یادداشت‌ها

مسئولان دولتی تاکنون به دفعات از خالی بودن صندوق های بازنشستگی و تعدد آن ها ابراز نگرانی و از ارائه طرح افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از اهداف رفع این مشکل یاد کرده است؛ غافل از این که بر فرض صحت این موضوع هم نمی توان این مساله را بهانه افزایش سنوات خدمتی برای بازنشستگی قرار داد بلکه باید با اقدامات لازم و تدابیر کارشناسی، به دنبال رفع این نقیصه رفت.
اساسا صدور احکامی در آمریکا مبنی بر مصادره اموال ایران مربوط به پول های ایران در آمریکا نیست و دولت آمریکا طبق بیانیه نمی تواند به این بخش از اموال ایران دست اندازی کند.
در جلسه اخیر هیات دولت هم جناب آقای رییسی بر ضرورت پاسخگویی سریع، اثرگذار و مستدل دستگاه‌ها به شبهاتی که در مورد حوزه‌های تخصصی دولت مطرح می‌شود، تاکید و وزرا را مکلف کرد نسبت به ابهامات مطرح شده در کمترین زمان ممکن پاسخ دهند.
خوشبختانه هشیاری و همدلی پیروان مذاهب مختلف همراه با هدایت و روشنگریهای روحانیون آگاه و دلسوز، توطئه‌های یاد شده را خنثی و مکر دشمنان را به خودشان برگردانده‌اند. ارسال انواع سلاح‌ها با مهمات فراوان و تغذیه مالی آشوبگران از سوی بعضی از همسایگان نیز نتوانست اتحاد و وحدت مردم ادیان مختلف را به آشوب بکشد.
مواجب‌ بگیران سیا در ایران، دقیقا همان بانیان و عاملان اصلی هجمه به امنیت روانی جامعه هستند. نکته قابل تأمل این‌جاست که در میان افراد شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی سازمان سیا، حداقل 2 خبرنگار نیز حضور داشته‌اند که در سال گذشته بازداشت شده و بازداشت این دو، هیاهویی در رسانه‌های معاند و رسانه‌های منتسب به جریان غربگرا در داخل ایران به‌ راه ‌انداخت. هیاهویی با ترکیب «غافلگیری- مظلوم‌نمایی و فرافکنی».
تردیدی نیست که بسیاری از فعالیت‌‌‌های مولد اقتصادی برای پیشبرد خود نیازمند سیاست‌‌‌های هماهنگ‌‌‌کننده (Coordination Policies)، به‌ویژه در سطح ملی هستند. از این منظر، یک برنامه توسعه واقع‌‌‌گرایانه و کارآمد، چگونگی کاربست سیاست‌‌‌های هماهنگ‌‌‌کننده توسط دولت‌‌‌ها را برای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی مانند کاهش فقر یا افزایش رشد اقتصادی تعیین می‌کند.
بیشتر مشتریان سلبریتی ها جوانان هستند و چهره ها اغلب از طریق رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون، سینما، نشریات و شبکه ی اجتماعی به سرشناسی شان افزوده می شود و علت آن پرداختن زیاد به موضوعات چهره ها در رسانه هاست.
با نگرانی تمام، شاهد اجرای سیاست‌های معکوس هستیم. نمی‌دانم باید نامش را بی‌سیاستی گذاشت؛ یا عدم درک درست شرایط یا نام آن، چیز دیگری است؟
در اغلب جنگ‌هایی که آمریکایی‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم دخالت داشتند، بمب‌های خوشه‌ای با چاشنی ضعیف یا قوی«اتمی» را به کار گرفتند.
جریان سیاسی و رسانه‌ای نفاق، دشمن شادی ملت ایران است، چون ماموریت دارد «انگیزه و امید و نشاط» -پیشران پویش عمومی پیشرفت- را هدف بگیرد. برخی از این عناصر نگون‌بخت، مقارن اغتشاشات پارسال مدعی شدند مردم باید قیافه عزادار به خود بگیرند و مطلقا شادی نکنند!
به همین سادگی است که تصمیم به پیوسته پایین نگه داشتن نرخ بهره حقیقی، تصمیم به استفاده پیوسته از شبه اهرم ارشمیدس برای بالا بردن قیمت‌ها و لذا ایجاد تورم بالا و ماندگار است. به این ترتیب، بین قیمت پول (نرخ بهره حقیقی) و قیمت کالاها و خدمات رابطه عکس وجود دارد و تا زمانی که تصمیم ما پایین بردن اولی است، تصمیم ما بالا بردن دومی است. داستان تورم ماندگار پنجاه‌ودو ساله ایران (نه شوک‌های موقتی تورمی) به همین سادگی است.
پیشنهاد عباس عبدی به مسئولان؛

افرادی را بین مردم بفرستید تا حقیقت را بفهید

اگر خود آقایان نمی‌توانند به صورت ناشناخته به درون مردم بروند، چند نفر فرد جاافتاده را به خدمت بگیرند و آنان صبح تا شب در اتوبوس، مترو، بازار، محل‌های خرید، تجمع و... بگردند و به عنوان یک فرد عادی با مردم صحبت کنند و شنونده خوبی باشند و همه را ضبط کنند و در اختیار مقامات محترم قرار دهند.
به نظر نمی رسد که دولت و دولتمردان بتوانند مشکلات کشور در حوزه های مختلف را به نحو احسن حل کنند. اتفاقا خیلی از مسائل دیگر کشور نیز وجود دارد که مغفول مانده است. حتی شاید بتوان گفت که مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه در درجه دوم اهمیت قرار دارد چون مشکلات اساسی زیربنایی در کشور وجود دارد.
بیش از دو دهه موضوع مدرسه هوشمند Smart School در کشور مطرح شد اما تا سال 98 اقدام جدی در این مورد صورت نگرفته بود. بعضی از مدارس با نصب تابلوی هوشمند و ویدئوپروژکتور در کلاس‌ها گام‌هایی را برداشتند. در دوره کرونا در کمترین مدت آموزش‌های On Line و Off Line راه‌اندازی و به کار گرفته شد.
منطقه جنین، منطقه‌ الراس کرانه باختری به حساب می‌آید و یکی از حساس‌ترین نقطه تماس‌های سرزمین‌های 1967 با 1948 می‌باشد. این منطقه (با وسعت 1880 هکتار) نقطه اتصال راه‌های ارتباطی با حیفا، ناصره، نابلس و قدس است. جنین با دارا بودن حدود 300 هزار فلسطینی پس از قدس، بیشترین جمعیت کرانه باختری را در میان 16 شهر آن به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر جنین در جریان دو انتفاضه قبلی و به‌ خصوص انتفاضه 2002 موسوم به انتفاضه‌الاقصی، یک موقعیت مرکزی برای مبارزات فلسطینی‌ها داشت.
نخستین و بدیهی‌ترین نکته درباره شهر، ساکنان آن است که انسانها هستند. ازاین نظر، امروزه با دو نوع از این ساکنان روبروییم؛ نخست شهرنشینان و دوم شهروندان.
اهمیت راهبردی روابط چین و آمریکا نه فقط برای این دو کشور، بلکه در سرنوشت جهان تاثیرگذار است.دو طرف به سمت مدیریت رابطه دوجانبه، جلوگیری از افزایش تنش و رفتاری ترکیبی نسبت به یکدیگر در حال حرکت‌اند که نتیجه آن گونه‌‌ای ثبات‌سازی در رابطه دو جانبه است. سرشت سرنوشت‌ساز این روابط دوجانبه برای همه کنشگران در سراسر گیتی حائز اهمیت است. کمتر رابطه دو جانبه‌ای، مانند رابطه پکن و واشنگتن زیر ذره‌بین است.
سه روز منتطر ماندم تا واکنش رسمی شهرداری تهران در مورد هجوم مأمورانش به خانهٔ اندیشمندان را ببینم و بعد در این باره اظهارنظر کنم، چون مگر جز این است که ابتدا باید حرف همهٔ طرف‌های دعوا را شنید و سپس قضاوت کرد؟
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی بیاناتی حاکی از توجه به روش‌ها و نظام‌های علمی و پیشرفته داشته‌اند که ظاهرا از تحول عمیق در اندیشه ایشان و اصلاح حکمرانی در جمهوری اسلامی حکایت می‌کند.
شانگهای فرصت های بزرگ اقتصادی برای ایران همراه دارد چرا که تهران روابط سیاسی و حتی تا حدودی استراتژیک با چین دارد و از سوی دیگر روابط ایران با روسیه نیز مطلوب است و ایران قبل از عضویت در شانگهای با این دو قدرت اقتصادی و سیاسی رابطه حسنه ای داشته و اکنون که به عضویت دائم این سازمان درآمده است، فرصت های بهتری نصیب ایران می شود خصوصا اینکه این کشورها اعلام کرده اند که پایبند تحریم های آمریکایی نخواهند بود.
قیمت‌گذاری گرداب هائل است، هنگامی که درون آن بیفتیم با هر دست و پا زدنی، بیشتر سقوط کرده و فرو می‌رویم. این اتفاق از سال ۱۳۵۴ تاکنون یعنی حدود نیم قرن در ایران همزاد با تورم وجود دارد.