جنگ‌ بزرگ‌ در‌ خاورمیانه‌ رخ‌ نمی‌دهد

به نظر می رسد تا سال ۲۰۳۰ تولید ناخالص داخلی چین از آمریکا بیشتر خواهد شد و به اقتصاد اول جهان تبدیل می شود. در این پارادایم جنگی فراگیر و بزرگ در خاورمیانه رخ نخواهد داد و شاید تنها شاهد تنش های مقطعی بین ایران و اسرائیل باشیم اما جنگ فرا گیر بعید است.
تصویر جنگ‌ بزرگ‌ در‌ خاورمیانه‌ رخ‌ نمی‌دهد

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالرضا داوری فعال رسانه ای در یادداشتی نوشت: اگر بخواهیم تحولات کنونی در خاورمیانه را مورد بررسی قرار دهیم باید سخنرانی باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا در ژوئن ۰۹ ۲۰ در دانشگاه الازهرا را مجددا مورد مطالعه قرار دهیم. گفته می شود آن سخنرانی توسط آقای برژینسکی نوشته شده است. آن سخنرانی به نظر پایه اصلی تحولات خاورمیانه در دولت های دموکرات است که با وقفه ای از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ در زمان ترامپ روبه رو شد اما دولت آقای بایدن در ادامه دولت های اوباما همان سیاست ها را پیگیری کرده است و در صورت پیروزی خانم هریس هم این نقشه راه با سرعت پیش خواهد رفت.

نقشه خاورمیانه جدید در نگاه دولت های دموکرات؛ خاورمیانه ای است که باید از افراطی گری تخلیه شود و معماری خاورمیانه جدید باید بر پایه اقتصاد و فناوری شکل گیرد. باراک اوباما در آن سخنرانی اعلام کرد که باید میانه روی در خاورمیانه حاکم شود و منطقه نیز از چالش های نظامی و ایدئولوژیک تخلیه شود و اقتصاد خاورمیانه بر پایه فناوری پایه گذاری شود. به نظر می رسد این روند در حال شکل گیری است و جریان های افراطی در اسرائیل به شدت در حال حاشیه رفتن است. در همین دولت بایدن آمریکایی ها به رغم اینکه متحد اســرائیل هستند اما در همین یک سال اخیر به صورت صد درصدی با استراتژی های دنبال شده توسط نتانیاهو همراه نبودند. از این رو در حال ورود به عصر جدید در خاورمیانه هستیم که در این عصر مبانی ارتباط در خاورمیانه بر پایه اقتصاد و فناوری بنا می شود و رقابت های تسلیحاتی تا حدی متوقف می شود چرا که بنای آمریکایی ها این است که مقداری از خاورمیانه فراغت پیدا کرده تا بتوانند رقابت خود با چین را پیش ببرند.

به نظر می رسد تا سال ۲۰۳۰ تولید ناخالص داخلی چین از آمریکا بیشتر خواهد شد و به اقتصاد اول جهان تبدیل می شود. در این پارادایم جنگی فراگیر و بزرگ در خاورمیانه رخ نخواهد داد و شاید تنها شاهد تنش های مقطعی بین ایران و اسرائیل باشیم اما جنگ فرا گیر بعید است و آمریکایی ها از بروز این جنگ جلوگیری خواهند کرد و تنش هایی هم که بین حزب ا... و اسرائیل و اسرائیل و حوثی ها وجود دارد، درچارچوب تنش بین دولت ها نیست چرا که این ها گروه های مردمی غیر دولتی هستند و در قالب سازمان های چریکی و نظامی غیر دولتی رفتار می کنند. به نظر می رسد آمریکایی ها به صورت جدی ایستاده اند که مساله تشکیل دو کشور را در فلسطین پیگیری کنند. عملیات طوفان الاقصی نیز زمینه جهانی را برای تشکیل دو دولت ایجاد کرده و تشکیل دو دولت هم یک شکست فاحش برای جریان افراطی در درون اسرائیل است و حزب لیکود بازنده مطلق این صحنه خواهد بود.

منبع: آرمان ملی

788334

سازمان آگهی های پرسون