ضرورت بازبینی اساسی در سیاست های صنعتی و تجاری کشور

در حال حاضر اولویت های صادراتی کشور در بخش کالا و خدمات بر اساس روش های علمی و تخصصی احصاء نشده است.


تصویر ضرورت بازبینی اساسی در سیاست های صنعتی و تجاری کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، فرهاد تقوی‌منش در یادداشتی نوشت: کشور نیازمند یک بازبینی اساسی در سیاست های صنعتی و تجاری می باشد بطوریکه در بیانات مقام معظم رهبری در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز اشاره شد، اقتصاد باید درونزا، صادراتگرا، اشتغالزا و مولد باشد. در دهه های گذشته شرایط اقتصاد و صادرات صنعتی کشور بیشتر معطوف به تولید محصولات منابع محور، سرمایه بر، ارز بر و آلاینده بوده که معمولا از اشتغالزایی پایینی برخوردار می باشند.

در دنیا اثبات شده است که صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا کمک شایان و پرشتابی به رشد اقتصادی یک کشور می کند لذا می توان با برنامه ریزی و پشتیبانی و مانع زدایی از صنایعی که محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید می نمایند و نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارند همچون تولید لوازم خانگی، فرش، کفش، لباس و غیره ضمن توسعه اشتغال مولد پایدار با هزینه کمتر در سرمایه گذاری، ارز آوری بیشتری را نیز نصیب کشور نمود.

امروزه می توان در صنعت پوشاک با تکیه بر تولیدات داخل و حمایت و پشتیبانی از واحدهای کوچک و متوسط یک لباس به قیمت 20 دلار به کشورهای دنیا صادر نمود که موید پتانسیل بالای این بخش از صنعت که نیاز کمی به سرمایه گذاری دارد می باشد که ان شاء ا... با حمایت و برنامه ریزی اصولی و علمی مطابق با علم روز دنیا در دولت جدید جهت رقابتی نمودن محصولات داخلی در بازارهای جهانی اقدام نماییم.

در حال حاضر اولویت های صادراتی کشور در بخش کالا و خدمات بر اساس روش های علمی و تخصصی احصاء نشده است و کماکان الگوی سنتی صادرات غیرنفتی یعنی صادرات میعانات، کانی ها، فلزات و این دست محصولات بخش اعظم صادرات را به خود اختصاص داده اند و سهم صادرات محصولات ساخته شده صنعتی (manufacturing) بسیار ناچیز است. درحالیکه رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال براساس تجربه جهانی متکی بر صادرات محصولات و مصنوعات صنعتی می باشد.

فرهاد تقوامنش/ تحلیلگر ارشد صنایع و معادن و تجارت بین الملل

350117