یادداشت‌ها

اگر ثبات اقتصادی و سیاسی در کشور وجود داشته باشد دولت به سمت سیاست های کاهنده تورم حرکت می کند و در نتیجه تورم کاهش پیدا می کنــد. بعد از خروج ترامپ از برجام شــاخص های اقتصادی در ایران یکی پس از دیگری سقوط کرد و نرخ تورم هم به بالای ۳۰ درصد رسید.
پرخاشگری در همه جوامع نشاًت گرفته از عوامل فردی و اجتماعی است برخی عوامل فردی تاثیرگذار در پرخاشگری را نبود اعتماد به نفس، برآورده نشدن نیازها، سرخوردگی، ناامیدی، نفرت، ترس، لجاجت، تمارض و مخالفت می‌توان شمرد.
اگر برای موضوعاتی چون پنهانی بررسی کردن قانون حجاب، فیلترینگ وحشت‌آور، اخراج اساتید، خالص‌سازی و نظایر آن، حرف حساب داریم به میدان بیاوریم وگرنه روشی که این روزها توسط برخی چهره‌های سیاسی و فرهنگی مد شده است حتی در خانواده خودشان خریدار ندارد. این را با اطلاع می‌گویم.
عضویت ایران در بریکس تاثیری در روندها و الگوهای رفتاری جمهوری اسلامی به‌ جا نمی‌گذارد. بر اساس چنین انگاره‌ای، عضویت ایران در بریکس نه‌ تنها سودمندی اقتصادی چندانی برای ایران ندارد، بلکه زمینه رادیکالیسم سیاسی و امنیتی بازتولید شده در سیاست خارجی و الگوی رفتاری ایران را اجتناب‌‌ناپذیر می‌سازد. طبعا چنین الگو و فرآیندی با شاخص‌های چندجانبه‌گرایی سیاست خارجی ایران همگونی نخواهد داشت.
دخترک عراقی ۵ یا ۶ ساله است. سبد کوچکی در دست دارد. چند جفت جوراب در سبد است. دخترک در مسیر راهپیمایی انبوه جمعیت از نجف به کربلا ایستاده و به زائران، جوراب تعارف می‌کند. خود دخترک اما، پا برهنه است!... پدر جان چند سال داری؟... ۸۴ سال... با این قد خمیده و عصا در دست برای چه آمده‌ای؟!... آمده‌ام به مولایم اباعبدالله الحسین بگویم، فراموشت نمی‌کنیم... سلام برادر! از کجا می‌آیی؟ از فرانسه. صلیب بر گردن داری؟!... مسیحی هستم ... مسیحی و پای پیاده در مسیر کربلا؟!... پیامبرمان فرق می‌کند ولی امام حسینمان یکی است... آقای راننده! از جاده اصلی منحرف شده‌اید. قرار است ما را به نجف ببرید ولی... به اهالی روستایمان قول داده‌ام برایشان زائر بیاورم... امشب را میهمان روستایمان باشید، صبح زود به نجف می‌رویم... جان ابوالفضل‌العباس مرا نزد اهالی روستایم شرمنده نکنید!
آنچه عربستان را به سوی بازگشایی رابطه با تهران کشانده، نیاز راهبردی آن بوده و حداقل طی 2 دهه آینده این نیاز باقی می‌ماند. پس ایران می‌تواند تا حد زیادی مطمئن باشد شکل‌دهی به روابط پایدار با عربستان در بعضی زمینه‌ها ممکن است.
نوعی از سیاست داریم که همه را نگران می‌کند و هر جای جامعه را زخمی کرده و تعادل آن را به هم می‌زند. کافی است این سیاست اجرا نشود تا روند بهبودی غالب شود. نوع صحیح سیاست، دخالت حداقلی است، زیرا مردم و جامعه خودشان می‌دانند که بر چه اساسی زندگی خود و امور را اداره کنند.
ورود شورای امنیت به بحث بهداشت و امنیت بین‌المللی به مرور بیشتر شده است. از دوران پساکرونا سخن از راه‌اندازی شورای اضطراری بهداشت جهانی، مانند شورای امنیت است که البته  فعلاً در ایده مطرح و مدافعان و مخالفان متعددی دارد.
در آستانه ورود به فصل انتخابات کنشگران فرهنگی مخالف سیاست های پیشتازانه انقلاب با کمک عوامل اجاره ای خود در رسانه های پرشمار مجازی تبلیغات سنگین و پرحجمی را برای ناامید سازی مردم از خلق حماسه ماندگار در انتخابات پیش روی کشور آغاز کردند که در این باره گفتنی هایی است
اربعین اتصال عزم حسینی با هدف حسینی است. هدف که در کربلا محقق نشد، اربعین آن هدف را محقق می‌کند و جالب این است که عزم از امام است و تأمین هدف از امت است. اربعین از این رو اربعین است. هیچ‌گاه در تاریخ ننوشته‌اند که امامی جلودار جمعیت راهپیمایی اربعین شده است. اربعین امت را به امام می‌رساند، مبدأ حرکت اربعین، امام شهید و مقصد آن، امامی که ظهور خواهد کرد.
باید هر چه زودتر از کوچک‌تر شدن اقتصاد کشور جلوگیری کنیم و به FATF بپیوندیم و مشکلات کشور با بازارها را حل کنیم تا جذب سرمایه و صادرات و واردات به حالت عادی برگردد و تولید کالا و خدمات مجهز به تکنولوژی‌های جدید شود و اشتغال لازم برای جامعه به وجود بیاورد. بدون چنین رویکردی نمی‌توانیم از حضور کشور در سازمان بریکس یا هر سازمان دیگر بهره بگیریم.
یکی از بهترین اعمال صالح که موجب پاکی انسان از گناهان می شود زیارت اربعین و پیاده روی به قصد زیارت حضرت سید الشهداء (ع) در کربلاست.
هیچ دلالتی دالّ بر اینکه مسیر نرخ تورم ماهانه صعودی شده باشد و این صعودی شدن تغییر مسیر دائمی تلقی شود، وجود ندارد.
واگذاری مسئولیت‌های دولتی به شهرداری قطره‌چکانی شد.‌ انتظارات از شهرداری‌ها بالاست؛ اما استقلال در تصمیم‌گیری اندک و برای کوچک‌ترین تصمیم‌گیری نیاز به دخالت نهادهای بسیاری است. پس از سال‌ها هنوز مدیریت واحد شهری در شهرها اجرائی نشده و دلیل آن هم مقاومت تاریخی در برابر واگذاری مسئولیت‌های دولتی به شهرداری‌های است.
مردم باید در صحنه و در عمل و در معاملات و در زندگی روزمره خود ادعاهای مقامات و نتیجه عملکرد آنان و بهبود در زیست خود را لمس و درک کنند؛ در آن صورت اعتماد ترک خورده آنان ترمیم می‌شود و قدردان هم خواهند بود.
سید ابراهیم رئیسی نه پل زد و نه دیوار ساخت. او و دولتمردانش در این بیست ماه، خندقی که طی هشت سال توسط آقای روحانی و مدیرانش بین مردم و مسئولین حفر شده بود را با مسئولیت‌پذیری، خدمت‌رسانی، موقعیت‌شناسی و در یک کلام کار شبانه‌روزی نسبتا ترمیم کرده‌اند. مسلما هشت سال عقب‌ماندگی، ترک فعل و سوءمدیریت با دو سال کار و تلاش بی‌وقفه قابل جبران نیست اما برآیند کلی دولت سیزدهم در این دو سال به ما می‌گوید سید ابراهیم رئیسی هم تدبیر داشت و هم امید را به مردم بازگرداند؛ کاری که رئیس‌ دولت تدبیر و امید قرار بود انجام دهد اما هشت سال از انجام این کار نیز عاجز بود!
سیاست خاورمیانه‌ای بایدن با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو است. چالش عمده و سترگ، ماهیت مسائل خاورمیانه‌ای و سیاست‌های آمریکا در قبال آنها است. در رأس این مسائل فلسطین و مخصوصا رفتار رژیم صهیونیستی کنونی است که با خشن‌ترین روش‌ها، هیچ فضای تنفس قابل مانوری را برای بایدن باقی نگذاشته است که بتواند در قباس فلسطین حتی گام‌های کوچکی بردارد.
براساس علم مدیریت بحران، تصمیمات بر اساس تبیین‌های غلط، موج جدیدی از بحران را می‌آفرینند. اما با این پیش‌فرض، باز هم متاسفانه در شرایط کنونی شاهد تصمیماتی عجولانه بر اساس تصمیمات غلط هستیم. اساسا تحلیل‌ غلط هم به علت فهم غلط از مساله و هم ساده کردن صورت مساله است.
سخنان حکیمانه و راهگشای رهبر فرزانه انقلاب در جمع رئیس جمهور و اعضای کابینه سیزدهم به مناسبت هفته دولت امسال حاوی نکات برجسته و مهمی است که واکاوی آنها برای برون رفت از چالش های پیش روی کشور ضرورت دارد.
شاخص های خانواده در ستاد ملی زن و خانواده با پشتوانه علمی و تحقیقی که می تواند به تقویت بنیان خانواده ایرانی کمک کند به تصویب رسید؛ ولی متاسفانه مانند تحقق عدالت جنسیتی که تکلیف قانون برنامه ششم بود و هنوز هم اعتبار دارد، به فراموشی سپرده شده، در حالی که اینها همه مصوب ستادی فرابخشی و فراقوه ای بوده و جنبه قانونی دارند.
اساســا نگاه دولت به مشکلات صدور دستور اســت. بدین صورت که فلان کالا کم اســت؛ آقای رئیس جمهور می گوید دستور صادر کرده ام که جبران شود. فلان اتفاق ناگوار افتاده؛ آقای رئیس جمهور اظهار می دارد ؛ دستور داده ام که به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد. به عبارت دیگر هر گاه مشکلی به وجود آمده یا هر گاه نابسامانی و کمبودی بوده آنچه که از دولت می بینیم صدور فرمان رسیدگی است. آنچه از دولت آقای رئیسی نمی بینیم توضیح در خصوص مشکلات و مسائل است.
وزرای کشور، علوم و بهداشت صراحتا ًدر مورد صحت و سقم خبر جذب ۱۵۰۰۰ هیأت علمی تا پایان دولت سیزدهم اظهار نظر کنند. دانستن، حق مردم است؛ به‌ویژه در رابطه با موضوعی به این مهمی که به نحوی با  آینده فرزندان این سرزمین ارتباط مستقیم دارد.
احتمالا منظور کسانی که معتقد هستند واردات خودرو سبب کاهش قیمت اتومبیل می‌شود، آن است که میزان واردات بیشتر شود. اگر این تفسیر از اثر واردات خودرو بر قیمت خودرو را مبنا قرار دهیم، آیا افزایش واردات خودرو سبب کاهش قیمت خودرو می‌شود؟ برای پاسخ این سوال نیازی به یک اقتصاددان بزرگ نیست و دانشجویانی که نیمسال گذشته اصول علم اقتصاد را گذرانده‌اند، پاسخ خواهند داد که مطابق قانون عرضه و تقاضا و با ثابت بودن سایر شرایط (که البته شرط ثابت بودن سایر شرایط به قول منطقیون شرط خیلی قوی محسوب می‌شود) قیمت اتومبیل کاهش می‌یابد و ما هم نمره الف بابت این جواب آنها منظور می‌کنیم.