یادداشت‌ها

وضعیت کرونا و میزان فوتی‌های آن در ایران بسیار تأسف‌آور است. اگر در ابتدای این پاندمی مردم می‌پذیرفتند که عزیزان‌شان به علت این بیماری و خارج از اراده و عملکرد سیاست فوت کرده‌اند، اکنون دیگر چنین چیزی را نمی‌پذیرند.
سربازی را به اتهام همکاری با دشمن نزد قاضی برده بودند. قاضی از او پرسید چرا وقتی که دشمن به پایگاه شما حمله کرد به سمت آنها شلیک نکردی؟ سرباز گفت به هزارویک دلیل. اول اینکه تفنگ‌ما فشنگ نداشت. قاضی با شنیدن همین جمله گفت، همین یک دلیل کافی است.
غلامرضا جلالی در واکنش به حواشی پیرامون «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» گفت: این طرح اولین گام برای ملی‌سازی حکمرانی فضای سایبری و تعریف استقلال در این عرصه مبتنی بر منافع ملی است. اگرچه این طرح نیاز به اصلاحات هم دارد.
اخیرا و با انتشار پیش‌نویس طرح قانون حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی موسوم به طرح صیانت در مجلس شورای اسلامی، بحث‌ها و نگرانی‌های قابل‌توجهی در میان شهروندانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، از کسب‌وکارهای دیجیتال گرفته تا مردم عادی و دانشجویان ابراز شده است.
این روزها فیلمی کوتاه از سخنان یکی از معاونان سازمان محیط زیست در فضای مجازی منتشر شده که می‌گوید در زمان دولت احمدی‌نژاد، با مجوز شورای عالی امنیت ملی، هورالعظیم برای استخراج نفت توسط چینی‌ها خشک شد! این فیلم کوتاه بسیار پربازدید شده است.
بیشترین حجم اطلاعات درباره دوران حکومت چهار‌سال‌و هفت‌ماهه امام علی (ع) که در اختیار مردم و حتی بسیاری از نخبگان قرار گرفته‌ است، اطلاعات مربوط به سه جنگ مهم آن ایام و تبعات سیاسی و اجتماعی آنها است.
دعوت رئیسی از منتقدان در آستانه تشکیل دولت، نوید پویایی در سیاست داخلی را می‌داد اما ‌در شیوه برخوردهای اخیر با اعتراضات خوزستان و دیگر اعتراضات، این ماجرا سمت و سوی‌ دیگری پیدا کرد. در این بین مجلس یازدهم هم با تصویب طرح محدودسازی اینترنت از فصل دیگری خبر داد تا به مردم بفهماند مهم رأی کثیر آنان نیست، با رأی حداقلی مردم نیز می‌توان برای بسیاری تصمیم گرفت.
فضای مجازی موضوعی جدی و حساسیت‌برانگیز است. از زمانی که اینترنت به عنوان مساله‌ای عام در کشور در‌آمده، حرف‌هایی نظیر کنترل فضای مجازی و اینترنت ملی مطرح شده که به‌طور متناوب در دستور کار برخی از دولت‌ها و مجالس مختلف قرار گرفته است، اما مجلس اخیر این طرح را در آستانه انتخابات اخیر مطرح و متوقف کرده است.
طرح به‌اصطلاح حمایت از کاربران مجازی با ۱۲۱ رای تصویب شد و طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم به ریاست مرتضی آقا تهرانی از اعضای ارشد جبهه پایداری ارجاع داده شد تا طرح مذکور در این کمیسیون بررسی شده و بدون‌ارجاع به صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال شده و در صورت تایید اجرا خواهد شد!
هفته گذشته در خبرها خــواندم که در دیـدار با نمایندگان محترم مجلس فرموده بودید: «رسیدگی به مسائل معیشتی اولویت اول ماست.»!
واکنش منفی افکار عمومی به طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در مجلس انقلابی، صدا و سیما را تکاپو انداخته تا ملتی را از سوء تفاهم به درآورد که هان ایهاالناس! این قطع و قتل و کاهش و محدودیت اینترنت نیست و قرار نیست شبکه های پرطرفدار و محل مجازی کسب و کار مردم را ممنوع و تعطیل کنند و ریز و درشت، کارشناس می‌آورند تا همین را بگویند. یکی وعدۀ اصلاح بدهد و دیگری رفو کند!
این روزها با شیوع موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا در محدوده زمانی تغییر دولت خیلی نمی‌توان به پیگیری و جدیت و پیگیری مدیران کنونی سامانه سلامت حداقل در هفته‌های آینده تا رای اعتماد مجلس به کابینه رییسی امید داشت.
زمان زیادی است که براندازان به فراست متوجه شده بودند تا امید و امکان اصلاح و تغییر از طرق قانونی و رسمی وجود داشته باشد مردم در سخت‌ترین شرایط هم در پی بهبود اوضاع خواهند بود و می‌توانند از طریق بخشی از حاکمیت مطالبات خود را پیگری کنند و همین معنا امیدبخش و استمرارآفرین خواهد بود.
طبیعی است که در این روزها ذهنیت و توجه شما به انتخاب همکاران متمرکز شده باشد و کمتر فرصت کنید تا به گزارش‌های دیگر بپردازید. ولی واقعیت این است که طرح مشهور به صیانت... چنان مشکلی را برای مدیریت شما از همان آغاز ایجاد خواهد کرد که به این سادگی نمی‌توان بر آن غلبه کرد.
سخنگوی دولت در آخرین یادداشت خود مطرح کرد؛

تلاشم روشنگری بود؛ نه توجیه اقدامات دولت

سخنگوی دولت گفت: در دوران سخنگویی دولت باید توصیف درست و دقیقی از آنچه که رخ داده بود می‌کردم، تلاش من دراین دوران بر این مبنا استوار بود که روشنگر باشم و نه توجیه‌گر.
در آخرین دیدار هیأت دولت حسن روحانی با امام امت، امکان کمترین تقدیر و تکریمی وجود نداشت، زیرا این رئیس جمهور، ملت عزیزمان را ناجوانمردانه هشت‌ سال رنجور ساخت.
به مناسبت بزرگداشت شیخ اشراق؛

فلسفه‌ای از جنس نور

فلسفه، ریشه در پویایی اندیشه دارد. فیلسوف، فرد اندیشمندی‌ است که کمک می‌کند تا تفکردر جامعه‌اش رشد کند و به بالندگی برسد. صاحبان فلسفه افرادی هستند که اندیشه را محدود نمی‌کنند.
یادداشت میهمان؛

صیانت یا کنترل؟

یادداشت/بر خلاف نگرانی قاطبه کاربران فضای مجازی که تصور می‌کنند با اجرای این طرح موضوع اینترنت بین‌المللی منتفی شده و دیگر هیچ کاربری به پلاتفورم‌های جهانی دسترسی نخواهد داشت، اجرای این طرح نمی‌تواند کاربران را از دسترسی به اینترنت بین‌المللی محروم کند.
در روزهای حساسی که رئیس جمهوری منتخب برای مراسم تنفیذ و تحلیف آماده می شود، مجلس به اصطلاح انقلابی در اقدامی ضد مردمی و تمامیت خواه، برخلاف مصالح مردم در پی سد کردن راه های اطلاع رسانی با تصویب طرح ضد اینترنت است.
به آقای حاجی میرزایی که سوزن او یک سال است روی خبر باز شدن مدرسه‌ها گیر کرده به طعنه می‌توان گفت «خدا قوت پهلوان» چون می‌دانی گوشی جای مدرسه را نمی‌گیرد. جدای این از روی انصاف و در روزهای آخر وزارت هم می‌توان به سبک گزارشگر کشتی گفت خسته نباشی دلاور. چرا که اگر مدام برای باز شدن مدرسه‌ها زمان تعیین نمی‌کرد چه بسا با وضعیت بودجه کسانی به صرافت تعدیل نیرو در آموزش و پرورش می‌افتادند.
یادداشت/ معمار افسونگر طبیعت در دل کوههای مغرور هورامان، تمام زیباییهای عالم را در دل زمین حکاکی کرده و زبان هر مسافری را به تکریم و تحسین وا می‌دارد.