یادداشت‌ها

خبرنگاران به عنوان پیشتازان عرصه آگاهی‌بخشی، به‌رغم مواجهه با محدودیت‌های بسیار - و در مواردی حتی موانع سیاسی و اقتصادی - همچنان به ایفای رسالت سنگین خویش مشغولند.
جناب آقای پزشکیان شما به‌حق در تبلیغات انتخاباتی خود قبل و بعد از انتخابات مدام به کلام امیر و امیر کلام، علی بن ابیطالب در نهج‌البلاغه تکیه کردید.
صهیونیست‌ها هنوز هم درنمی‌یابند مقاومت یک اندیشه است و اندیشه با گلوله و موشک متوقف نمی‌شود، گرچه جریان مقاومت بهترین و شایسته‌ترین رهبران خود را از دست می‌دهد ولی تاکنون ـ بدون گفتن جملات شعاری ـ این تفکر افراد دیگری را رو کرده است.
به بهانه روز خبرنگار؛

خوش خبر باشید!

سخن سردبیر/ هفدهمین روز از مردادماه روز خبرنگاران است. همان هایی که همیشه قلم به دست بوده اند و برای تمام رویدادها نوشته اند اما حال، برای روز خبرنگار نیز خود باید دست به قلم شوند.
به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار ۱۴۰۳

خالقان تیترهای اول، حقیقت نگاران بی ادعا

روز خبرنگار روزی است که خالقان تیترهای اول نامشان بر صفحه اول رسانه ها می نشینند.! روز خبرنگار نماد حریت و آزادگی خیل عظیم تلاشگران حقیقت نگاری است که برغم تحمل سختی‌ها و درد وآلام ناشی از صعوبت کار در وادی خبر آن را برای مخاطبان شیرین جلوه می دهند تا جانشان لبریز از دانایی و آگاهی شود.
بعد از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس «اسماعیل هنیه» در تهران و انتشار خبری آن، ابتدا اغلب رسانه‌ها در جهان و حتی رسانه‌های راست افراطی شوک زده از پاسخ جمهوری اسلامی به آن خبر دادند و رسانه‌های مستقل، انگشت اتهام به سوی اسرائیل و نتانیاهو نشانه گرفتند که پی آمد آن فوران دیگ جوشان جنگ در سراسر خاورمیانه است.
طبیعی است که نقدهای من به دستگاه قضایی معطوف به افزایش کارایی نظام قضایی است و به همین دلیل از ۳۳ سال پیش بخش مهمی از نوشته‌هایم در تحلیل و نقد دستگاه قضایی بوده است، چراکه معتقدم کارایی امور کشور تناسب نزدیکی به کارایی این قوه دارد. بقیه قوا نسبت به آن فرعی محسوب می‌شوند.
تعدد بخشنامه‌ها و تغییرات مدام رویه‌های اعمالی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در چند ماه اخیر، موجب سردرگمی، کاهش تولید و حتی بی انگیزگی و تدارک کارآفرینان برای انتقال فعالیت به خارج از کشور بخصوص کارآفرینان تولیدی صادراتی شده است.
تردید نباید داشت که در برابر جماعت و سازمانی همچون صهیونیست های مستقر در اسرائیل، نمی توان با عواطف و شعار و شیوه های آشنا مبارزه کرد. برای مقابله با ساختاری که اطلاعات و تحلیل و تکنولوژی دارد و رحم و شفقت را از یاد برده است، می باید تجهیز شد و اطلاعات کافی به دست آورد و برنامه ای دقیق را علیه ایشان اجرا کرد.
هم‌اکنون بسیاری از مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی ایران به این موضوع توجه و اشاره دارند که هرگونه کنش راهبردی جمهوری اسلامی باید بر اساس انگاره تهدید و برخی از نشانه‌های مداخله آمریکا تنظیم شود. راهبرد اوباما و بایدن در برابر ایران مبتنی بر «موازنه فراساحلی» بوده و این امر توانست نشانه‌هایی از ثبات و تعادل ژئوپلیتیک را به‌وجود آورد.
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس در آستانه روز خبرنگار نوشت: خبرنگاری در ظاهر شغلی پر طَمطَراق اما در باطن راه رفتن بر روی لبه تیغ نازکِ صداقت و عدالت است.
دکتر مجید مرادیان روزنامه نگار و کارشناس روابط عمومی در یادداشتی نوشت:

سخنی مهم با رئیس جمهور/ استرس زایی وجه مشترک شغل خبرنگاری و روابط عمومی

هرچند تصویب طرح طبقه بندی مشاغل در حوزه روابط عمومی برای دستگاه‌های اجرایی، نقطه عطفی در حرفه روابط عمومی است که برای اولین بار در سازمان اداری و استخدامی کشور و با عنایت به سیاست‌های دولت اتفاق افتاده و مبنای رتبه‌بندی داخلی مشاغل به حساب می‌آید، اما ادامه و اجرای صحیح و دقیق آن بطور قطع، حمایت و دستور ویژه دکتر پزشکیان رئیس جمهور محترم را می طلبد.
با «نمازِ رهبرِ شیعیان جهان بر پیکر رهبرِ حماس» صفحه جدیدی بر تمدن‌سازی ما افزود و جهانیان خواهند دید که روز خونخواهی میهمان عزیز ما برای اسرائیل، از روز مرگ فرعون و نمرود و 7 اکتبر و وعده صادق، سخت‌تر و عبرت‌آموزتر و طولانی‌تر و خوارکننده‌تر و دردناک‌تر خواهد بود و إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُونَ.
چطور پرتابگر تروریست از زمان اقامت شهید در اتاق و نه در جای دیگری در ساختمان مطلع شد؟ و سوال مهم‌تر؛ آیا ممکن بود یا هست که بدون وجود جاسوسانی مهم  و نفوذی‌های خطرناک، امکان وقوع چنین تروری وجود داشته باشد؟
اگر دولت جدید خواهان جذب سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی است باید ارز را تک‌نرخی کند، قوانین و دستورالعمل‌های اقتصادی و ارزی را با ثبات و شفاف کند، تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه را به کناری بنهد و به جای آن، تصمیمات اعتمادبخش بگیرد، روابط تجاری با جهان را تسهیل و مشکل FATF را حل کند. در این صورت می‌توان ادعا کرد که اقتصاد ایران قابل پیش بینی شده است.
نچه از مجموع اخبار برمی آید این است که جمهوری اسلامی در تلاش است در میدان بازی اسرائیل قرار نگیرد. چرا که نیت اسرائیل از ترور آقای هنیه این است که در مرحله اول در برابر دولت جدید در ایران ایجاد مانع کند و دکتر پزشکیان نتواند حتی شعارهایی که مطرح کرده به عادی سازی روابط با غرب و کشورهای همسایه بپردازد و بهبود اوضاع در داخل کشور کمک کند.
از زمانی که لیست ۱۵ نفره کمیته محیط زیست منتشر شده است؛ نگرانی‌هایی در میان فعالان و پرسنل محیط زیست ایجاد کرده است.این نگرانی‌ها از این جهت که ممکن است باز هم مانند سالیان گذشته فردی خارج از سازمان یا فردی که تخصص محیط زیستی ندارد مسئولیت محیط زیست کشور را بر عهده بگیرد؛ قابل بررسی است.
اسرائیل اهداف چندجانبه ای درخصوص ترور هنیه در تهران دنبال می کرد و اینکه این ترور یک روز پس از سوگند یادکردن دکتر پزشکیان، رئیس جمهوری ایران بوده، به هر حال نشان داد که اسرائیل به دنبال این است که از هر گونه سیاست تنش زدایی در سطح منطقه و جهان جلوگیری کند و وضعیت التهاب و ایران هراسی را حفظ کند.
افکار عمومی نقش برجسته‌ای در تصمیم‌گیری‌های نهادهای سیاستگذار و تصمیم‌گیر دارد خصوصا آنهایی که به نمایندگی از مردم این مسوولیت را برعهده دارند اما در شورای شهر تهران ظاهرا نگاهی دیگر حاکم است؛ نگاهی که برگرفته از سیاست‌ورزی در نادیده‌انگاری افکار عمومی.
مسأله مهم این است که در این شرایط هیچکس نمی خواهد درگیری ها به یک جنگ گسترده منطقه ای بیانجامد.  به نظر می رسد که نتانیاهو نیز با همین اطمینان که محور مقاومت از ورود به یک جنگ منطقه ای  پرهیز دارد به خود اجازه داده که دست به هر اقدام جنون آمیزی بزند تا مقاومت را به گمان خود در بن بست قرار دهد.
ماجرا پیچیده نیست و در دو کلمه خلاصه شده است و آن این که، دیدگاه و بینش و منش بسیاری از اطرافیان و مخصوصاً تصمیم‌گیرندگانی که در کنار ایشان به صف شده‌اند، با دیدگاه و بینش جناب پزشکیان که بار‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند نه فقط متفاوت بلکه در برخی از مبانی و اصول، متناقض است. این تناقض اگر به میدان عمل برسد -که متاسفانه در مواردی این‌گونه بوده است- می‌تواند دولت رئیس‌جمهور محترم را با دشواری و ناکامی رو‌به‌رو کند.
رییس کارگروه تحلیل و بررسی سیاسی اتاق وضعیت فلسطین اعتقاد دارد ترور اسماعیل هنیه در قلب تهران، مصداق عبور اسرائیل از تمامی خطوط قرمز سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و امنیتی محسوب می شود.

پزشکیان، اعضای دولتش و به ویژه، تیم رسانه ای دولت در ابتدای کار، باید به صورت شفاف و بی‌ پرده به مردم کامل گزارش دهند که اسب زین کرده ای که ادعا می‌شود به دولت جدید تحویل داده شده، دارای چه نواقص، کاستی‌ها و مشکلاتی برای کشور است و چه میراث بدی چه در ابعاد داخلی و خارجی به دولت جدید تحویل داده شده است.