کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان اینکه تعیین نرخ جدید شیر خام به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شد،گفت: دامداران به شدت در حال زیان هستند.

رئیس شورای تامین دام کشور از روند کاهشی قیمت گوشت قرمز در بازار خبر داد و گفت: دامداران دام‌های خود را به زیان کشتار می‌کنند.

در راستای تنظیم بازار مرغ کلیه کشتارگاه ها ملزم به ورود و ثبت اطلاعات کشتار مرغ در سامانه جامع تجارت شدند، عدم ثبت اطلاعات و یا اطلاعات نادرست در سامانه به منزله عرضه خارج از شبکه مرغ تلقی شده و مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.
مجری طرح سامانه‌های آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون بیش از 5.2 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور را به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز کرده است که بیش از 3.1 میلیون هکتار از سطح اجرا شده در 8 سال گذشته بوده و بیشترین عملکرد نیز در برنامه ششم توسعه اتفاق افتاده است.

تنها سه استان شمالی کشور گیلان، مازندران و گلستان هستند که شرایط آب و هوای مطلوب تری را نسبت به دیگر استان های کشور دارند و میزان بارندگی در این سه استان همچنان در شاخص های مناسب است، اما در همین سه استان شمالی نیز نتوانسته ایم در حوزه کشاورزی بهره وری بالایی را به وجود آوریم.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۵ هزار و ۲۰۰ تا ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان معادل شانه‌ای حداکثر ۳۱ هزار تومان است.
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: هفت هزار میلیارد تومان از سال ۹۲ تاکنون برای اجرای ۸۵ درصد از ابر پروژه گرمسیری در کشور هزینه شده که به قیمت روز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد.
ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی در معرض خطر کم آبی قرار دارد. بیش از ۹۰ درصد جمعیت و تولید ناخالص داخلی کشور در مناطقی قرار دارند که مصرف و هدر رفت آب در آن‌ها زیاد است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود ۲۳ درصد از کالاهای صادراتی ایران به عراق کشاورزی است، گفت: زمینه خوبی برای واردات کالاهایی که از کشورهای دیگر وجود دارد که می‌توانیم از عراق تأمین کنیم تا به تعادل تجاری ما کمک کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز و مرغ اهواز گفت: اگر چه کمبود مرغ در بازار همچنان وجود دارد اما مرغ کشتار روز، کم و بیش موجود است و کمبود آن کمتر از گذشته در بازار احساس می‌شود.
از هفته گذشته قیمت مرغ پس از مدتی آرامش روند صعودی به خود گرفته است. افزایش قیمت توسط تولیدکننده، کاهش عرضه و سودجویی سه دلیل عمده است که می‌توان برای بالا رفتن قیمت مرغ در روزهای اخیر در نظر گرفت. اما کدام دلیل اصلی افزایش قیمت مرغ پس از یک دوره آرامش است؟

رییس شورای تامین دام کشور با تاکید بر این که صنعت دامپروری کشور نیازمند نقدینگی است، گفت: اکنون تولیدکنندگان با کمبود جدی نقدینگی و علوفه دامی روبرو هستند که همین امر باعث شده تا دام‌ها، زودهنگام روانه کشتارگاه شوند.
نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل عدم توسعه مناسب آبیاری نوین و استفاده از روش‌های سنتی، تنها 35 درصد از آب بخش کشاورزی استفاده مفید شده و 65 درصد آن هدر می‌رود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران از آغاز خرید تضمینی دام عشایر از روز دوشنبه ۱۷ خرداد به قیمت هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان در سراسر کشور خبر داد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: در ۵ ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، میزان جوجه ریزی ۸ تا ۹ میلیون قطعه کاهش یافته است.

قیمت انبه که تا کیلویی ۲۵۰ هزار تومان هم رسیده بود، شکسته شد. رئیس اتحادیه بارفروشان میوه با اعلام این خبر گفت: انبه به کیلویی ۳۵ هزار تومان رسیده است و بهای موز هم رو به کاهش است.
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت گوسفندی نسبت به هفته‌های گذشته نوسانی نداشته، اما گوشت گوساله با افزایش قیمت همراه شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی از آغاز برداشت گیلاس از سطح یک‌‌هزار و 500 هکتاری باغ‌های زیر کشت این محصول در سطح استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که محصول تولیدی در استان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.