یادداشت‌ها

آدم حزب‌ها کسانی هستند که الهام‌بخش به جبهه‌ها هستند. به صورت کلی در هر دوره‌ای این آدم حزب‌ها تاثیر حداکثری و بعضا خنثی دارند.
در سفر اربعینی که توفیق همراهی با شهید رئیسی را داشتم، یک جلد از کتاب «خاطراتی از استاد پرورش» که حاوی سی یادداشت بنده در احوالات و شرح حال مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش وزیر آموزش و پرورش در دهه ی شصت بودند را تقدیمشان کردند و پس از خواندن این کتاب با شوخی به بنده گفتند: خوب آقای نجفی شما کی می خواهید برای بنده خاطرات بنویسید؟!
انتخابات ریاست جمهوری تا چند وقت دیگر برگزار می شود اما برخلاف آنهایی که معتقدند در این انتخابات رویه های مرسوم تغییر خواهد کرد و شرایط برای انتخاباتی رقابتی و خوب فراهم خواهد شد، اما به نظر نمی رسد که تاکنون شورای نگهبان رویه های گذشته خود را تغییر دهد.
پروژه‌ای که او در دست گرفت و بسیار بزرگ‌تر از احیای 8770 کارگاه و کارخانه بود؛ پروژه احیای امید و اعتماد اجتماعی در ایران بود. پروژه‌ای که حالا پس از شهادت و تشییع باشکوه پیکرش می‌توان گفت، آن نیز با موفقیت احیا شد. شاید انتخابات تیر 1403 اولین نشانه آن باشد.
مشارکت و عدم مشارکت مردم ما تابع تبلیغات خارجی و توطئه دشمنان و این‌جور عوامل نیست. فقط تابع کیفیت و اعتبار صندوقی است که جلوی آنها گذاشته می‌شود. ناامید نباید بود. هفته آینده روشن خواهد شد.
قرار است اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن تا 3 هفته آینده برگزار شود. تا اینجا نظرسنجی‌های عمومی و آماری نشان می‌دهد که فضای انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بسیار سرد و بی‌رمق است؛ زیرا شهروندان آمریکایی از تجربه مدیریتی هر دو نامزد انتخاباتی ناراضی‌اند و رسانه‌های عمومی آمریکا نیز این نارضایتی‌ها را بازتاب می‌دهند.
درگذشت رئیس‌جمهور در هر کشوری می‌تواند منجر به برخی مناقشات و چالش‌های داخلی و حتی سقوط دولت او شود. اما شهادت رئیسی مثل حضورش به مردم خدمت کرد و موجب وحدت هرچه بیشتر در داخل و بازدارندگی در خارج شد‌، همان‌گونه که در ابتدای ریاست جمهوری‌اش تلاش کرد با جمع کردن همه سلایق زیر «عبای خدمت برای مردم» وحدت خدشه‌دار شده توسط قبلی‌ها را ترمیم کند و کرد.
واقعیت این است که عده‌ای گمان می‌کنند که رسیدگی به این اتفاقات فقط برای مچ‌گیری از افرادی است که در اجرای وظایف یا رعایت مقررات اداری کوتاهی کرده‌اند. البته این نکته هدف مهمی است و باید هم انجام شود ولی در کنار آن، هدف مهمتر پیشگیری از تکرار این‌گونه رخدادهای زیان‌بار در آینده است.
به گفته آقا «رئیسی عزیز، خستگی نمی‌شناخت» و برای مردم «مغتنم و محترم» و «خدمتگزاری و تلاشش برای کشور، نعمت بزرگ» بود‌، ولی همه بدانند که حتی بدون وجود ایشان و با توجه به شرایط ویژه کشور «هیچ اختلالی در اداره کشور به وجود نمی‌آید». و این یعنی «ثبات نظام»
درخواست دادستان کل دیوان بین‌المللی کیفری لاهه جهت صدور حکم تعقیب برای نتانیاهو و گالانت نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسراییل به خاطر جنایت جنگی امید به سازمان‌های بین‌المللی را افزون و پرچم عدالت را بلند کرد.
ما همه در هر مرتبت و مقامی که هستیم و در هر گذرگاهی از عمر که به سر می‌بریم، در آستانه مرگیم و به تعبیر فردوسی: «ز مادر همه مرگ را ‌زاده‌ایم!» و «شکاریم یکسر همه پیش مرگ» خوشا آنان که در هنگام مرگ، لبخندی از رضایت و خرسندی بر لبان‌شان نقش می‌بندد که عمر خویش را صرف خدمت کردند و یاد و نام و نشان آنان، موجب افزایش همبستگی ملی می‌شود.
شهادت آیت ا... دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران و هیات همراه ایشان حادثه دردناکی برای ملت ایران تلقی می شود.
استقلال بندر چابهار هم برای ایران و هم هند ضروری است. بندر چابهار برای ایفای نقشی که برای آن ترسیم شده است نیاز به اتصال ریلی به راه آهن سرسرای کشور دارد. راه آهن چابهار به زاهدان هنوز تکمیل نشده است. برنامه ریزی شده که در سال جاری این اتصال صورت گیرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی (ره)، در سه سال ریاست جمهوری، برای خدمت به ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، شب از روز نمی‌شناخت. پایان ماموریت ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی، آغاز ماموریت الهام‌بخشی او، از جایگاه خدمتگزاری فدایی و پاکباخته است. اکنون ملت ما همدل‌تر از همیشه شده‌ است.
سابقه تاریخی کشور ما در نوع مواجهه با بحران‌ها قابل توجه است. وجدان جمعی جامعه ایران از اساس در مسائل انسانی، به‌ خصوص در مورد آنان که دغدغه حل مشکلات مردم را دارند، تاثر عمیق‌تر و همدلی و همسویی ناب‌تری را نشان می‌دهد.
ایران برای عبور از فضای پرآشوب و بحران‌‌‌زده منطقه‌‌‌ای تلاش دارد تا از سازوکارهای کنش متوازن، الگوی همکاری‌جویانه و عملگرایی راهبردی برای حل همه‌‌‌جانبه و فراگیر اختلافات و ابهامات استفاده کند.
آمریکا و اسرائیل مشترکا برنامه ریزی کرده اند تا از راه دیگری وارد شوند و با عملیات نرم حماس را از صحنه خارج کنند.  آیا آنها در این توطئه موفق خواهند شد؟  بی تردید مقاومت نیز با اطلاع از جزئیات این توطئه طرح خاص خود را برای مقابله با آن دارد و هفته های آینده ابعاد این طرح را مشخص خواهد کرد.
اما واقعیت مغفولی که در این هیاهوی مجازی و سینمایی و... باید مورد توجه قرار داد این است که با همه ابزارهای جدید و جذابِ در اختیار بشر، کتاب؛ همان که در فرهنگ ما از آن به عنوان یار مهربان یاد می‌شود همچنان جایگزینی ندارد.
قطعا این آخرین سیلاب نیست و سیل‌های دیگر، نه فقط در مشهد که حتی در تهران و اصفهان و شیراز و دیگر شهرهای کشورمان به دلیل تخریب گسترده کوهستان‌ها و روددره‌ها در راه است و اگر فکری نشود با این حجم از تغییراتی که در نیم قرن اخیر به دلیل سوء مدیریت در طبیعت ایجاد کرده و برخی نقاط را هم از پوشش گیاهی خالی کردیم، سیل‌های بعدی ویرانگرتر خواهد بود.
به بهانه سوم خرداد ، سالروز آزادسازی خرمشهر

از آغاز "جئنا لنبقی" تا پایان "آباد نشد"

عباس مدحجی روزنامه نگار در یادداشتی اختصاصی نوشت: باید پرسید چرا از فریاد فرمان حمله در شبهای عملیات با سینه ای ستبر و سری بالا به ناله ی شهدا شرمنده ایم با عرق شرم و سری پایین رسیدیم؟ کسانی که پرچم آزادسازی را بنام آبادسازی از شهدا گرفتند امروز کجای کارند؟
اشتباه مهم دولت این است که گمان می‌کند با حمایت از این وزیر می‌تواند او را نجات بدهد، این دفاع به مثابه وزنه سنگینی است که به پای حامیان بسته می‌شود و ده‌ها برابر وزیر را با خود به زیر آب خواهد برد. شما که می‌خواهید چین را الگو قرار بدهید و هیچ بخش دیگر از سیاست‌های سازنده آن را انجام نمی‌دهید، حداقل از مجازات سخت مفسدان دولتی حتی اگر وزیر باشند، حمایت کنید.