یادداشت‌ها

ما معلمان دانشگاه نیز باید راهبردهای نوین فقرزدایی و نقشه فقر در کشور را برای سیاستگذاران آماده ‌کنیم و در طراحی برنامه‌های اجرایی یاری رسانیم تا سیاستگذاران هم با ظرفیت‌های مالی و لجستیک این نهادها تقسیم کار برمبنای آمایش سرزمین را انجام و بتوانند اقدامی درخور برای فقرزدایی در کشور صورت دهند.
من به وضوح نشانه‌هایی از یک هماهنگی اطلاعاتی، رسانه‌ای، سیاسی و حتی اقتصادی را در ترکیب شکل گرفته علیه ایران می بینم اما متاسفانه یک فهم واقعی از مساله در داخل، دادن علائم و سیاست‌گذاری متناسب با این وضعیت را مشاهده نمی‌کنم. شاید هم هست و من اطلاع ندارم!
وقتی در جامعه مشکل اشتغال روز به روز افزایش می‌یابد و مشکلات اقتصادی گریبانگیر خانواده هاست طبیعی است که فقر افزایش و به دنبال آن آمار زنان سرپرست خانواده و آسیب‌ها هم مرتب زیاد‌ شود و بدتر از آن آمار طلاق نجومی بالا رود.
دو روز بعد از عملیات درخشان طوفان الاقصی پایگاه خبری اینتل تایمز در گزارشی به بررسی ابعاد ضربات سخت مقاومت فلسطینی به صهیونیست‌ها پرداخت و نوشت که اسرائیل حیثیت اطلاعاتی و نظامی خود را باخت. در این گزارش به این موضوع اشاره‌ شده بود که ضربه امنیتی به رژیم صهیونیستی سخت‌تر از ضربه نظامی بوده و منشأ شکست موساد در عملیات مالزی است.
به گزارش نشریه پولیتیکو: «غرور تکنولوژیک اسرائیل پیش پای رزمندگان حماس شکست. قرار نبود چنین حمله‌ای امکان‌‌پذیر باشد؛ یک حمله گسترده و مرگبار از سوی منطقه‌‌ای با اینترنت نسل دوم، به دولتی با اینترنت نسل پنجم. دیوار امنیتی یک میلیارد دلاری شکسته شد. رگبار موشک به سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین نفوذ کرد و ثابت شد که سیستم نظارتی به شکل مرگباری ناکافی است». اسرائیل این بار به بدترین شکل ممکن غافلگیر شد، اما اولین‌بار نبود.
پیش از هر چیز فرسودگی ورزشگاه آزادی نمادی از فرسودگی تدریجی زیرساخت‌ها در کشور است. بیش از ۱۰سال است که بودجه دولت تقریبا صرف بودجه جاری می‌شود و بودجه عمرانی آن‌قدر ناچیز است که کفاف جبران استهلاک زیرساخت‌های موجود را نمی‌کند. تنها ورزشگاه‌ها نیستند که فرسوده شده‌اند، بلکه جاده‌ها، ساختمان مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات دولتی و عمومی همگی دچار این بلیه شده‌اند.
رخوت کشور‌های اسلامی و بازی دولت‌هایشان با زمان به ویژه در منطقه ما که رفتار‌های مسألمت آمیز «اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با نتانیاهو شاخص آن است، فضا را برای ادامه کشتار فلسطینیان از مرد و زن و کودکان باز گذاشته است.
نقش بیشتری دارند. مشکل آنجاست که دینداری و تدین به آموزش تقلیل داده شده است. گویی اگر کسی از گزاره‌های دینی اطلاع یابد، دیندار و متدین می‌شود. پس هرچه نمره بالاتری گرفت دیندارتر است یا اگر آیات را حفظ کند، دیندار است. در حالی که آموزش و اطلاع از مفاهیم دین فرع بر مساله دینداری است.
در این میان رژیم رو‌ به زوال اسرائیل وانمود می‌کند برای ورود جبهه مقاومت در جنگ آمادگی دارد. همه می‌دانند در حالی که 50 درصد نیروهای کادر ارتش اسرائیل درگیر کرانه باختری، می‌باشد چگونه قادر است با 50 درصد بقیه هم مراقب غزه و هم مراقب مرزهای شمالی و شمال شرقی فلسطین باشد. اگر مقاومت تصمیم بگیرد از سمت جنوب لبنان و از سمت جولان وارد عملیات شود، ارتش اسرائیل در زمان نه‌ چندان طولانی از هم می‌پاشد.
همان قدر که یک فرد عادی و از طبقه پایین جامعه نیازمند صنف روزنامه‌نگاری است، سیاست‌مداران، صاحبان قدرت و ثروت، دانشمندان، قضات و هنرمندان برای بسط مطلوب و کارآمد تولیدات خود در جامعه و دریافت بازخورد آنها نیازمند صنف روزنامه‌نگار هستند. آزادی شرط ضروری فعالیت این صنف است تا وظیفه خود را به نحو درستی انجام دهند. بدون وجود چنین صنفی در غیاب رسانه‌های آزاد، اجتماعی شدن و تعامل اصناف و گروه‌ها با یکدیگر دچار اختلال جدی خواهد شد. آنان که از صفت ژورنالیسم به عنوان تخفیف نوشته‌ای استفاده می‌کنند، درک درستی از کارکرد و اثرگذاری این حرفه ندارند.
به نظر می‌رسد سیاستمداران غربی نیز امروزه قربانیان کارویژه‌های رسانه‌های خود شده‌اند و باید برای نزدیک شدن به واقعیت‌های خاورمیانه و جهان، حق تخیل و تولید تصاویر را از رسانه‌های خودساخته بازستانند. حال جهانی را تصور کنید که دیگر از تخیل محروم نیست و به جای تصاویر رسانه‌ای، فردیت انسان و اجتماع انسانی دستی فراخ در تولید تصاویر دارد، در چنین جهانی می‌تواند جای برندگان و بازندگان جنگ کاملا تغییر کند.
جنگ روایت‌ها به خوبی سیطره خود را بر واقعیت نشان می‌دهد و به رژیم صهیونیستی جسارت می‌دهد تا صد‌ها و هزاران بمب بر سر مردم و زن و بچه کودک و پیر بریزد و تازه حق هم داشته باشد و سازمان ملل هم طبق معمول اظهارتأسف کند!
حالا که نمی‌توانید اسکناس و مسکوک وارد چرخه بانکی کنید، حالا که نمی‌توانید با آن 6 میلیارد دلار، قطعه هواپیما و ماشین آلات مهم راهسازی و معادن بخرید با ان که می‌توانید دارو و شیر خشک وارد کنید؟ به دوستان قطری بگویید؛ همه ی آن 6 میلیارد دلار را تبدیل کنند به دارو و شیر خشک تا لااقل معلوم شود حداقل در نوعدوستی و فرزند آوری صداقت دارید. بیشتر از این دست دست کنید می‌ترسیم بازهم بگویند چون حماس، اسرائیلی‌ها را زمینگیر کرده است خبری از آن دلارها نیست یعنی حتی نتوانید با آن «آسپرین» بخرید!
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل؛

اسرائیل باید از تخلیه غزه عقب نشینی کند

من از شنیدن عبارت نسل کشی که وارد گفتمان عمومی می شود وحشت دارم. مردم انسانیت در قبال یکدیگر را از دست می دهند. نمی توان اجازه داد که خشونت یک حقیقت اساسی را پنهان کند: ما همه محصول واقعیت های زیسته و تاریخ جمعی خود هستیم. فیلسوف اسپانیایی خوزه اورتگا و گاست می گوید : من خودم و شرایطم هستم.
کارشناسان نظامی می‌گویند، اگر طی سه روز، نفوذی‌ها به شهر پاک‌سازی نشوند، به احتمال زیاد این جنگ، فرسایشی و با تلفات بالاو سنگین خواهد شد. احتمال حمله زمینی به غزه نیز وجود دارد اما خود صهیونیست‌ها می‌گویند، تلفات بسیار سنگین‌تری در انتظارشان است ضمن اینکه صدها اسیر در غزه نگهداری می‌شود و در صورت حمله زمینی آنها را باید «مُرده» حساب کنند. چنین تجاوز آشکاری صهیونیست‌ها را در میان دولت‌های حتی غربی هم می‌تواند، تحت فشار بگذارد چرا که غربی‌ها این‌جا دیگر نمی‌توانند از صهیونیست‌ها حتی در ظاهر دفاع کنند.
مجتمع‌های شوق زندگی در آینده نزدیک در راستای اجرای آیین‌نامه و شیوه‌نامه قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی می‌شود. طبق اظهارات وزیر دادگستری مجتمع‌های شوق زندگی با مدیریت و نظارت بهزیستی و حضور همه دستگاه‌های ذیربط راه‌اندازی خواهد شد
۷۵سال است اسرائیل در چارچوب پاکسازی قومی و سرزمینی فلسطینیان بر اساس تز دروغین «سرزمینی بدون مردم برای مردمی بدون سرزمین» با حمایت قدرتهای استعماری عمل کرده است.
در سه‌ سال اخیر، همزمان با رشد اقتصادی مثبت، خانوار ایرانی مجبور شده است سهم بیشتری از مخارج خود را صرف تامین حداقل‌‌‌های معیشتی کند و سهم کمتری برای سایر امور رفاهی باقی مانده است. حتی در اقلام خوراکی نیز مصرف گوشت و میوه کاهش داشته است. این شواهد دال بر این است که رفاه خانوار ایرانی در سال ۱۴۰۱ کمتر از سال ۱۳۹۸ بوده است.
زور و قانون و جرم و مجازات فقط یک بخش از ابزار سیاست‌ورزی و حکمرانی است. داشتن آن مجوز انجام همه اقدامات را نمی‌دهد و با آن نمی‌توان جامعه را ساخت. زور شاید شرط لازم حکمرانی باشد، ولی قطعا شرط کافی نیست. برای سوار شدن به هواپیما و رسیدن به مقصد داشتن بلیت شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. خود دانید.
جنایت ها و کشتارهای وحشیانه صهیونیستها در دیریاسین، کفر قاسم، صبرا و شتیلا، حملات پیوسته به غزه و محاصره ظالمانه آنان، تخریب و تعرض پیوسته به مسجد الاقصی و حرم ابراهیمی و کشتار مردم به هر بهانه ای در تمامی شهرها و روستاهای فلسطین از یادها نرفته و بارها قول مصالحه دادند ولی آخرش هیچ نتیجه ای گرفته نشد و سرانجام گروههایی مانند حماس و جهاد اسلامی شکل گرفت تا با مقاومت و مبارزه با دشمن صهیونیستی بتوانند از حقوق ملت فلسطین دفاع کنند.
عملیات توفان الاقصی اگرچه بنا بر حق مبارزه نیروهای تحت اشغال با اشغالگران، توجیه حقوقی دارد، اما برخی ابعاد آن از جمله جان باختن تعداد زیادی زن و کودک و غیرنظامیان و به اسارت بردن برخی از آنها، موجب نقدهای اخلاقی و حیرت و تاثر بخشی از افکار عمومی شده است. آنها اگرچه مقاومت و حتا جنگ را حق فلسطینیان می‌دانند، اما خواهان حفظ برتری اخلاقی آنها و عدم خدشه بر اسطوره مظلومیت و مروت فلسطینیان و عدم فرصت مظلوم‌نمایی برای رژیم آپارتایدی اسراییل هستند و برخی اقدامات حماس علیه غیرنظامیان را غیرقابل دفاع می‌دانند.
عمومیت یافتن این باور در یک جامعه می‌تواند تبعات سیاسی-اجتماعی گسترده‌ای ایجاد کند. مهم‌ترین اثر آن این است که اگر افراد احساس کنند در جامعه حاصل‌جمع صفر که کیک اقتصاد ثابت است، زندگی می‌کنند و ثروتمند شدن دیگران به قیمت فقیرشدن آنها محقق می‌شود، رضایتشان از زندگی کاهش می‌یابد، احساسات مثبت کمتری از خود بروز می‌دهند و انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر کردن ازجمله نوآوری و ابتکار نخواهند داشت.