به گزارش سایت خبری پُرسون، حجتالاسلام محمد ادریسی در نوشتاری به درس های از واقعه مهم غدیر پرداخت و سوالاتی پیرامون ولایت حضرت علی (ع) را پاسخ داد و نوشت:
اگر به ما بگویند که انتشار بسیاری از احادیث مستحب است، باید این را به آنها بگوییم که انتشار حدیث غدیر واجب است؛ زیرا بقا و نشر بسیاری از معارف نیازمند شناخت غدیر است.
پیام غدیر
«نه علی خداست و نه خدا علی، اما این را باید محکم گفت که غدیر حامل یک پیام ماندگار درباره اوست که وظیفه ما را در پایانه رسالت مشخص میکند و آن همراهی و همنوایی با کاروان امیر غدیر، حضرت علی (ع)، است.»
غدیر شروع درمان تدریجی دردهای اسلام و مسلمانان بوده و هست و مشکلات امروز، کیفر تلخ عمل نکردن به نسخه آن روز است.
وحدت و تفرقه
مبلّغ و مروّج تفرقه در هر زمان، با هر زبان و در هر مکان، شیطانیار است نه اللهیار.
یکی از بهترین صفات انسانی در یک کلمه «وحدت» است. گریز از وحدت باعث پراکنده شدن جمعها و به وجود آمدن نابرابری و نابرادری میشود و در حقیقت همان رویکرد به شیطان خواهد بود. عاقبت تفرقه چیزی جز انقراض انسانیت انسانها نیست.
غدیر و اختلافات مسلمانان
غدیر، کهنترین مسئله دانسته مهم بین مسلمانان است و کهنهشدنی نیست. اخیراً شاید دیده و شنیدهاید که میگویند:
غدیر موجب اختلاف بین شیعه و سنی است! پس آنقدر «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاه» را بیان نکنید!
گویی میخواهند مسلمانان را در اعتقاد نیز مانند اقتصاد تحریم کنند. این هم عجیب و هم خندهدار است که در بعضی از شهرها و کشورهای به ظاهر اسلامی، کتابهایی که درباره غدیر است، همچون جنس و مواد قاچاق بسیار نایاب و ممنوعه است و از هرکس بگیرند، مجازات سنگینی در انتظار او خواهد بود.
ضرورت بیان غدیر
اگر از معلمان، دانشمندان و سیاسیون تعهد بگیرند که هرچه دلشان خواستند بگویند اما درباره سه موضوع مهم (ظهور، عاشورا و غدیر) صحبت نکنند، این اسلام، طاغوتپرور میشود و هیچ حرکت رو به جلویی نخواهد داشت.
وظایف حضرت علی (ع)
اول شخص صاحب ولایت بعد از خدا و رسول او کسی نیست جز حضرت امیرالمؤمنین (ع) که قرار بود سه کار مهم را انجام دهد:
- تبیین تدبیر امور: آنچه برای تدبیر امور لازم بود را بیان کند.
- رسیدگی به امور مردم: به امور مردمی که منفعت و مصلحت در آن است رسیدگی کند.
- تبیین لایههای پنهان اسلام: آنچه در لایههای پنهان و باطن اسلام و قرآن هست را تبیین کند.
پس بنابراین اگر تصدی این سه کار ضرورت داشت، لازم بود که مردم از او اطاعت کنند.
شبهات درباره غدیر
در عصر شبهات، سوالاتی به نافیان غدیر وارد میشود که باید به آنها پاسخ داد:
- اشکال اول: نافیان غدیر چگونه به دیگران این باور را برسانند که پیامبر (ص) با آن همه شفقت به مسائل کوچک برخورد میکرد اما به مسئله بزرگی چون امامت و ولایت هیچ نفرمودند؟
- اشکال دوم: آیا این قابل قبول است که گفته شود پیامبر (ص) در سیره خود جانشین انتخاب میکرد، اما برای بعد از ترک همیشگی جامعه اسلامی جانشین انتخاب نکرد؟
- اشکال سوم: آیا انتخاب مردم با وجود سلایق مختلف میتواند بهتر از انتخاب خدا و رسول (ص) باشد؟
- اشکال چهارم: اگر کسی برتر از امام علی (ع) در مسائل اجتماعی و مدیریتی بود، چرا خدا و پیامبر (ص) او را انتخاب نکردند؟
- اشکال پنجم: آیا آنها که بر ولایت حضرت علی (ع) خدشه وارد کردند، فکر نمیکردند که آیندگان اهل فن و فرهیختگان بیغرض خواهند آمد و تصرفاتشان را رسوا خواهند کرد؟
- اشکال ششم: اگر رسول خدا (ص) رجعت میکردند، چه کسی را برای ولایت انتخاب میکردند؟
دلایل عدم پذیرش ولایت
عدم پذیرش ولایت بعد از غدیر توسط برخی از مردم چند علت داشت:
- علاقه به رسوم جاهلیت: وابستگی به سنتهای قبیلهای و پیش از اسلام.
- جوسازی علیه حضرت علی (ع): جنگهای او با کفار و منافقان موجب تبلیغات منفی شد.
- عادت به استعباد: بسیاری به اطاعت کورکورانه عادت کرده بودند.
- نفوذ افراد حسود: حسد برخی از افراد با نفوذ، اجازه بروز ولایت را نداد.
- نگاه به سلطنت: نگاه سیاسی و سلطنتمحور مانع پذیرش ولایت شد.
جمعبندی
غدیر، دعوت مردم به توحید است.
صحت نشر غدیر با سبکهای ویژه یک ضرورت برای وحدتسازی است. لزوم پیروی از اهل بیت (ع) بر هیچ صاحب خرد مسلمانی پوشیده نیست. دلایل محکم عقلی، نقلی و وجدانی وجود دارد که نشان میدهد ولایت نه فقط در آخرت، بلکه در این دنیا نیز سودآور است.
ادب و انصاف اقتضا میکند که صاحب ولایت در جایگاه خودش باشد؛ نه بالاتر و نه پایینتر.
منبع: پُرسون