خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شنبه شب گفت: مظلومیت ملت فلسطین روشن و مبرهن است و هیچ مظلومیتی به آن نمی رسد.

برت مک گورگ هماهنگ کننده امور خاورمیانه دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که در سرزمین های اشغالی فلسطین به سر می برد، در تداوم سیاست های دوگانه واشنگتن و همزمان با پیگیری مذاکرات آتش‌بس در غزه اعلام کرد آمریکا در روزهای آینده تسلیحات و مهمات حیاتی به اسرائیل ارسال می کند.

ائتلاف متجاوز آمریکایی-انگلیسی عصر روز پنجشنبه منطقه «رأس‌عیسی» در غرب یمن را طی پنج نوبت بمباران کرد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به ادعای آمریکا مبنی بر استفاده از موشک ایرانی توسط انصارالله یمن در هدف قرار دادن کشتی نروژی اعلام کرد: ایران هیچ تسلیحاتی در اختیار انصارالله یمن نگذاشته است.

جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد رژیم صهیونیستی به دنبال سیاست وقت‌کشی در مذاکرات با هدف به شکست کشاندن این دور از مذاکرات همانند دوره‌های گذشته است.

اردوغان،بایدن و دولت او را به همدستی در جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه متهم کرد و در انتقادی تند گفت که آمریکا و دیگر متحدان ناتو «آتش جنگ» در اوکراین را شعله‌ور کرده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی سخنرانی در نشست عمومی دهمین مجمع پارلمانی بریکس در سن پترزبورگ گفت هدف روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس ایجاد شرایط برای توسعه همه شرکت‌کنندگان است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مسکو بر روی پاسخ نظامی به برنامه استقرار موشک‌های دوربرد آمریکا در آلمان، کار خواهد کرد.

سخنگوی کرملین امروز – پنجشنبه – گفت بیانیه اجلاس سران ناتو، روسیه را مجبور خواهد کرد تا «اقدامات بازدارنده‌ای» اتخاذ کند.

«جاسم محمد البدیوی »دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در پیامی به مسعود پزشکیان ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور منتخب ایران گفت: ما بر اهمیت گفتگوی سازنده و کار مشترک با ایران در مقابله با چالش های مشترک و تقویت همکاری در زمینه های مختلف، تاکید می کنیم .‌

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد: سطح درگیری و ویرانی که در روزهای اخیر در غزه همزمان با ادامه مذاکرات آتش‌بس، شاهد آن هستیم، واقعاً تکان دهنده است.

رئیس جمهور منتخب مردم در یادداشتی اختصاصی با عنوان «با هم برای منطقه قوی و شکوفا» برای روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» ضمن تأکید بر ضرورت همکاری و تعامل سازنده تمامی کشورهای منطقه برای توسعه و اعتلای جایگاه جهانی آن نوشت: درمان زخم دیرینه اشغال فلسطین و حل آن مسئله همه ما است.

اجلاس سران ناتو از روز سه‌شنبه در واشنگتن دی‌سی با تمرکز بر جنگ اوکراین آغاز شده است اما ظاهرا گفت‌وگوی خاصی در رابطه با جنگ غزه در دستورکار نیست؛ اقدامی که «استاندارد دوگانه» تلقی می‌شود و به‌رغم اهمیتی که این جنگ دارد، متحدان غربی آن را نادیده می‌گیرند.