یادداشت‌ها

شیرین ابوعاقله زنی شجاع بود که مظلومیت مردم فلسطین را روایت می‌کرد. او گزارشگر شبکه الجزیره بود و به دلیل حضور در صحنه کرانه باختری، حضور ارتش اشغالگر اسراییل و پیامدهای تد اوم شهرک‌نشینی‌های این رژیم و ظلم و ناامنی تحمیل شده به فلسطینیان را به تصویر می‌کشید.
عمده‌ترین دلیل و ضرورت تاسیس نهادی تحت عنوان پارلمان را باید در تفاوت حکم و قانون جست‌وجو کرد.
از زمان خاتمه جنگ تاکنون نه تنها اقتصاددانان که دولت‌ها با گرایش‌های متفاوت برحذف یارانه‌ها از روی کالاها هم‌نظر بوده‌اند تا قیمت‌ها راه تعادل خود را براساس عرضه و تقاضا در پیش گیرند.
طبق اعلام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، یارانه کمک معیشتی به افرادی که در دهک‌های 1 تا 9 درآمدی قرار دارند، واریز شده است، به‌گونه‌ای که برای سه دهک کم‌درآمد 400 هزار تومان و برای 6 دهک با درآمد بیشتر 300 هزار تومان واریز شده و دهک دهم که افراد پردرآمد هستند، اصولاً واریزی برایشان صورت نگرفته است.
رخدادهای اخیر منطقه به‌ویژه سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تهران و دیدار ایشان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور اسلامی ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در یک جایگاه مهم ژئوپلیتیکی برای حل بحران‌های منطقه‌ای قرار دارد.
هنگام مواجهه با یک‌مساله سیاستی برای یافتن راه‌‌‌حل، باید دلایل پدیدآمدن آن را به‌‌‌خوبی درک کنیم. در این راستا شنیدن روایت‌‌‌های سیاستگذاران و ذی‌نفعان آن سیاست، به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که یک‌سیاست چرا و چگونه تدوین و اجرا شده است و در صورت نامطلوب بودن آن برای تغییر باید از کجا شروع کرد و پیش رفت.
در این یادداشت قصد داریم، به‌‌‌طور خلاصه به بررسی آمار و اطلاعات دانشجویان مهاجر شهریه‌‌‌پرداز دوره روزانه که از طریق کنکور وارد دانشگاه‌‌‌های کشور می‌‌‌شوند و شیوه‌‌ پذیرش آنها بپردازیم. دانشجویان غیرایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌‌‌های کشور یا بورسیه هستند یا شهریه‌‌‌پرداز.
بر اساس آماری که بانک مرکزی ارائه داده است،‌ تعداد افراد و یا شرکتهایی که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‏کنند کمتر از دو هزار نفر هستند که متأسفانه تاکنون بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بین آنها توزیع شده است تا کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را وارد کنند و با قیمت ارزان بدست مردم برسد.
آخرین گلوله باقیمانده برای نجات توافق هسته‌ای» عبارتی است که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با آن سفر انریکه مورا، معاون خود به تهران را توصیف کرد.
شیرین ابوعاقله از خبرنگاران کهنه‌کار فلسطینی است که به دلیل پوشش خبرهای فلسطین از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون در جهان عرب بسیار شناخته‌شده است.
اساسا امروز افکار عمومی جهانی، یک چنین مواجهه تجاری با مقوله آثار باستانی را قبیح می‌دانند. هیچ نقطه‌ای از جهان نیز یک چنین رویکردی نسبت به هویت ملی کشورها وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین اهداف تفکیک قوای مدرن، خروج قوای تصمیم‌گیری دولت‌ها اعم از مجریه، مقننه و قضاییه از یکدستی محض بود تا تفکیک قوا در کنار برپایی دموکراسی انتخابی منجر به مردمی شدن دولت‌ها و همچنین به تعبیر مونتسکیو، مهار قدرت توسط قدرت شود.
امسال نیز دیدن هلال ماه شوال تبدیل به مساله عمومی شد. اگر خاطرات مرحوم آقای هاشمی را مرور کنید، از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ (آخرین سالی که تاکنون این خاطرات منتشر شده است) دیدن ماه شوال و اعلام عید فطر، تقریبا هر سال تبدیل به یک مساله شده بود، در حالی که این مساله برای ماه‌های دیگر وجود ندارد.
جراحی اقتصادی یا حذف یارانه‌ها به باور نگارنده شکست قانون هدفمندکردن یارانه‌ها که در دولت محمود احمدی‌نژاد اتفاق افتاد اجباری است که به هر حال باید در ساختار اقتصادی کشور صورت می‌گرفت.
در هفته ابتدایی اردیبهشت 1401 رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره شرایط آبی کشور گفت: «در حال حاضر پنجره زمانی بارش‌ها در حال بسته شدن است و بعد از این،‌ بارش آنچنانی نخواهیم داشت.
در قانون بودجه سال جاری در بند «د» تبصره ۱۶ تحت عنوان احکام تنظیمی، بانک مرکزی موظف شده است اطلاعات بدهکاران تسهیلات کلان و اشخاص مرتبط بانک‌‌ها را آماده و در تارنمای خود برای دسترسی عموم قرار دهد. متن قانون بدون اعلام هدف و برنامه انتشار اطلاعات همه بدهکاران کلان و مرتبط، اعم از صالح و ناصالح، خوش‌‌حساب و بد‌‌حساب یا جاری، سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌‌الوصول مشاهده را به بانک مرکزی تکلیف می‌‌کند.
تعبیر ابربدهکاران بانکی از اواسط دهه ۸۰ و با سردمداری سیاستمداران دولت وقت که گویا همواره لیستی از این گروه را در جیب خود حمل می‌کرد، وارد بخش های عمومی ادبیات اقتصادی ایران شد.
سخن گفتن از فقر مانند خود فقر دردناک است. هرچند این معضل اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارد و ابعاد گسترده ای هم دارد، اما در این مقاله در خصوص فقر در ایران صحبت می کنیم، چراکه طبق آمار بانک جهانی در سال های اخیر "فقر مطلق" در ایران به شدت افزایش یافته است.
اولین سفر رییس‌جمهور کشورمان به روسیه حواشی بسیاری پیدا کرد؛ آنقدر که توافقات و تفاهمات و قراردادهای این سفر از سوی برخی اعضای کابینه که رییسی را همراهی می‌کردند، تحت‌الشعاع قرار گرفت.
سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد به ایران توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرد. این دومین سفر بشار اسد به ایران از زمان آغاز بحران سوریه بود که پیام‌های ویژه‌ای به همراه داشت.