درس کرونا

آن‌طور که شنیده شد با فشار افکار عمومی مباحث مربوط به موفقیت ایران در مدیریت کرونا از کتب درسی دانش‌آموزان حذف شده است. روشن است کتاب علوم اجتماعی، به عنوان منبعی که قرار است ذهن دانش‌آموزان علاقه‌مند به این علم را آماده کند یا مباحث کلی و مقدماتی این حوزه دانشی را بیان کند تا آشنایی‌زایی درباره این دانش داشته باشد، باید عاری از هرگونه محتوای خیالی، غیرمستند و ایدئولوژیک - در معنای منفی آن- باشد.
تصویر درس کرونا

به گزارش سایت خبری پرسون، مینا مناقب روزنامه‌نگار نوشت: بنابراین حذف چنین مباحثی از همه کتب درسی اعم از علوم اجتماعی و غیرآن، دانش‌آموزان را به خواندن متون علمی و مستند عادت می‌دهد. اما به نظرم پرداختن به تجربه مدیریت کرونا در ایران در کتب علوم اجتماعی، حتی در سطح متوسطه اول ضروری است.

پیشنهاد می‌دهم به‌جای نوشتن از موفقیت‌های خیالی کشور در مدیریت کرونا، درباره علل شکست مدیران ایران در مدیریت کرونا نوشته شود و بدانیم که چاپ محتوایی خیالی درباره کشور، هرگز حس غرور ملی در قلب دانش‌آموز نمی‌نشاند. از این ایده که باید درباره علل شکست ایران در مدیریت کرونا صحبت شود، دفاع می‌کنم، چون این موضوع در زمره تحقیقات علوم اجتماعی قرار می‌گیرد و این علم می‌تواند به این سوال که «چرا نتوانستم در مدیریت کرونا موفق عمل کنیم» پاسخ دهد. لذا طرح چنین موضوعاتی می‌تواند کتاب‌های درسی مدارس را غنی کند و از طرفی شنیدن و بحث کردن درباره مباحث روز کشور نیز برای دانش‌آموزان جذاب است.

چرا که آنها بسیاری از شواهد و مستندات این موضوعات را با گوشت و پوست خود لمس کرده‌اند، و می‌توانند با تامل، درباره آن اظهارنظر کنند و یقین دارم، شیفته این صفحات از کتاب درسی‌شان خواهند شد. در اینجا برای روشن شدن و دقیق‌تر شدن پیشنهادم، سرفصل‌های مرتبط با علوم اجتماعی در مدیریت کرونا را بیان می‌کنم:

1- سیاست‌گذاری بهداشت و درمان چیست؟ و چه متخصصانی این سیاست‌ها را طراحی می‌کنند؟ سیاست‌گذاری از موضوعات بین‌رشته‌ای در علوم اجتماعی است. با معرفی این سرفصل دانش‌آموز با حوزه‌های جدی و جدید علوم اجتماعی آشنا می‌گردد. او می‌فهمد متخصص علوم اجتماعی تا چه حدی می‌تواند همراه با دیگر تخصص‌ها گام‌های جدی برای بهتر شدن زندگی مردم داشته باشد. طرح این سرفصل‌ها در کتاب علوم اجتماعی متوسطه با راهبری دبیران می‌توان این تفکر انتقادی را پیش روی دانش‌آموز قرار دهد ودانش‌آموز را ترغیب کند تا به این سوالات پاسخ دهد که اساسا چه نسبتی بین توسعه و کارآمدی نظام‌های سلامت وجود دارد؟ یا چه نسبتی بین دموکراسی و اعتماد مردم به حاکمیت وجود دارد؟ یا چرا گروه‌هایی از مردم نسبت به هشدارهای بهداشتی و مراقبتی مسوولان ارشد بی‌تفاوت هستند؟

این گروه‌های اجتماعی چه ویژگی‌هایی دارند و حاکمان خود را چگونه می‌نگرند؟ 2- الگوهای موفق مدیریت کرونا چه ویژگی‌هایی دارند.

حرکت از شواهد تجربی به تئوری‌های کلان، فرآیند جذابی برای دانش‌آموزان خواهد بود. فرآیندی که متخصصان برنامه‌ریزی با آن زیاد سرو کار دارند. به همین ترتیب کتاب‌درسی می‌تواند این کنجکاوی را در ذهن محصلان ایجاد کند تا آنها کنجکاو شوند که کشورهای موفق چطور به مدیریت کرونا دست پیدا کرده‌اند؟ کتاب‌های درسی همواره دنبال آن هستند دانش‌آموز را ترغیب کنند، جست‌وجوگر باشند. اغلب سوالات کتاب‌ها با گذر زمان کلیشه‌ای می‌شوند و هیچ شوقی را در دانش‌آموز برای پیدا کردن پاسخ بیدار نمی‌کنند اما این سوال، به جهت آن‌که هنوز کلیشه‌ای نشده و پاسخ دقیقی ندارد، حس خوبی را در محصلان برای پیدا کردن جوابش ایجاد می‌کند.

3- باورهای مختلف مردم درباره کرونا و درمان آن چیست؟ تامل در خصوص ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه در خصوص هرچیزی می‌تواند موضوع جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی باشد. کتاب علوم اجتماعی می‌تواند دانش‌آموز را ترغیب کند در خصوص جریان‌های مخالف علم مدرن که کرونا را خیالبافی می‌دانند یا مخالف تزریق واکسن هستند، فکر کند؛ یا درباره کسانی که باور دارند کرونا ویروسی است که در آزمایشگاه‌های ووهان ساخته شده و هدف آن ترور بیولوژیک یا جنگ ویروسی بوده است، ایده‌پردازی کند سپس نگرش این جریان‌ها را حلاجی کند، اجزای آن را در حد سن و سواد خود بشکافد و در کلاس درباره چند و چون آنها با یکدیگر بحث کنند؛ یا اجازه دهند دانش‌‌آموزان درباره کسانی که اصل این بیماری را ترور بیولوژیک می‌دانند، حرف بزنند.

دانش‌آموز در این بخش فرصتی دارد تا تمرین کند، درباره نگرش‌های مخالف باورهایش، فکر کند و اجزای آن را شناسایی کند و درباره آنها حرف بزند.

4- روزنامه‌نگاری و ارتباطات علم چیست؟ معرفی روزنامه‌نگاری علم و ارتباطات در حوزه علمی و شرایطی مثل کرونا، مباحث جالب و به روزی را در برابر دانش‌آموزان علاقه‌مند قرار می‌دهد. او می‌تواند درک درستی از شایعه و خبر و نقش خبر در ایجاد سلامت عمومی به دست آورد. بنابراین شکست ایران در مدیریت کرونا و مرگ چندصد نفر روزانه می‌تواند درس‌های بزرگ و ارزشمندی را به نسل آینده بدهد. آنها می‌توانند مفاهیم عمیق و مهمی را به واسطه این شکست بیاموزند و حذف این موضوع از کتاب درسی، پاک کردن صورت مساله است.

باید بتوانیم به نسل آینده، توانایی حل مساله را بیاموزیم. توانایی توصیف و شناخت اجزای یک ابر مساله مثل کرونا را آموزش دهیم تا در مسیر توسعه و آموزش و پرورشی کارآمد گام‌برداریم.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: اعتماد

337389

سازمان آگهی های پرسون