یادداشت‌ها

وضعیت کنونی اقتصاد از چند جنبه قابل تحلیل است و طبیعتا برای اینکه یک دیدگاه واقع‌بینانه در خصوص اقتصاد پیدابکنیم، باید ببینیم به چه دلیلی به این نقطه یا به عبارت ساده‌تر؛ به تورم حدود 42 درصد پایان خردادماه یا به رشد نقدینگی بالای سه میلیون و هفتصدهزار میلیارد تومان رسیدیم؟ بنابراین باید ببینیم ریشه این رشد نقدینگی در چیست؟
مسائل خوزستان به نقطه‌ای رسیده که همه اتفاق نظر دارند؛ حق متوجه مردم است. هر چند به نظر بنده نیازی نبود که فریاد مردم بلند شود تا مسوولان امر متوجه این حق شوند. خوشبختانه آقایان، بدون استثنا سفرهای زیادی به خوزستان می‌کردند و وضع آنجا را می‌دیدند.
به دنبال اعلام قطعی تعلیق گفت‌وگوهای برجامی بین جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای باقی مانده در این موافقتنامه بین‌المللی از سوی مسوول تیم مذاکره ‌کننده هسته‌ای دولت دوازدهم و موکول شدن ادامه گفت‌وگوها احتمالی به تشکیل و آغاز به کار دولت سیزدهم، شرایط مختلفی در وضعیت طرف‌‌های غربی برجام حادث شده که باید مورد توجه قرار بگیرد.
به دلیل راهبردی و البته دلایل دیگر در دولت حسن روحانی ایجاد خط لوله گوره ـ جاسک با هدف رفع وابستگی صادرات نفت ایران به جزیره خارگ کلید زده شد که تاثیرات بسیار مهم استراتژیک در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در پی خواهد داشت.

دادوستدها در بازار سهام در هفته گذشته با ایست ناگهانی ناشی از اعلام تعطیلات ۶روزه در پایتخت مواجه شد تا شاخص کل با دارا بودن دو روز کاری کمتر، رشد حدود نیم‌درصدی را به ثبت برساند. به این ترتیب، دماسنج بازار برای نخستین‌بار از نوروز سال جاری در سطحی بالاتر از ابتدای سال ایستاد. علاوه بر این، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته گذشته از مرز ۷هزار میلیارد تومان عبور کرد که از روزهای متوسط ۱۰هزار میلیارد تومانی دی و بهمن ماه۹۹ فاصله دارد، اما از ابتدای اسفند تاکنون رکورد به شمار می‌رود.
جمله فوق که در ناآرامی‌های اخیر از زبان یک زن اهوازی بیرون آمد به "نماد" اعتراضات خوزستان تبدیل شد و این استان زرخیز و مظلوم را در صدر خبرهای داخلی و منطقه ای نشاند.

اعلام تشکیل شورای راهبردی برای حل مشکلات خوزستان، از این نظر که صدای مردم و نخبگان در آن شنیده شود رویکردی مثبت است اما بهتر آن است که صدای مردم در پارلمان شنیده شود نه در یک شورای غیر انتخابی. خوزستان 18 نماینده در مجلس دارد. اگر این 18 نفر صدای اکثریت مردم‌اند چرا این صدا شنیده نمی‌شود و اگر اکثریت مردم را نمایندگی نمی‌کنند چون در فضای غیر رقابتی ناشی از حذف پیشاپیش رقبا و با آرای حداقلی به مجلس رفته‌اند آیا محدود کردن انتخابات و حذف نخبگان به سود امنیت و توسعۀ کشور بوده است؟
فرهنگ را می‌توان زیربنایی‌ترین عامل پیشرفت و توسعه‌ اقتصادی دانست؛ مقوله‌ای که به شدت مغفول واقع شد و بدین‌ترتیب، نسلی که باید مسئولیت خود را در قبال نسل آینده می‌دانست به گونه‌ای تربیت نشد تا بر همه وجوه این اصلاح رفتاری اشراف داشته باشد. این‌ها همه نتیجه ساده‌انگاری تربیتی و فرهنگی است.
این روزها نوشتن برای خوزستان سخت است اما ساکت بودن هم سختتر است نمی‌خواهم به روال معمول ضجه و مویه بلند کنم.
بســته های حمایتی که هربار بخشــی بــه آن اضافه و بخشــی دیگر اصلاح میگردد، تاکنون مسکنی بوده برآلام قشــر عظیمی از اصناف و تنها به عنوان یک سیل بند عمل نموده است.
متاسفانه حکومت ایران علاقه‌ای به این نوع مقایسه‌ها ندارد و هر جا که به نفع خودش نیست آمار جهانی را ساخته و پرداخته استکبار علیه ایران معرفی می‌کند.

کتاب‌های مقدس، و من‌جمله قرآن، قصه‌های متعدد و فراوانی برای مخاطبان نقل‌ می‌کنند. قصه‌ها و داستان‌هایی از رخدادها، وقایع و یا شخصیت‌‌ها که در هر یک به موضوعی پرداخته شده است.
سیاست نادرست دولت در تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث کوچک شدن بازار نهاده‌های دامی شده است. دلیل آن نیز توزیع رانتی ارز و کاملا سلیقه‌ای به نهادهای دولتی و وابسته‌های دولت است که همین اقدامات مشکل تامین نهاده‌های دامی را هم دو چندان کرده است.
یادداشت میهمان؛

معضل اپوزیسیون خارج نشین

آتش انداختن در خرمن قوم‌گرایی همواره یکی از ابزارهای برنده دول متخاصم خارجی بوده و در بزنگاههای حساس با همین حربه امتیازات رنگارنگی را از ما گرفته اند نمونه آن استالین بود که با راه اندازی جریان پیشه‌وری در آذربایجان و جمهوری مهاباد در کردستان امتیاز نفت شمال را از دولت وقت ایران گرفت.
دامداری به عنوان شاخه‌ای مکمل با دیگر فعالیت‌های بخش کشاورزی، همواره از مشاغل سخت و پردغدغه محسوب می‌شود. صرف‌نظر از اینکه دام به عنوان سرمایه‌ای آسیب‌پذیر است، اما در خلال بهره‌برداری و ایجاد انس عاطفی و احساس مسئولیت برای ادامه حیات دام بر دشواری‌های دامدار برای تأمین نهاده‌های نگهداری و بهره‌برداری افزوده می‌شود.
در شرایطی که پایتخت‌ نشینان با انبوهی از مشکلات اداری و اجرایی و زیست‌ محیطی و ترافیک و غیره مواجه هستند، دلشان را به لیست شورای ائتلاف خوش کردند و با هزاران امید و آرزو به این لیست رأی دادند.
اگر سرمایه‌های انسانی را مهمترین عامل توسعه و پیشرفت هر کشور بدانیم، باید گفت عدم‌تناسب تعداد افراد تحصیلکرده با مشاغل ایجاد شده و در نتیجه بیکار ماندن نیروی کار تحصیلکرده و هرز‌رفتن توانمندی‌ها و پتانسیل آنها یکی از مهمترین چالش‌ها در عرصه داخلی است.