یادداشت‌ها

براساس ماده‌۶۳۸ قانون مدنی، بی‌حجابی جرم است و قوه قضاییه باید در برابر کسانی که از قانون حجاب پیروی نمی‌کنند، وظیفه‌اش را انجام دهد اما چون در مورد حجاب برخوردهای قانونی صورت نمی‌گرفته، متخلفان گستاخ‌تر شده‌اند.
خانواده جایی است که ما همه عواطف انســانی خود را نثارش می کنیم بیشترین فداکاری را برای حفظ و بقای آن انجام می دهیم. خانواده همان جایی است که ما در کنار عزیزترین کسان مان یعنی همســر و فرزندانمان در آن احساس آرامش می کنیم. خانواده حریم ما و خط قرمز زندگی ماست؛ جایی که هر کس را در آن راهی نیست.
یکی از عبارات جذاب در اقتصاد و بازار، مفهوم سرریز است که در مفهومی ساده به معنای انتقال نوسان قیمتی از بازار به بازاری دیگر است. مثلا نوسان قیمت دلار ممکن است در بازار طلا سرریز شود. این به معنی ارتباط بین تغییرپذیری در بازارها است. اما همین مفهوم در حوزه خودرو بطور جدی توسط مهندسان استفاده شد که چرا با این همه پیشرفت فنی در حوزه‌های حتی حمل و نقل دقیق نظامی، باید خودروسازی‌مان اینگونه باشد و باید کاری کنیم کارستان، که این فناوری در خودروسازی سرریز شود.
مشکل شما مدعیان اصلاحات دفاع از حاکمیت ملی نیست! انکار نکنید. شما در بیانیه خود بر توازن در سیاست خارجی تاکید کرده‌اید ولی در همان حال از مقابله ایران با جنایات فراوان آمریکا با عنوان «غرب‌ستیزی افراطی‌»! یاد کرده‌اید. چرا؟! جمهوری اسلامی در مقابله با آمریکا افراط کرده است یا آمریکا طی ۴۴ سال گذشته از هیچ جنایتی علیه ایران و مردم این مرز و بوم دریغ نکرده است؟! آیا این نگاه نشانه وابستگی و یا دست‌کم احساس حقارت شما در مقابل دشمنان تابلو‌دار ملت ایران نیست؟! بخوانید و خودتان قضاوت کنید!
در تعریف، بانک و بانکداری همتراز با بنگاهداری سودآوری مالی ـ پولی شده است که از فرهنگ «رباخواری» برآمده و مرحله به مرحله از مفهوم سرمایه مالی برای رشد تولید ملی فاصله گرفته است.
دلیل اینکه بخش صنعت کشور نمی‌‌‌تواند سهم اشتغال‌زایی بیشتری را به‌‌‌ خود اختصاص دهد، به ماهیت بخش صنعت در اقتصاد کشور برمی‌‌‌گردد. بخش قابل‌توجهی از ارزش‌افزوده بخش صنعت کشور به زیربخش استخراج نفت و گاز و سایر معادن وابسته است و بخش صنعت به معنای واقعی صنایع غیرنفتی، سهم اندکی از ارزش‌افزوده بخش صنعت (در حدود 18درصد) را به خود اختصاص داده است. صنایع غیرنفتی در مقایسه با صنایع نفتی، توان رقابتی بسیار اندکی دارند و از این‌‌‌رو، توسعه این بخش‌‌‌ها با دو محدودیت جدی مواجه است.
چین و روسیه با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی که با ایران دارند به نظر نمی آید که شرکای استراتژیک ایران باشند و منافع ایران را در نظر بگیرند. لذا معمولا به سمت و سویی حرکت می کنند که منافع مالی، سیاسی و ملی خود را بتوانند جبران کنند و این منافع را در نظر می گیرند.
اگر تلاش ترامپ برای تغییر آرای انتخابات در جورجیا به اثبات برسد، عواقب سختی ازجمله ممنوعیت شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 در انتظار وی خواهد بود.
جریان تحریف همان «کاسبان تحریم» هستند. واقعیت این است که جریان تحریف، «حافظان منافع آمریکا و اسرائیل» در ایران هستند. همان جماعتی که نتانیاهو، آنان را بزرگ‌ترین سرمایه‌های اسرائیل در ایران نامید. باید به موازات مقابله با تحریم، به صورت جدی و مستمر با جریان تحریف نیز برخورد کرد. کاسبان تحریم را رها نکنید.
دنیای سیاست و نقد سیاسی را چند حوزه به بهترین شکل می‌تواند نمایندگی کند و خارج از این محیط فقط شاهد خطابه و تبلیغات خواهیم بود و تخریب و تحقیر سیاست نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود. نخست بخش‌هایی از دولت و از همه مهمتر وزارت خارجه و تمام اجزا و اعضای آن از وزیر تا زیردستان سفارتخانه های دورافتاده‌ترین کشورها و بلادی که ما با آن رابطه سیاسی داریم. همچنین نهادهای دیگری که در قانون ما می‌توانند ورودی در این حیطه داشته باشند مثلا شورای عالی امنیت ملی و البته این محیط و مسئولیت نیز فقط در ذیل قانون اساسی و قوانین موضوعه و مشروع، واجد معنا و معتبر است.
سنایی، سفیر پیشین ایران در مسکو:

موضع اخیر روسیه اتفاق جدیدی ست؛ باید جدی گرفته شود

نام خلیج فارس در ادبیات سیاسی و رسانه ای روسیه چندان قطعی و پذیرفته بوده است که در "سند امنیت دسته جمعی روسیه برای منطقه" که در سال ۱۳۹۸ ارائه شد و یک طرف اصلی آن کشورهای عرب همسایه ما در منطقه هستند نیز بارها از عنوان خلیج فارس استفاده شده است.
درپی این اظهارات که می تواند نقض حاکمیت ایران برمنابع انکارناپذیر انرژی اش در خلیج فارس تلقی شود، افکارعمومی از وزارت نفت که مدعی گسترش دیپلماسی فعال نفتی دراقصی نقاط جهان است،انتظار پاسخی صریح به این ادعاها راداشت ؛ بخصوص اینکه جواد اوجی ،وزیر نفت در فروردین ماه امسال و در واکنش به امضای توافقنامه دوجانبه کویت و عربستان برای بهره برداری از این میدان، وعده آغاز حفاری ایران در میدان آرش را داده بود.
تظاهرات کنونی در فرانسه جنبه صنفی ندارد و برای رفع یک موضوع معیشتی یا شبیه به آن راه نیفتاده است. این شبیه جنبش جلیقه‌زردها که طی چندین ماه فرانسه را گرفتار کرده بود نیست. این یک خیزش سیاسی است که علیه ساختار حاکمیتی به راه افتاده و تغییر در وضعیت عمومی فرانسه را مد نظر دارد.
آقای وزیر توضیح می‌دهند که پس از تقلب و پیش از رسیدگی نهایی، تقلب‌کنندگان در دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند و پس از روشن شدن اینکه چه کسانی تقلب کرده‌اند، مجلس استفساریه‌ای را می‌دهد که قانون مربوط به تقلب شامل حال داوطلبان می‌شود و نه دانشجویان و چون داوطلبان متقلب در این فاصله ثبت‌نام کرده‌اند، این قانون شامل حال آنان نمی‌شود!
اگر قصد جراحی اقتصاد کشور را داریم در قدم اول باید شفاف سازی شود و در قدم بعدی جلوی اختالس ها گرفته شود. ضمن اینکه ارتباط مسالمت آمیزتری با دنیا در دستور کار باشــد و در نهایت دولت باید برنامه اقتصادی داشته باشد.
بانک مرکزی تلاش کرد در راستای حداقل سازی هزینه های رکودیِ مقابله با تورم، بسته سیاستی مناسبی به کار گیرد که در نتیجه اجرای آن نرخ رشد نقدینگی در مسیر نزولی و بر اساس اقتضائات اقتصاد کلان قرار گرفت و از 8/38 درصد در سال 1392 به 3/22 درصد در سال 93، 30 درصد درسال 94 ( که 5 واحد درصد آن مربوط به بسته خروج از رکود بود. )، 2/23 درصد در سال 95 و 1/22 در سال 96 رسید.
نمی‌خواهیم و بایسته هم نیست که «کلیات‌ابوالبقاء» ببافیم! از این روی در آغاز به سراغ نقطه پایان می‌رویم و آن این‌که، لایحه موسوم به «حمایت از عفاف و حجاب» برخلاف نامی که بر آن نهاده‌اند، نه فقط حمایت از عفاف و حجاب نیست، بلکه در صورت تصویب، گسترش بی‌حجابی را نیز به دنبال خواهد داشت.
خانم شجاعی پیشتاز کنشگری فعالیت زنان بوده است. از سال‌های دور در خصوص اهمیت فعالیت زنان در جامعه و حضور اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آنان پیشگامانه و هوشمندانه سخن گفته و فعالیت کرده است.
ایران به خوبی توانسته است با قدرت در برابر برخی زیاده خواهان ایستادگی کند اما نتوانستیم هرجایی که منافع مشترکی داشته ایم به خوبی از منافع خود دفاع کنیم.