکی تحلیل و توصیف مساله حجاب و پوشش زنان که پیوست هر قانونگذاری باید باشد. آنان به درستی متوجه شده‌اند که ماده قانونی حجاب شرعی که فعلا وجود دارد، ناکارآمد است و قابل اجرا نیست، از این نظر یک گام به جلو برداشته‌اند، ولی با ده گام به پس متوجه نشده‌اند که اگر با مجازات می‌شد مشکل پوشش را حل کرد که همین قانون موجود مجازات لازم را داشت و بازدارنده بود.
جمهوری خواهان در تلاشند که این توافق ها انجام نشود و یکی از مسائلی که می توانند روی آن دست گذاشته و اجازه ندهند بایدن از آن استفاده کند این است که طرحی را آماده کنند که تحریم های ایران حتی در صورت خواست آمریکایی ها کاهش نیابد. از سوی دیگر بایدن هم متوجه این موضوع است که جمهوری خواهان با هرگونه کاهش تحریم ایران مخالفت خواهند کرد از این منظر نام توافق با ایران را تفاهم گذاشته اند تا به صورت موقتی اقداماتی را در ارتباط با تهران پیش ببرد که بر اساس آن ایران غنی سازی خود را زیر نظر آژانس در حد 6۰درصد نگاه دارد و در برابر زندانیان آمریکایی آزاد شود.
با توجه به کاهش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری در دهه گذشته، خروج سرمایه و مهاجرت زیاد نیروهای متخصص و تحصیل‌کرده در سال‌های اخیر بعید است با سیاست‌های خارجی مندرج در برنامه هفتم بتوان منابع لازم برای تحقق هدف‌های برنامه را تجهیز کرد و سرمایه‌گذاری را افزایش داد؛ به‌ ویژه اگر تنش‌های فرهنگی و اجتماعی یک‌سال گذشته نیز ادامه پیدا کند، شرایط را سخت‌تر می‌کند. البته نباید ناامید و بدبین بود. می‌توان از دولت محترم که دو سال است مسوولیت اداره کشور را عهده‌دار است انتظار داشت که بیندیشد و اعلام کند در 2 یا 6 سال آینده چه اقداماتی متفاوت از 2سال گذشته می‌خواهد انجام دهد تا روندها را تغییر دهد.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ماه ژوئیه را آغاز گرم شدن کره زمین دانسته و معتقد است چنانچه اقدامات متناسب صورت نپذیرد کره زمین در آستانه جوشش جهانی و فاجعه انسانی قرار گرفته و همگان وقوف دارند اگراقدامات متناسب صورت نگیرد قطعا جوشش کره زمین باعث بروز فاجعه انسانی و نابودی زندگی انسانی و حیوانی وگیاهی میگردد.
اینکه در همین ادارات و سازمان‌ها و شرکت‌ها مدیران و مقامات و آنها که دسترسی بهتری به ارکان قدرت دارند با تمهیدات گوناگون، از جمله ردیف‌های درآمدی من‌درآوردی و اضافه‌کاری‌های ثابت محیرالعقول ۱۵۰ و ۲۰۰ ساعتی و با دور زدن‌های ظاهراً قانونی قانون، مشکل معیشتی خود را با حقوق‌های ۴۰ و ۵۰ میلیونی حل کنند و دیگران با درآمد ۱۰ تا ۱۵ یا حداکثر ۲۰ میلیون تومانی خود که حتی ۲۰ میلیون هم پایین‌تر از خط فقر است بسازند، چه نسبتی با عدالت دارد؟
صادقانه باید گفت که مهم‌ترین نتیجه‌ای که از این اتفاق ناروا باید گرفت، این است که مدیران وزارتخانه دست از ادعاهای عجیب و غریب خود برای هدایت جامعه بردارند. به‌ جای هدایت مردم و تولید فرهنگ اسلامی و انقلابی قدری به خود بپردازند.
سودای رئیس جمهور شدن آقای ضرغامی مربوط به الان نیست. ایشان زمانی که در صدا و سیما رئیس بود هم از این سودا ها در سر داشت. همان زمان که دستور می داد روی تصویر ایشان آهنگ کریستف کلمبِ ونجلیس را بگذارند و با مناسبت و بی مناسبت از صدا و سیما پخش کنند. اما ظاهرا حالا عزم حضرتش برای فتح پاستور جدی تر شده است.
همین یکسال گذشته یادداشت رئیس کل بانک مرکزی خطاب به رئیس جمهور به حجم پول چاپ شده در یکسال گذشته اشاره داشت که بی سابقه است و این پول پرقدرت است که بر روی تورم و قیمت کالا و خدمات اثر گذاشته است بنابرای دو نکته را باید تفکیک کنیم. نکته اول بحث بازار ارز است که شاهد یک جهش قیمت در طول یکسال گذشته بودیم. الان حول و حوش 50 هزار تومان دارد نوسان می کند و اگر تنش ها بیشتر شود طبیعی است که انتظار داریم قیمت ارز هم افزایش پیدا کند ولی اگر تنش ها کاهش پیدا کند و چالش هسته ای ایران به یک سرانجام برسد طبیعی است که انتظار داریم کاهش بیشتر هم بشود.
اکنون نیز که از تحریم عزاداری‌ها می‌گویند، می‌توان فهمید ترسشان از عزاداری‌های تمدن ‌سازی است که همچون سیل متراکم‌شونده پشت سدی است که دائماً تمدن پوسیده و مبتذل غرب را تهدید می‌کند. تجمع بیست میلیون نفری با مشخصات ویژه و ایثاری که از آن موج می‌زند و ما چندین سال است به آن عادت کرده‌ایم، هرگز در مخیله بزرگان غربی هم نمی‌آمد و باورکردنی نیست. قرآن‌سوزی و تحریم عزاداری اگرچه ناخودآگاه آدمی را به یاد گنجشککی می‌اندازد که در برابر سلیمان نبی که سلام خدا و خوبان نثارش، گنده‌گویی می‌کرد‌، ولی در واقع نشان از عجز و شکست و ذلت استکبار جهانی است و از سوی دیگر گویای اهمیت ویژه قرآن و عزاداری سیدالشهداء است که مسئولیت ما را در محافظت و مراقبت از آن بیشتر کرده است.
بسیاری از تحلیلگران، رویدادهای کنونی در داخل اسرائیل را ناشی از برهم خوردن توازن قدرت قضائیه و مجریه تفسیر می‌کنند و این که چنین مسأله‌ای،موجب شکاف عمیق در میان جامعه و اقشار مختلف مردم اسرائیل شده است. این بحران در مجلس اسرائیل (کنست) در رأی‌گیری و حذف قدرت کنترلی و بازدارندگی قوه قضائیه در برابر تعریف وظایف و قدرت دولت به اوج رسیده است.
واقعیت این است که در حال حاضر کشور نیازمند حجم عظیمی سرمایه‌گذاری کارآمد برای جبران استهلاک سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده قبلی (از حوزه نفت و گاز و برق گرفته تا اتوبان‌ها و راه‌آهن و...) و شروع رشد پرشتاب است که بدون تعارف باید گفت تامین آن نیازمند اقدامات سیاسی و اقتصادی در سطح داخلی و خارجی است.
دنیا بداند ملت و اساساً مذهبی که الگویی همانند اباعبدالله الحسین علیه السلام دارد، نه ملتی بی تفاوت است و نه قابل معامله. امام ما برای حفاظت و احیای دین خدا، تا پای جان خود و خانواده‌اش ایستاد. پس مذهبی که امام حسین(ع) را دارد، با تمام وجود پای ارزش ها و اعتقاداتش خواهد ایستاد و چنین اقداماتی را بی اثر می‌سازد.