کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: تصمیمات وزارت صمت باعث نابودی و فقیر شدن کشاورزان شده است این در حالی است که سهم کشاورزی ایران در 800 میلیون جمعیت حاضر در بازار همسایگان فقط 2 درصد است.
بحران آب در ایران، ایده‌های رادیکالی را به ذهن مدیران کشور متبادر کرده است که یکی از آنها، کاهش تولیدات کشاورزی در ایران، یا به عبارتِ خودمانی، تعطیل کردن کشاورزی در ایران است. اما برای کشوری که حدود ۲.۵ میلیون نفر از جمعیت آن با کشاورزی امرار معاش می‌کنند، آیا ایده‌های شبیه به این اساساً ممکن است؟
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با بیان اینکه دامداران با افزایش قیمت شیرخام مخالفند، گفت: دولت به جای این کارها نهاده دامدار را تامین کند، نرخ جدید شیرخام بهانه‌ای برای گرانی غیر منطقی لبنیات در بازار می‌شود.
پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش ششم

معضل اصلی کشاورزان نبود بانک اطلاعاتی است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: ایجاد یک بانک کشاورزی در خصوص اطلاعات این بخش، رفع مشکلات حوزه آب و توجه به آمایش سرزمین و طرح تقویت امنیت غذایی از مهم‌ترین خواسته‌های مجلس از رئیس جمهور آینده است.
مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با بیان اینکه کشت قراردادی نوعی تضمین برای کشاورزان محسوب می‌شود گفت: با وجود نیاز نقدینگی کشاورزان برای خرید نهاده و ماشین آلات لازم، اجرای کشت قراردادی تضمینی برای خرید محصول محسوب می‌شود.
سرپرست امور عشایر استان تهران از استقرار کامل این جامعه تولید کننده در مناطق ییلاقی (سردسیر) استان خبر داد و گفت: عشایر تا نیمه شهریورماه در زیر سیاه چادرهای عشایری زندگی خواهند کرد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران گفت: ما صادرات یک میلیون رأس دام مازاد را به وزارتخانه پیشنهاد کردیم که با ۵۰۰ هزار رأس آن موافقت شده است.

در جاده جنوبی تنگ ارم شهرستان دشتستان استان بوشهر جاده ای فرعی وجود دارد که بعد از طی این مسیر سخت و صعب العبور به دشتی وسیع در میان کوه می رسد. مقصد اصلی ما همین جاست، روستای خوش آب و هوای پشت پر که نخستین واحد تولید تخم مرغ نطفه دار در نوار ساحلی جنوب کشور در آن مکان قرار دارد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با بیان اینکه دامداران با افزایش قیمت شیرخام مخالفند، گفت: دولت به جای این کارها نهاده دامدار را تامین کند، نرخ جدید شیرخام بهانه‌ای برای گرانی غیر منطقی لبنیات در بازار می‌شود.

در حالی که وزارت جهاد وضعیت تامین نهاده‌های دامی را مطلوب اعلام کرده، فعالان بخش خصوصی درباره وضعیت واردات نهاده‌های دامی به کشور هشدار می‌دهند و ادامه این روند را خطرناک می‌دانند.

در راستای حفظ محیط زیست، سلامت و ایمنی غذایی جامعه طی سال ۱۳۹۹ حدود ۳۵۰۰۰۰ لیتر از سموم پرخطر مصرفی کاهش و سموم کم خطر جایگزین آنها شد.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: نرخ دولتی جوجه یک روزه 4200 تومان است اما با افزایش تقاضای جوجه یک روزه قیمت‌ها در بازار بالا رفت.

آزادسازی قیمت بخش عمده ای از نهاده های تولید مانند کود و سم و افزایش نرخ نهاده‌های تولید داخل، میراثی است که دولت روحانی برای رئیسی گذاشت به طوری که هرکیلو میوه حدود ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می رسد و از قدرت خرید بسیاری از افراد خارج است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرآورده های لبنی کشور:

تاثیر گرانی شیر خام روی سلامت و اشتغال

علی احسان ظفری گفت: با تصمیم افزایش قیمت شیر خام به شش هزار و چهار صد تومان ، سرانه مصرف لبنیات در کشور دچار افت شدید می شود.
مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه تأمین مالی فناوری از پایه و اساس توسعه آن حوزه است، گفت: با وجود ظرفیت بالای حوزه کشاورزی در کشور اما به طور شایسته به آن پرداخته نشده است، این در حالی است که دنیا به سمت هوشمندی آن حرکت می کند.

رئیس اتحادیه بارفروشان از ارزان شدن‌ میوه تا هفته آتی به دلیل فزونی محصول و نبود تقاضای خرید خبر داد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: نهاده های مورد نیاز دامداران به دلیل خشکسالی، کم و گران شده و نیاز است دولت با تخصیص ارز مناسب به تولیدکنندگان برای واردات نهاده های دامی مانع از نابودی صنعت دامپروری شود.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه ۵۸ هزار و ۶۱۰ تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است، گفت: ۳۰۱ میلیارد تومان معادل ۸۴ درصد از مطالبات چایکاران تاکنون پرداخت شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور؛

کشور کمبودی در زمینه آفت‌کش‌ها ندارد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در حال حاضر نه تنها در هیچ جای کشور کمبودی در زمینه آفتکش‌ها وجود ندارد بلکه تا شروع سال زراعی ۱۴۰۱ نیز پیش بینی لازم صورت گرفته و بهره برداران (کشاورزان و باغداران ) هیچ نگرانی نداشته باشند.