کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، تنظیم بازار داخلی کشاورزی به وزارت جهاد سپرده شده ولی کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که باعث آشفتگی در بازار نهاده‌های کشاورزی شده است.
نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت تمام شده تولید مرغ به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، گفت:نرخ مصوب جوجه یک‌روزه ۴,۲۰۰ تومان است اما جوجه با این قیمت یافت نمی شود.

با توجه پیش بینی کمبود احتمالی، تولید و عرضه گوشت مرغ، کارگروه تنظیم بازار مصوب کرد با افزایش انعقاد قرارداد و تسریع در خرید و واردات گوشت مرغ منجمد، برای ترمیم ذخایر و تنظیم بازار انجام شود و واردات تخم مرغ نطفه‌دار برای جوجه ریزی صورت گیرد.
دبیرکانون سراسری مرغ تخم‌گذار، گرانفروشی در مغازه‌ها و حذف گله‌های مرغ توسط مرغداران را دلایل افزایش قیمت تخم مرغ دانست.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از کاهش ۴۰درصدی علوفه مراتع به دلیل خشکسالی خبر داد.
مدیرکل خرید و فروش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با تاکید براینکه فساد بخشی از پیاز‌های خریداری شده از کشاورزان اجتناب ناپذیر است، افزود: در تمام دنیا برای حمایت از کشاورزان که ضامن تامین امنیت غذایی کشور هستند بهای زیادی داده می‌شود، حتی اگر این بها از بین رفتن بخشی از محصول باشد.

عضو کمیته برنامه و بودجه مجلس گفت: پول خرید تضمینی کالاهای کشاورزی برای خرید هیچ محصول دیگری استفاده نشده و با عین درخواست دولت برای ۲۲ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم موافقت شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: آزادسازی قیمت سبوس گندم در شرایط کنونی منطقی نیست برای این اقدام دولت باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کند.
مجری طرح پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از تولید در بخش کشاورزی گفت: سامانه سماک عامل حذف امضاهای طلایی است و افراد به جای گرفتن بیش از ۱۸۰ مجوز می‌توانند به صورت مستقیم با ورود به سامانه درخواست خود را ارائه دهند.
نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی افزایش قیمت مرغ را ناشی از انحرافات مسیر کشتارگاه تا توزیع دانست و گفت: فروش مرغ بیش از نرخ مصوب ۲۴هزار و ٩٠٠ تومان گرانفروشی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: ۵۰ هکتار از مزارعی که با فاضلاب در استان تهران کشت شده بودند، معرفی شده اند و اکنون توسط دستگاه های ذی ربط در حال معدوم سازی هستند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کم رنگ بودن بخش کشاورزی در مناظرات تلویزیونی گفت: به نظر می‌رسد نامزدهای ریاست جمهوری نسبت به حوزه کشاورزی از شناخت کافی برخوردار نیستند و وعده‌های کشاورزی نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات پررنگ نبود.