یادداشت‌ها

عجیب اینکه در برابر این همه مشکل اقتصادی، توجه دولت و مجلس معطوف موضوع حجاب است. مدت‌هاست که مراجع در خصوص این ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی هشدار می‌دهند اما توجه لازم به آنها نمی‌شود. تا زمانی که مشکلات اقتصادی در کشور حل نشود، سایر مشکلات هم ادامه خواهند داشت.
تا دیرتر نشده است، به طراحی و برنامه‌ریزی همه جانبه علمی و قوی همراه با مدیریت متمرکز وکارآمد از سوی دولت ـ مجلس نیاز داریم.
این یک فرصت اساسی است که بسته به اینکه کماکان سیاست خارجی یک سیاست خارجی سخنرانی محور است یا اینکه جنبه مساله محوری و واقع گرایی در آن عمده شده می تواند دومین سفر آقای رئیسی را سامان دهد. اگر کماکان این سفر سخنرانی محور باشد خواهیم دید که آقای رئیسی صرفا یک سخنرانی را انجام خواهد داد و هیچ یک از چالش های بین المللی ایران حل نمی شود و کماکان نتیجه آن را می بینیم. مثلا  ایران و عربستان پر سر و صدا ترین روند تنش زدایی را در سالیان اخیر در پیش گرفتند ولی بهره ای که عربستانی ها از این تنش زدایی بردند
زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپا در کشور و به تبع آن بخشی از فضای اقتصاد دیجیتال ایران چگونه با غفلت مسئولان دولت وقت بیمار شد. مسئولان دولت وقت در خوش‌بینانه‌ترین حالت هیچ فهمی از حوزه‌ فناوری‌های نوین نداشتند. آنها به رهاشدگی و بی‌قاعدگی در این حوزه افتخار و آن را با برچسب‌های عامیانه مثل «رقابت آزاد»، «مخالفت با سانسور» و... توجیه می‌کردند. نتیجه 8 سال غفلت در نظام‌مند کردن کسب‌وکارهای دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های نوین، شکل‌گیری یک کلبه وحشی در اقتصاد دیجیتال ایران است.
نبود تست‌های موسوم به باز که طی سال گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم مردم جامعه خصوصا اقشار کم درآمد و شهرهای کوچک را از انجام یک روش غربالگری ساده و ارزان‌قیمت - به نسبت سایر روش‌ها- محروم می‌کند و این مصداق ظلمی آشکار در حق کودکان و والدینی در آینده است که قرار است با یک بیماری مزمن در تمام عمرشان زجر بکشند.
نباید از خاطر برد که سه دهه‌قبل، هدایت درآمدهای حاصل از فروش منابع ملی به طرح‌های سودآور و خلق‌ثروت، به‌‌‌‌‌‌ واقع نوعی انتخاب بود برای حفظ منابع ملی که خبر از فردایی روشن‌‌‌‌‌‌تر می‌داد؛ اما امروز دیگر یک انتخاب نیست؛ که به واسطه کاهش مشتریان و درآمدهای سوخت‌های فسیلی، سرمایه‌گذاری یک «الزام» به‌‌‌‌‌ شمار می‌رود و هر دقیقه و ثانیه تعلل در تحقق آن، فردای روشن فرزندان ایران را مکدر خواهد کرد.
قطعا امید، نسبت مستقیمی با عملکرد مسئولان دارد. «همه‌ مسئولان کشور امروز موظّفند کار جهادی کنند، شبانه‌روزی کار کنند و خستگی نشناسند. ما فصل مُشبعی (مفصلی) را حرکت کرده‌ایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کرده‌ایم، به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست؛ امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است؛ مسئولین کشور در بخش‌های مختلف باید با این روحیه حرکت کنند»
تا زمانی که حمایت دولت و حاکمیت از اکثر بانک‌های کشور ادامه داشته و اراده‌ای برای اصلاح این ساختار معیوب به وجود نیاید، بروز فساد، رانت، عدم تناسب رشد نقدینگی با نرخ رشد واقعی و تحمیل تورم کمرشکن بر مردم و اقتصاد و کسب و کار، محصول غایی آن خواهد بود و در این میان شاید کمترین تقصیر متوجه کسانی است که از این سازوکار معیوب سوء استفاده می‌کنند و بیشترین گناه متوجه نظام تصمیم‌گیری است که بستر ظهور و بروز چنین خوان یغمایی را جمع نمی‌کند، قبل از آنکه کار به دستگاه قضا بکشد.
اخیرا روسای سازمان انرژی هسته‌ای و بورس اعلام کرده‌اند که سهام انرژی هسته ای را در بازار عرضه خواهند کرد اما مردم ایران به دلیل تجربه تلخی که در سال‌های گذشته از بورس به خاطر دارند بعید است این سهام را خریداری کنند. پس ما چاره‌ای نداریم جز اینکه قیمت فرآورده‌های نفتی را در ایران افزایش دهیم و تجربه نشان داده افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش مصرف سوخت در کشور نخواهد شد و افرادی هم که در بخش حمل و نقل عمومی فعالیت دارند کرایه‌های خود را افزایش می‌دهند و حمل مرغ و گوشت و سایر کالاها هم به فروشگاه‌ها و مغازه‌ها افزایش پیدا می‌کند و میزان تورم هم رشد می‌کند.
اگر بخواهد به طور کامل از مزایای اقتصادی بریکس و این بلوک هایی که معمولا متعهد هم هستند که توسعه اقتصادی پایداری را در کشورهای پیرامونی خود داشته باشند. مثل همین بانکی که می خواهند تشکیل بدهند یا روابط اقتصادی خاص و سرمایه گذاری هایی که می خواهند با هم انجام دهند. لازمه این امر نیز این است که ایران سیاست خارجی و روابط اقتصادی خود را در یک چارچوب شناخته شده بین المللی قرار دهد.
اصلا اصراری نیست که دولت الان بخواهد آمار نرخ بیکاری را اعلام کند و آن را موفقیت محسوب کند. چون برخی اوقات این شتاب در اعلام کردن آمار اعتماد مردم را به آمار دولت خدشه دار می کند. اما خب باید سیاست ها را به نحوی اعلام می کردند که طبق فلان فرمول خاص توانستیم موفق شویم.
دانش و علم پزشکی برخلاف ریاضی و مهندسی، قادر به تبیین صد درصدی نیست. همیشه قدری از خطا یا ناتوانی در شناخت بیماری و درمان آن در پزشکی وجود دارد و همین روزنه‌ای است برای نفوذ خرافات و افراد کلاهبردار. از سوی دیگر بشر از ابتدا ساختمان و ابزار بسیط می‌ساخت که علم آن با عقل متعارف قابل درک بود ولی برخلاف آن از بدو تمدن که نیازمند درمان بوده و برای آن فعالیت کرده، درکی علمی از بدن و عوارض و بیماری‌های آن نداشته است و هر تصوری هم داشته اکنون معلوم است که شبه‌ علم بوده ولی در برخی و به صورت تجربی شیوه‌های به نسبت موثری پیدا کرده و البته در اغلب موارد نیز نتوانسته است، هر چند به صورت خود به خود درمان شده و آن را به حساب روش درمان یا شبه داروی تجویزی خود گذاشته است.
نسل جدید برای آنها، زِد و بحران‌ساز و برای ما چراغ امیدواری به آینده است. وقتی نیروی خدماتی حرم، که نظیرش زیادتر باد، بادست خالی می‌تواند تروریست پروریده و مسلح و خونریز دشمن را دستگیر کند و کودکان خردسال ما به فکر نجات نسل گذشته خود هستند، یعنی انقلاب اسلامی، شاهچراغی است که هرگز خاموش نمی‌شود.
به نظر می رسد برای خروج از این بن بست، دولت باید نیروگاه های جدید را از قیمت گذاری تکلیفی محصول مستثنی کند و اجازه دهد تا محصول تولیدی آنها از طریق بورس انرژی به قیمت رقابتی به مصرف کنندگان صنعتی و اداری فروخته شود. به موازات این اقدام قیمت سوخت و هزینه انتقال و توزیع برق نیز باید براساس عرضه و تقاضا از نیروگاه داران گرفته شود.
به نظر نگارنده اصطلاح «هدایت نقدینگی» اصطلاحی دقیق و علمی به حساب نمی‌‌‌آید و روی مسامحه در ادبیات اقتصادی از این اصطلاح استفاده می‌شود. در ادبیات اقتصادی رسمی و متعارف هم تا جایی که نگارنده اطلاع دارد، چیزی تحت عنوان هدایت نقدینگی وجود ندارد. اما در ادبیات اقتصادی متعارف اصطلاح credit policy یا credit guidance وجود دارد و بر این اساس می‌‌‌توانیم از تعبیر هدایت اعتبار یا سیاست اعتباری به‌ عنوان جایگزین مناسب‌‌‌تری برای هدایت نقدینگی استفاده کنیم. هدایت اعتبار، برنامه‌‌‌هایی است که توسط دولت‌‌‌های مختلف، چه در کشورهای توسعه‌یافته و چه در کشورهای در حال توسعه و نوظهور مورد استفاده قرار گرفته است.
اگرچه در طول سال‌های گذشته، هرجا سخن از سپاه‌پاسداران به‌میان آمده است، رهبر معظم ‌انقلاب همواره تعابیر بلند و ارزشمندی را در وصف این نهاد انقلابی به‌کار برده‌اند، اما توصیف اخیر ایشان دربردارنده ویژگی‌های همه‌جانبه‌ای است.
عدم رعایت حجاب را هنگامی می‌توانید جرم معرفی کنید که با شهامت و اقتدار مرتکبین آن را زندان کنید و نه جریمه.
در روزهای اخیراعلام تصمیم های جدید وزارت صنعت برای افزایش قیمت ارز واردات ۳ گروه کالایی شامل گوشت قرمز، چای و قطعات خودرو از ۲۸۵۰۰تومان به حدود ۴۳هزارتومان (انتقال از تالار اول نیما به تالار دوم) این نگرانی را ایجاد کرده که موج تازه گرانی در راه بوده و دسترسی مردم به مواد پروتئینی و خدمات اساسی را محدودترکند.
کارگروه مجرب، ضروری‌ترین ابزار شماست جناب زاکانی این میزها چند صباحی امانت نزد ما هستند مراقب باشید و باشیم که خیلی زود دیر میشود... با توجه به تراکم کارها و انباشت مسئولیت‌های مختلف و رنگارنگ باید وجدانا از جناب زاکانی پرسید: آیا برای ایشان فرصت و امکانی در ایفای سایر مسئولیتهای شهردار باقی خواهد ماند؟
ســفر امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجــه ایران به عربستان و دیدار وی با بن سلمان، ولیعهد و بن فرحان، وزیر خارجه در چارچوب توافقنامه پکن بین ایران و عربستان قابل تجزیه و تحلیل است. با توجه به اینکه بعد از این توافقنامه و افتتاح سفارتخانه های دو کشور در عربستان و ایران، فضای تعامل دلپذیرتری بین ایران و عربستان به وجود آمد؛ این رویکرد دو کشور برای کاهش تنش ها و رسیدن به نقطه قابل اتکای همکاری منطقه ای موجب شده بسیاری از رخدادهای منطقه تحت تاثیر فضای جدید تعاملات و همگرایی ایران و عربستان قرار گیرد.
براساس آیات قرآن کریم، شیطان رجیم سوگند یاد کرده که دام‌ها و وسوسه‌های خود را در درون جبهه حق، پهن می‌کند و دست‌بردار هم نیست. مضمون آیه ششم سوره فاطر هم این است که شیطان سوار نقطه ضعف‌های افراد در جبهه حق می‌شود و آنان را تا درب جهنم سوزان (سعیر) همراهی می‌کند. قرآن یک آیه قبل‌ترش به مهم‌ترین نقطه ضعف‌ها در جبهه حق ‌اشاره می‌کند؛ «دنیازدگی» و «ندیدن دشمن» که درهم تنیده‌اند.
در ادبیات جریان اصلی همواره بیان شده ‌است که دولت نمی‌تواند بر نقدینگی کنترل چندانی داشته ‌باشد. به بیانی دیگر، به جز مساله پایه پولی که در کنترل بانک مرکزی قرار دارد، نقدینگی و خلق آن توسط بانک‌ها صورت می‌پذیرد. در بسیاری از کشورها سعی می‌شود که دولت با «نظارت» و نه با «دخالت» در سیستم بانکی، خلق نقدینگی را کنترل کند و آن را در یک چارچوب قرار دهد. درست در همین‌جاست که برخی ادعا می‌کنند در جهت توسعه بیشتر، این نقدینگی را باید «هدایت» کنیم.
معمولا دولتهای استعماری یک ریال برای این افراد خرج نمی‌کنند و هزینه سرانه پرورش آنها را که گاهی برای جامعه‌ای چون ما 200 میلیون تومان حداقل خرج برداشته است، مجانی با جذب این نیروها از آن خود می‌کنند. حالا این جذب نیرو یا از طریق مهاجرت صورت می‌گیرد و یا از طریق قاچاق این افراد که به خاطر بیکاری و سایر مسائل اجتماعی و اقتصادی ترک وطن می‌کنند.