خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: جانشین نتانیاهو، نفتالی بنت یک فرد افراطی است و سیاست‌های وی در خصوص برجام و سرزمین‌های اشغالی تفاوت چندانی با نتانیاهو ندارد. اما به دلیل این که یک ائتلاف گسترده است و دولت مستقر در آمریکا نیز ترامپ نیست؛ حداقل در کوتاه مدت سیاست‌های شدیدی را دنبال نمی‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه از حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه خبر داد.
خبرگزاری «آناتولی» نیز به نقل از «شعلان الکاملی» از نیروهای پلیس دیالی در این خصوص گزارش داد که این انفجار به دو دکل یاد شده خسارت‌ زیادی وارد کرده و برق یک سوم استان دیالی قطع شده است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد که ریاست هیات اجرایی انتخابات در آمریکا را هم بر عهده دارد، گفت: ۲۷ شعبه در آمریکا در نظر گرفته شده است تا هموطنان مقیم بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند.
اسرائیلی که نتانیاهو ساخته، در حال جنگ با خود است و به قویا باید آن را دور از حصول هرگونه توافق صلح و برقراری آرامش در آن دانست. از این منظر، باید اذعان کرد که اسرائیل برای سال‌ها همچنان در همان قالب و چهارچوبی که نتانیاهو به آن شکل داده، باقی خواهد ماند. حتی اگر خودِ نتانیاهو، دیگر نخست وزیر اسرائیل نباشد.
واکنش ظریف به پایان نتانیاهو بعد از ۱۲ سال؛

ظالم سقوط می کند و ایران به مسیر عزت خود ادامه می دهد

وزیر امورخارجه کشورمان پس از پایان کار بنیامین نتانیاهو در یک توئیت به زبان عربی و در کنایه‌ای به نتانیاهو تاکید کرد: ظالم سقوط می کند و ایران به مسیر عزت خود ادامه می‌دهد.
مقامات رژیم صهیونیستی انتظار داشتند که رویکرد تعامل حداکثری دولت ترامپ، در دولت بایدن نیز ادامه پیدا کند اما در جنگ اخیر شاهد بودیم که آن همگرایی سابق از بین رفته و در مقابل در محور فلسطین شاهد یک همگرایی درونی مبتنی بر همکاری و همگرایی میان نوار غزه، کرانه باختری و اعراب ساکن اسرائیل هستیم.
رییس جمهوری در پیامی با تبریک فرارسیدن روز ملی فدراسیون روسیه به دولت و ملت این کشور، ابراز اطمینان کرد که مناسبات دوستانه و رو به رشد دو کشور با همت و تلاش متقابل در همه زمینه‌ها گسترش یافته و بیش از پیش توسعه و تعمیق می‌یابد.
در چند ماه گذشته و پس از انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌‌جمهوری جدید ایالات متحده و به موازات گفت‌وگوها و مذاکرات کشورهای عضو برجام در وین، سیر تحولات و تحرکات منطقه‌ای در خلیج فارس، به‌ویژه کاهش سطحی از تنش‌ها در مناسبات کشورهای منطقه، مشهود و قابل احصا بوده است.
دیپلمات ارشد چین در وین با بیان اینکه نگرانی های ایران درخصوص مسئله تحریم ها کاملا مشروع و قانونی است، خواستار قاطعیت آمریکا برای رفع کامل این تحریم های غیرقانونی شد.