یادداشت‌ها

ایجاد منطقه آزاد دوغارون در خراسان رضوی دارای برکات زیادی خواهد بود اما مشروط به اینکه به سرنوشت سایر مناطق آزاد کشور دچار نشود! این بخشی از یادداشت بابک رحیمیان است.
نبردی که روز شنبه میان رزمندگان حماس و جهاد اسلامی با رژیم صهیونیستی آغاز شد، یک جنگ سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده خواهد بود که رزمندگان فلسطینی در روز اول، ابتکار عمل در میدان را در اختیار گرفتند.
امکان آزادسازی سرزمین های اشغالی فلسطینی ها در کرانه باختری و نیز سرزمین های شبعا در لبنان و بلندی های جولان در سوریه در یک قیام عمومی فلسطینی ها با کمک گروه های مقاومت وجود دارد.
در واقع با گزینشی کردن فعالیت کافه‌ها، به نوعی داریم به سمت خالص‌سازی آنها پیش می‌رویم. این رویه با فرهنگ و منش و تفکر ایرانی که تلاش دارد همواره به همه نگاه‌ها و تفکرها و اندیشه‌ها، به خصوص در بین دانشجویان، احترام بگذارد، منافات دارد و در طولانی‌مدت مسلما نمی‌تواند ادامه داشته باشد.
با چند ایمیل هیچ تحلیلگری نمی‌تواند تصور کند که کسانی به دنبال یک «پروژه بین‌المللی فراتر از برجام» باشند و نشان می‌دهد خودشان به دنبال «اهداف سیاسی-جناحی فروتر از برجام» همچون بزک کردن دموکرات‌ها و تطهیر ظریف و رابرت مالی و فضا‌سازی برای القای امیدواری کاذب به برجام و مقصر نشان دادن دولت و نظام در شکست فضاحت بار برجام با دستاورد هیچ و خسارت محض و نهایتا کاسبی خود هستند.
همه می‌دانیم و با پوست و گوشت خود حس می‌کنیم که تحریم‌ها صدمات گسترده‌ای به اقتصاد کشور زده‌اند و می‌دانیم بیشترین هزینه این محدودیت‌ها‌ را مردم عادی کوچه و بازار پرداخت می‌کنند. فقط کافی است به متوسط درآمد دهک دهم جامعه نسبت به دهک اول نگاهی بیندازیم. در ایران این نسبت بیش از ۱۵برابر است؛ درحالی‌که در کشورهای اروپایی این نسبت به ۶ یا ۷برابر می‌رسد. طبیعی است این سوال مطرح می‌شود که چگونه در کشوری که در تحریم‌ به سر می‌برد، دهک بالای جامعه از درآمد و ثروت‌های افسانه‌ای برخوردار است؛ اما مردم عادی برای گذراندن یک زندگی معمولی در صف‌های طولانی برای دریافت یارانه و کمک‌های دولتی می‌ایستند.
برای اعتمادسازی و اقناع افکار عمومی هیچگاه دیر نیست. اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در مورد آرمیتا که امیدوارم هر چه زودتر سلامت خود را باز یابد، می‌تواند گامی مهم باشد.
حجاب نه ‏تن‌ها یک دستورالعمل دینی و وظیفه شرعی برای زنان مسلمان است، بلکه از ضرورت‏های اجتماعی جوامع انسانی است که با حفظ آن، منافع و تأثیرات شگرفی در جامعه پدیدار می‏شود و رعایت نکردن آن، آثار مخربی در فرهنگ عمومی اجتماع و حتی اقتصاد و سیاست برجای گذاشته‌است.
بعضی از همکاران دانشگاهی ما به جای آسیب شناسی و ریشه یابی همسرکشی تلاش می کنند این دسته از جنایت ها را در پوشش (زن کشی) و جرایم ناشی از فرهنگ مردساالری قرار دهند. کارشناسان ماهواره نشــین نیز به جای واقع گرایی تلاش در پررنگ نمودن فرهنگ مردسالاری نموده و با قصد سیاه نمایی جایگاه زنان واقعیت ها را مخدوش نمایند.
برای رفع عوارض دوره گذار به قیمت‌‌گذاری شناور، تشکیل نوعی از بازار با سهمیه‌‌بندی متشکل دولتی سوخت برای افراد به جای خودروها یا عرضه سوخت در بورس تاملات فراوانی می‌‌توان کرد. اما آنچه مسلم است، حداقل افزایش تدریجی قیمت‌‌ سوخت مانند دهه۷۰ می‌‌تواند از بار روانی افزایش ناگهانی و چندبرابری سوخت بکاهد.
فعلاً و همچنان، آموزش‌ و پرورش در زمره آخرین نفرات صف طویل بودجه گذاری حتی بعد از بودجه‌گذاری برای همایش‌های تعیین رده‌بندی بانوان بزرگ قرار دارد.
حالا شاید علاوه‌بر «افتضاح خروج از افغانستان» بر سر یک چیز دیگر نیز در آمریکا هیچ اختلافی نباشد: «افتضاح دعواهای داخلی آمریکا». در چنین فضایی باید مشتاقانه به تماشای کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده نشست. انتخابات در چنین جامعه‌ای نه فیصله‌بخش که نقطه نزاع دیگری برای قطبیدگی هر چه بیشتر خواهد بود. این روزها همه از بیماری و فرتوتی رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند اما ظاهرا آمریکا بیمارتر از بایدن است.
گردشگر گاهی از تماشای اثری که به ثبت جهانی نرسیده استقبال نمی‌کند و مایل است به بازدید اثری برود که ثبت جهانی شده، چون از نظر او، ثبت جهانی به این معناست که این بنا ارزشمند بوده که ثبت شده و در واقع، ثبت در فهرست یونسکو بر ارزش اثر در صنعت گردشگری می‌افزاید.
پیامبر اسلام چه داشت که بازارش چنان گرم و پررونق بود و ما داعیان دین‌داری در روزگار مدرن، چه کم داریم که دکان‌مان این‌چنین سرد و بی‌رمق شده‌است؟ اگر ادعای ما درست و صحیح است، چرا تأثیر آن کم و اندک شده‌است؟
عادی‌‌سازی با رژیم صهیونیستی حتماً با واکنش شدید مواجه می‌شود همین دو روز پیش یک منبع غربی از یک نظرسنجی خبر داد که مخاطب آن شهروندان سعودی بودند. براساس داده‌های این نظرسنجی 86 درصد مردم عربستان با هرگونه همکاری میان دولت‌های عربی و رژیم اسرائیل مخالفت کرده بودند. جالب این است در سال 1399 که میان ابوظبی و تل‌آویو عادی‌‌سازی صورت گرفت، مخالفت شهروندان سعودی 77 درصد بود. حالا 77 درصد مخالف عربستانی به 86 درصد رسیده است. این یعنی روند مخالفت با عادی‌‌سازی در فاصله زمان آغاز این حرکت تا امروز رو به شدت بوده است.
تفاوت ماهوی آموزشی بسیار از به کارگیری شیوه «تهییج تاریخی» تا آگاهی از سیر و گذر تاریخ ملی ـ دینی است. اگر چنین نبود، امروز دچار تلاطم و تنش‌های گوناگون نبودیم. با تهییج احساسات تاریخی، عقلانیت و آگاهی تاریخی و ملی به دست نمی‌آید؛ اگر تاریخ را «عبرت» بدانیم!
بانک‌ها مدام مانند یک موتور پمپ آکواریوم در حال خلق و نابودسازی پول هستند و آنچه از نظر نقدینگی برای بانک‌ها محدودیت ایجاد می‌کند، ریسک ناتوانی بانک در ایفای تعهدات به‌واسطه اعطای اعتبار به مشتریانی است که چک آنها نزد بانکی دیگر برای تسویه گذاشته شده و برای تسویه آن باید موجودی نقد لازم را در حساب خود نزد بانک‌مرکزی داشته باشند.
باید منتظر بمانیم ببینیم که AFC و حتی فیفا در قبال چنین تصمیمی که این باشگاه گرفته، چه عکس العملی از خود نشان می دهند. آنچه سوابق نشان می دهد، همان طور که داور بازی را -۳ هیچ به نفع سپاهان اعلام کرده، در کنارش مجازات های نقدی هم در پی دارد و در عین حال محرومیت هم می تواند داشته باشد. اگر شائبه سیاسی بودن را داشته باشد، محرومیت از حضور در لیگ باشگاه های آسیا را هم می تواند به دنبال داشته باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشور‌های اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت با ایشان در روز ولادت پیامبر گرامی اسلام در روز ۱۱ مهرماه، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین وکینه ورزی این رژیم علیه کشور‌های مسلمان منطقه، مسئله فلسطین و غصب و بیرون راندن ملتی از خانه‌های خود و شکنجه و کشتار آن‌ها را مسئله اول چند ده سال اخیر دنیای اسلام خواندند تأکید کردند: نظر قطعی جمهوری اسلامی این است دولت‌هایی که قمار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را سرمشق کار خود قرار دهند، ضرر خواهند کرد چرا که این رژیم رفتنی است و آن‌ها در حال شرط‌بندی روی اسب بازنده هستند.
در واقع موضوع مهم این است که اکنون برای اروپایی‌ها چندجانبه‌گرایی سنتی که شامل کنفرانس‌های بزرگ و تصمیم‌گیری جمعی می‌شود چندان موثر نبوده و حالا هر چند که آنها قصد کرده‌اند از وضعیت قدیم فاصله بگیرند، اما به هیچ عنوان طرح کلی روشنی از آینده نیز ندارند.
مهمترین و بنیادی‌ترین نقش را در تربیت، خانواده و پدرومادر دارند که اگر درست به وظایف خود عمل کنند، شخص را تا حد بسیار زیادی در برابر آفات و حملات غیراخلاقی واکسینه و رویین‌تن می‌کنند و بعد محیط آموزشی است که اگر درست و صحیح عمل کند و تربیت سالم خانوادگی را ادامه دهد، کار تقریباً به فرجام آرمانی خود نزدیک شده است.