یادداشت‌ها

در واقع مسوولان دولت می‌گویند این تصمیم در راستای توجه به اصول انسانی و حقوق بشر است. به‌طور کلی آزادسازی این زندانیان که انسان‌هایی محترم هستند از منظر حقوق بشر مثبت است. اگر گشایشی در حوزه ارتباطی ایران با جهان پیرامونی هم ایجاد کند و باعث حل مشکلات شود هم یک گام رو به جلو است.
با توجه به ارزش افزوده بالای بخش زمین و مسکن و سود سرشاری که می‌تواند هر منفعت طلب بی‌وجدانی را برای بساز و بندازی وسوسه کند، تمام ظرفیت قانون را باید به کار گرفت تا جان شهروندان به خطر نیفتد. دستگاه قضا و پلیس مطمئن باشند که در این مورد هر چه قاطعانه‌تر عمل کنند پشتیبانی بیشتری از مردم خواهند دید و البته شرط آن این است که هیچ تمایز و تبعیض و مماشاتی هم به هیچ شکلی در میان نباشد.
این حق طبیعی عموم مردم است که به خودرویی استاندارد و ایمن با قیمتی مناسب دسترسی داشته باشند. انتظاری که توجه جدی به آن از دولت محترم و رئیس‌جمهور دغدغه‌مند که یک‌بار با تلاش و همت خود غول کرونا را شکست داده‌اند می‌رود.دولت و دستگاه‌های مرتبط باید با همان همت و به‌کارگیری تجربه مهار کرونا، تلاش برای کاهش تلفات سوانح رانندگی را به عنوان یک تکلیف ببینند
معیشت مردم به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه دولت باید در برنامه‌ریزی‌ها به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد و تمامی تصمیم‌سازی‌ها با تمرکز بر این موضوع انجام شود.
رفتار مداخله‌جویانه نماینده دولت انگلیس در ایران در شرایطی است که لندن طی ماه‌های گذشته همواره رویکردی خصمانه نسبت به جمهوری‌ اسلامی داشته ‌است.
با انجام تحقیقات و بررسی مناطق خاصی از کره زمین در فصل گرما یا مناطق گرمسیری دانشمندان و پژوهشگران دانشگاهی به این نتیجه رسیدند که افزایش گرمای هوا باعث افزایش جرم و جنایت از جمله قتل می‌شود. نتایج چند تحقیق نشان می‌دهد افزایش گرما علاوه بر آتش‌سوزی‌های گسترده باعث افزایش میانگین جرم و جنایت در جهان شده است.
دوری عربستان و آمریکا باعث شد حتی در کنگره آمریکا نقدهای جدی به جو بایدن صورت گیرد. در کنگره اعلام شد که فاصله افتادن بین آمریکا و کشورهای عرب منطقه خلیج فارس باعث ایجاد نزدیکی بین عربستان و کشورهای خلیج فارس و چین به وجود آید. از این رو آمریکاییها تصمیم گرفتند به نوعی رابطه خود را با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس تقویت کنند از این رو به حضور نظامی خود در منطقه افزوده و بر تعداد ناوها و تفنگداران آمریکایی در منطقه اضافه کردند تا بتوانند این پیام را به اعراب برسانند که امنیت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس هنوز هم برای آمریکا مهم است.
تورمی که باعث کاهش سطح رفاه عمومی و کاهش قدرت خرید مردم شده است. این افول در وضعیت رفاهی و معیشتی مردم ناشی از آن است که رشد اقتصادی ۴ درصدی محقق شده دارای کیفیت لازم و ناشی از تولید کالا و خدمات نبوده و تنها در اثر درآمدهای نفتی محقق شده است، بنابراین تاثیری متناسب با وعده‌ها در رفاه عمومی ایجاد نشده است.
شهید بزرگوار «علیرضا ملازاده» در فرازی از وصیت‌نامه خود تاکید می‌کند: شهید وقتی که غرق در خون می‌شود فریاد برمی‌آورد «خواهرانم حجاب شما از خون من رنگین‌تر است»، من اکنون نیز فریاد برمی‌آورم «خواهرم حجابت را، حجابت را حفظ کن. تن‌پوش و لباست را حفظ کن. خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذار به اسم آزادی زن، با تو و دیگر خواهرانم همانند شئ رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است.»
جامعه‌شناسان سیاسی بارها گفته و نوشته‌اند که زبان و ادبیات قدرت سیاسی «تهدید» است و اگر هم در مسیر تثبیت این ادبیات به صورت تاکتیکی و نه استراتژیکی از زبان «تفاهم» استفاده می‌کنند، منافع خاص خود را دارند.! واقعیت این توصیف و تعریف در سطح منطقه‌ای یا در روابط بین‌المللی، تجربه تاریخی است که ملت‌ها بارها تجربه کرده‌اند و چشیده‌اند. در ادبیات سترگ زبان فارسی نیز چنین آمده است:«برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی… که در نظام طبیعت ضعیف پامال است!»
سفیر انگلیس در تهران به مناسبت روز خبرنگار یک پیام چندخطی صادر کرده که قابل تأمل است. او گفته است:«ادای احترام می‌کنیم به خبرنگارانی که اجازه ندارند کار خود را انجام دهند و امنیت خود را در خطر می‌بینند. از جمهوری اسلامی می‌خواهیم تا آنهایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند را آزاد کند».
محمدصادق جوادی‌حصار نوشت: دولت قصد دارد زمینه فعالیت‌های اهالی رسانه‌ها را به سمتی سوق داده و هدایت کند که بیانگر روایت مدنظر خودش باشد. سیاست‌های انقباضی و خلاف توسعه رسانه‌ها که اغلب در جهت ایجاد محدودیت‌ها برای فضای عمومی کشور از جمله رسانه‌هاست.
برگزاری این نشست در جده عربستان از ابعاد مختلفی اهمیت دارد؛ از یک منظر، این نشست یکی از معدود دفعاتی بود که یک کشور عربی که از قضا جزو بزرگ‌ترین تأمین کنندگان نیاز انرژی جهان نیز است، میزبانی و به نحوی میانجیگری برای پایان‌دادن احتمالی به یک بحران بین‌المللی را بر عهده گرفته‌است.
به نیمه دوم بازی فوتبال اصطلاحا نیمه مربیان اطلاق می‌شود؛ زیرا مربیان با یافتن نقاط قوت و ضعف خود در نیمه اول بازی اقدام به انتخاب تاکتیک‌های جدید و برطرف کردن عیوب خود می‌کنند. اکنون نیز به نظر می‌رسد دولت سیزدهم به خوبی با همه محدودیت‌های موجود در راه توسعه کشور به خوبی آشنا شده است و باید بتواند تصمیمات سخت و مناسب برای برون‌رفت از شرایط موجود را اتخاذ کند.
دیگر برای مردم اصلاح طلب و اصولگرا فرقی نمی کند و فعال نگاه خنثی آنها به انتخابات بیش از عدم باور به جریانات سیاسی علل و عوامل دیگری دارد. در نتیجه اگر مســئولان امر طی شش ماه آینده کاری از پیش نبرند تا ضمن حل مشکلات مردم آنها را به حضــور در انتخابات در جهت رقم زدن تغییر در جهت بهبود وضعیت ترغیب نکنند باید از هــم اکنون منتظر انتخاباتی با مشــارکت پایین باشیم.
فهرست بلند موفقیت‌ها که فقط چند نمونه آن گفته شد، مانع از دیدن ضعف‌ها و آسیب‌ها نیست. زحمات و خدمات چشمگیر در آواربرداری از سوءمدیریت دولت قبل و جبران بسیاری از ناترازی‌ها، به جای خود محفوظ و مشکور؛ اما نباید غفلت شود که هدف نهایی، شیرین شدن کام مردم به ویژه طبقات مستضعف از جرعه زلال عدالت، و همچنین زمینه ‌سازی برای استقرار احکام الهی است.
قلم فرسایی در باب حرفه روزنامه نگاری و خبرنگاری از آنجا که از جنس آگاهی بخشی، بصیرت افزایی و خردمندی است حرفه‌ای است مقدس و ستودنی که متولیانِ این سرزمینِ معرفت، همواره باید این تقدس را پاس داشته و برای حفظ و تعالی آن بکوشند.
گویی واقعا اختیار و کنترل این فرمان خارج از دستان ریاست محترم جمهوری است و کماکان مافیای کارچاق‌کن و متنفذ کنترل این فرمان را به دست دارد و ابر و باد و مه و خورشید و فلک همه دست به دست هم دادند و اجازه نمی‌دهند در این حوزه گشایشی حاصل شود و این فرمان هشتم رئیس جمهور محترم و منتخب ملت خارج از اراده ایشان است یا واقعا ایشان هم راننده مطمئنی برای رساندن خودروی وارداتی به مقصد ایران نیستند.
دولت به جای آنکه در فکر آن باشد تا راهی برای مساله فعلی رئیس سازمان امور اداری و استخدامی پیدا کند، به دنبال اصلاح قانون خدمات کشوری برود و راه را برای ورود افراد شایسته و توانمند از بخش غیردولتی به دولت باز کند. این امر نه تنها مشکل فعلی، بلکه معضل یادشده را که تهدیدی اساسی برای اداره کشور است، از اساس حل خواهد کرد.
آنچه در روز 4 مرداد ماه جاری در نیجر اتفاق افتاد و از سوی ارتش حمایت شد و سپس با استقبال شدید مردم در «ینامی» پایتخت و سایر شهرها مواجه گردید، تلفیقی از جمع‌بندی نخبگان نظامی، نخبگان سیاسی و عناصر نامدار فرهنگی نیجر بوده و مورد حمایت آحاد مردم است. همین نوع تحولات را در هر جای آفریقا می‌توان مشاهده کرد. این وضعیت مسلماً در کشورهایی که تاکنون کمتر خبری از آن شنیده‌ایم، تکرار خواهد شد. این می‌تواند یک موج جدید باشد و چهره آفریقا را تغییر دهد.
ایران جــزو ۱۰ کشور نخست تأثیرگذار و تأثیرپذیر از تغییرات اقلیمی است ولی آماده مواجهه با تغییرات اقلیمی نیست. توجه به آثار تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی بر کشــور ایران، امری اساسی و حیاتی است و نیازمند برنامه ریزی و اقدامات جدی برای ارتقای ســازگاری و تاب آوری در برابر اثرات تغییر اقلیم است. اجرای موفق برنامه های«ســازگاری» و«کاهشــی» نیازمند سیاست گذاری های کارآمد است و بدون تغییر در رویکردهای غلط گذشــته ممکن نیست. اگر تدابیر کاهشی-ســازگاری کارآمد اتخاذ نشود، کشور ایران در آینده ای نزدیک با آثار جدی و غیرقابل بازگشتی مواجه خواهد شــد.
داعش که با شعار «باقیه وتتمدد» در تلاش برای حفظ و توسعه موقعیت و اقتدار خود بود، اکنون با کشته و زندانی شدن چهره‌های اصلی خود طی سالهای اخیر از یک سو و اختلافات داخلی بین رهبران از سوی دیگر، که از زمان خلیفه اول سربرآورد و به حذف فیزیکی، اسارت یا فرار نیروهایی از این گروه منجر شد، برای بقای خود و جلب توجه جهانی و قرار گرفتن در رأس اخبار و جذب نیرو همچنان در تلاش است؛ این اقدامات از بهره‌گیری از مناطق ملتهب و پرتنش با حاکمیت دولت‌های ضعیف و ورشکسته و فشل جهت انجام عملیات تروریستی گرفته تا نبرد با نیروهای امنیتی و گروههای رقیب و حمله به زندانها برای آزادی اعضا و طرفداران خود را شامل می‌شود.
نکته اصلی در سخن مروان رو به‌ راه شدن کار «حکومت» برای «ما» است که با تعبیر «لا یستقیم لنا الامر» بیان کرده است و در نگاه برخی شاگردان مکتب مروان همه واقعیت نیز همین است و بس! با این فرق که مروان این اندازه شجاعت داشت، که انگیزه جریان بنی‌امیه را در ناسزاگویی بازگو کند و ای کاش شاگردان «منطق مروانی» نیز دست‌کم به اندازه مروان شجاعت داشتند و فاش می‌گفتند که با چه انگیزه‌هایی مرتکب چنین رفتارهای غیر اخلاقی می‌شوند و دیگر به پای دین و شرع نمی‌گذاشتند؛ شاگردانی که به گمان خود، مسلط هستند و تو گویی «دستشان باز است که هر چه می‌خواهند بگویند و هر کار می‌خواهند بکنند»