خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده کشورمان برای شرکت در پنجمین دور مذاکرات برجام ، تهران را به مقصد وین ترک کرد.
مالکی در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

تفرقه اندازی اسرائیل در مذاکرات ایران و عربستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که اسرائیل مخالف اتحاد میان کشورهای اسلامی و ایران است؛ گفت: در مذاکرات میان عربستان سعودی و کشورمان و یا در ارتباط با اغلب کشورهای اسلامی شاهد ایجاد تفرقه از ناحیه اسرائیلی‌ها هستیم.
آنچه حائز اهمیت است حمایت مردم دنیا از فلسطینیان است و می‌بینیم که مردم در اروپا، آمریکا و آسیا و اقصی نقاط دنیا به شدت از مظلومیت فلسطینی‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند و این بزرگ‌ترین سرمایه معنوی برای روحیه دادن به مبارزین فلسطینی است تا احساس کنند تنها نیستند و این همه حامی، طرفدار و پشتیبان در دنیا دارند.
وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی علاوه بر تشریح دوباره مواضع دولت بایدن درباره بازگشت به توافق هسته ای و مذاکرات برجام در وین، بهبود روابط ایران و عربستان سعودی در آینده را عاملی کمک کننده به تنش زدایی در منطقه و به ویژه یمن تلقی کرد.
یک روزنامه صهیونیستی در یادداشتی به چالش‌های داخلی و خارجی دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای پرداخته و مطرح کرد که هیچ یک از مخالفت‌های داخلی و اقدامات سیاسی خارجی مانع بازگشت آن به توافق هسته‌ای نخواهد شد.
یادداشت/ مساله احساس پیروزی در میان فلسطینی‌ها و احساس شکست در میان صهیونیست‌ها خود بزرگ‌ترین دستاورد است. در میان شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای داخل رژیم ‌صهیونیستی کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید ما در این جنگ پیروز شدیم، زیرا این رژیم در جنگ نتوانست زمینه‌های تهدید را از بین ببرد.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: درگیری‌های اسرائیل و فلسطین با هدف آزادسازی کامل و همه جانبه رخ نداده، صرفا گام اول، مرحله به مرحله و متوقف نمی‌شود؛ زیرا تحولات داخلی فلسطین بر امور سایر کشورهای محور مقاومت تاثیر می‌گذارد. 
شهر غزه با آغاز آتش بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین، پس از ۱۱ روز درگیری که از سال ۲۰۱۴ بی سابقه بوده و به شهادت رسیدن و زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینیان و کشته و مجروح شدن صدها صهیونیست‌ انجامید، امروز جمعه در آرامش به سر می‌برد.
پرونده ویژه پرسون؛ صدای افغان‌ها باشیم/ بخش پنجم

رفتار اقلیت را به اکثریت تسری ندهیم/ افغان‌ها شریف و مظلوم هستند

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: در میان گروه‌های افغانستانی، تعدادی از افراد آموزش دیده و خرابکار به ایران آمدند و ضمن سرقت، قتل و ایجاد ناامنی باعث بدنامی آنها شدند و مردم بدون توجه به ماهیت تخریب‌ها به این ملت شریف و مظلوم بدبین شدند. 
نشست کمیسیون مشترک برجام عصر چهارشنبه ساعت ۱۶ به وقت وین (۱۸:۳۰ به وقت تهران ) در سطح معاونان و مدیران سیاسی کشورهای ایران و گروه ۱+۴ (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس) در گرند هتل برگزار می‌شود.