خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

پرسون گزارش می‌دهد؛

بررسی ابعاد بحران در لبنان

لبنان درگیر ابعاد مختلفی از بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که کمبود سوخت و صف‌های طولانی در جایگاه‌ها وضعیت نامطلوب این کشور را تشدید کرده است.
رئیس هیأت نمایندگی طالبان در مذاکرات مسکو، گفت که کلیه تحریم‌های وضع شده علیه طالبان باید بر اساس سند تهیه شده در توافق سال ۲۰۲۰ با واشنگتن، لغو شوند.
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اگر نه دولت افغانستان و نه طالبان هیچ کدام‌ نتوانند بر دیگری پیروز شوند، گفت: این حالت برای امنیت افغانستان بدترین اتفاق است. یعنی چه دولت مرکزی و چه طالبان در افغانستان حاکم شوند، وضعیت ثبات و امنیت در این کشور بهتر می‌شود.
شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که نیرو‌های طالبان وارد قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان شده اند. طالبان پیشتر اعلام کرده بود که ۸۵ درصد خاک افغانستان تحت کنترل آن‌ها درآمده است.
یک روزنامه لبنانی نوشت، مقاومت در حال آماده شدن است زیرا این احتمال وجود دارد که دور بعدی درگیری، به صورت تدریجی از شهرک‌های صهیونیستی مجاور غزه آغاز نشود بلکه شهرهای مرکزی در سرزمین‌های اشغالی هدف مستقیم باشند.

تحلیل فارین پالیسی از دلیلِ اصلی سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به ابوظبی؛

رونمایی از استراتژی جدید اسرائیل

ساختار و آرایش دولت کنونیِ رژیم اسرائیل نشان می‌دهد که این دولت بیش از آنکه مایل باشد تا تنش‌های جاری خود با ملت فلسطین را مخاطب قرار داده و حل کند، سعی دارد تا بر شدت و میزانِ ارتباطات و روابط خود با کشور‌های عربِ مسلمان (در قالب توافق ابراهیم) بیفزاید.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در تماس تلفنی با برهم صالح ، رئیس جمهور عراق در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و توسعه و تعمیق روابط دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.
در ایران یک شکاف و فضای تقریبا قطبی شده در بین ناظران و تحلیلگران و حتی 2 اردوگاه سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا به موضوع قدرت یابی مجدد طالبان در افغانستان وجود دارد.
یادداشت/ تغییر مکان نیروهای سنتکام همزمان با تخلیه آمریکا از افغانستان اتفاق می‌افتد که حاکی از جدی بودن ایالات متحده برای تمرکز بر شرق آسیاست و در همین راستا نسبت به تعهداتش برای حفاظت از دول عربی خلیج فارس چندان پایبند نخواهد بود لکن با حضور در اردن و استقرار نیروهایش در مجاورت فلسطین اشغالی، نشان می‌دهد که به تامین امنیت اسرائیل هنوز هم متعهد است.
از هر منظری هم که به تحولات، اهداف و بحران‌های کره شمالی بنگریم، در مقطع حساس فعلیِ این کشور، شخصِ کیم جونگ اون مصادف با کلیتِ کره شمالی است و بعید است این کشور بتواند در شرایط کنونی بدون وجود رهبرِ خود، همچنان پابرجا و زنده بماند.
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

رژیم صهیونیستی فاقد هرگونه شاخصه اقتدار است

قدرت نظامی تمام آن چیزی بود که اسرائیلی‌ها روی آن حساب کرده بودند و مؤلفه‌های قدرت‌شان در تانک‌های مرکاوا، گنبد آهنین و سامانه دفاعی مانند پدافند داوود خلاصه می‌شد و این ساختارهای نظامی اعتماد بنفس جامعه صهیونیستی را تشکیل می‌داد اما حالا تمام این مؤلفه‌ها فروپاشیده و از بین رفته‌اند.