خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یادداشت/ نظرسنجی‌های اخیر در ساحل غربی رود اردن نشان می‌دهد تنها ۹ درصد فلسطینیان از سازش دفاع می‌کنند در حالی که ۶۰ درصد به جرگه طرفداران حماس و مقاومت مسلحانه در مقابل صهیونیست‌ها پیوسته‌اند.
حالا که یک سال گذشته است، شرایط بسیار با آن زمان تفاوت دارد. نزدیک به ۶۰۰ شرکت به نظرسنجی سالانه اعتماد به نفس تجاری که توسط اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین انجام شد، پاسخ مثبت دادند. آن‌ها خوش بینی وافری درباره چین اظهار داشتند و گفتند که رشد اقتصادی این کشور بسیار سریعتر از آنچه انتظار می‌رفت، از سر گرفته شد. سه چهارم شرکت‌های اروپایی اعلام کردند که آن‌ها در چین در سال ۲۰۲۰ سودآور هستند و این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد که برای دفاتر مرکزی خود که خارج از چین مستقر هستند، منفعت داشته باشند.
طالبان امروز میتواند خطرناکتر باشد چراکه رهبران این گروه با همان ایدئولوژی سابق، با انجام مذاکرات صلح با ایالات متحده آمریکا و برخی قدرت های منطقه ای خود را دارای مشروعیت بیشتری احساس می کنند،
شی گفت که چین برای شنیده شدن صدایش نیاز به استفاده از کنفرانس‌های بین المللی و رسانه‌های جریان اصلی جهانی دارد. اگر چین می‌خواهد از سازمان‌های رسانه‌ای جریان اصلی برای گسترش دیدگاه‌های خود استفاده کند، باید روزنامه نگاران بین المللی، به ویژه روزنامه نگاران گروه‌های اصلی رسانه غربی را به خودش متعهد کند.
ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نتیجه انتخابات؛

ایران مستعد به خطر انداختن جهان، ثبات منطقه و اسرائیل است

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پی مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان گفت: انتصاب او به این مقام اثبات می کند که ایران دارد به سمت تندروی، اشاعه تسلیحاتی و تداوم توسعه تسلیحات کشتار جمعی پیش می رود که مستعد به خطر انداختن جهان، ثبات منطقه و اسرائیل هستند.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

چالش امنیتی، مهم‌ترین چالش پیش روی چین و ناتو

دنیای آینده دنیایی است که به سمت قطبیت پیش می‌رود و در این قطبیت یک طرف آمریکا، ناتو و مجموعه غرب و طرف دیگر چین به همراه اتحادها و ائتلاف‌هایی که شکل خواهد داد، است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا یکبار در دوران ترامپ نشان داد که می‌تواند گردنکشانه منافع دیگر کشورها را نادیده بگیرد، بنابراین باید از آنها در جریان مذاکرات تضمین بگیریم.
برخی از منابع خبری از حمله راکتی به مواضع نیرو‌های آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد خبر داده‌اند.