از راهبردهای چهارگانه انتخابات چه خبر؟

یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسوولانی که مرتبط هستند از همین حالا -البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند- راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.
تصویر از راهبردهای چهارگانه انتخابات چه خبر؟

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد مازنی در یادداشتی نوشت: در حالی که سوت انتخابات در مرداد ماه دمیده شد و طبق برنامه اعلام شده در اسفند ماه امسال دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود اما هیچ نشانه‌ای از تمایل مردم به مشارکت حداکثری مشاهده نمی‌شود و تاکنون از سوی متولیان امر انتخابات نیز اقدام محسوسی در جهت ایجاد انگیزه برای احزاب و فعالان سیاسی برای حضور در انتخاباتی پرشور دیده یا شنیده نشده است. این در حالی است که رهبر انقلاب در دیدار مسوولان در ۱۵ فروردین سال جاری بر اهمیت انتخابات تاکید و دستور تهیه راهبردهای چهارگانه ۱. مشارکت ۲. رقابت ۳. امنیت ۴. سلامت انتخابات را ابلاغ فرمودند:

«این انتخابات خیلی مهم است. انتخابات می‌تواند مظهر قوّت ملّی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسوولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته شود، باید قوی شویم. یکی از ابزارهای مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسوولانی که مرتبط هستند از همین حالا -البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند- راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.» (۱۵ فروردین ۱۴۰۲)

علی‌القاعده هرگونه اقدامی در وضع قانون، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌های اجرایی و... باید مبتنی بر راهبردهای مربوط به انتخابات باشد، اما تاکنون به جای تهیه و ابلاغ راهبردهای مذکور اقدامات پسینی را انجام داده‌اند و از راهبرد‌ها خبری نیست. یکی از این اقدامات اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است که نه تنها مشوق مشارکت حداکثری نیست بلکه مداخلات فراتر از اصول قانون اساسی و محدودیت‌ها را توسعه داده و آن را قانون‌مند کرده و انگیزه‌ها را برای مشارکت کاهش داده‌اند و در پی آن با اعلام پیش‌ثبت‌نام و صدور پیامک برای عموم مردم برای نامزدی در انتخابات، به سبک فراخوان راهپیمایی‌ها، احزاب و چهره‌های شاخص سیاسی را دور زدند. دولت سیزدهم و مجلس یازدهم و برخی نهادهای متولی انتخابات و نهادهای حاکمیتی بالاتر توضیح دهند که برای تهیه راهبردهای مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت در انتخابات چه اقدامی کرده‌اند و چرا قبل از تهیه و ابلاغ این راهبرد‌ها بر سوت انتخابات دمیدند؟

منبع: اعتماد

510280